Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #1 Skrevet 28. mars 2011 Jeg venter ná en liten gutt og har en jente som vil vaere 22 máneder nár han blir fódt. Dere som har to, hvordan gjorde dere det med storebror / sóster nár minstemann kom. Fortsatte han/hun i barnehage hver dag? Fikk han/hun "fri" noen dager for á vaere hjemme med mamma, pappa og sin nye lillebror/sóster? Eller er det best at de fortsetter med sin rutine og sine ting? Noen andre rád om hvordan man skal forberede henne pá á bli storesóster? Vet ikke hvor mye hun forstár enda? Noen andre gode rád for den fórste tiden? Pá forhánd tusen takk for svar og innspill!!!!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #2 Skrevet 28. mars 2011 Hei! Jeg har 2 barn: en gutt på 23 mnd, og en lillebror på 5 mnd. Her fikk storebror være hjemme med oss et par dager + helgen, før han dro i bhg igjen uka etter. Det var ikke vellykka for oss, for plutselig ble han utrygg, veldig sår og gråt lett i bhg, og hjemme ble han helt annerledes enn hva vi var vant til. Det skal sies at han hadde ikke gått i bhg i mer enn 3 mnd heller, så bhg livet var forholdsvis nytt for han også. Begynte med 1-2 dager i uka, og hadde økt til 3-4 dager/uka. Så etter å ha vært i bhg 3 dager uak etter han ble storebror, så beholdt jeg han hjemme med meg og lillemann. Jeg skjønte jo at det kom til å bli sjalusi, men var ikke forberedt på hvor vanskelig dette var, i form av at storebror var sååå lei seg og fikk så mye sinne/aggresjon i seg (aldri har det blitt knust så mange glass her i huset på 2 uker før!). Jeg syns det var kjempeleit, for den blide, trygge gutten min som pleide å fryde seg og le masse ble "borte". Han som hadde vært så lett å legge og som pleide å sove hele natten, bare gråt plutselig.. Legginga inneholdt 1-2 timer med gråt mens pappa'n la han, og når han våkna på natten i 1-2 tida, så var det 1-2 nye timer med gråt og FORTVILELSE -selv om pappa'n var der og holdt og trøsta han. Feilen her var nok at JEG forsvant helt fra storebror... for om jeg gikk inn til han på natten, slutta gråten med en gang... og han trengte bare kos av meg for å klare å slappe av og sove igjen.. Så kanskje et tips er at om eldstejenta di er vant til at du tar deg av ho i forhold til legging, så bør du fortsette med det. Heldigvis sov og spiste bare lillebror, så vi kunne bruke masse tid på eldstemann. Men han ble kjempefortvila i begynnelsen da jeg amma lillebror, og han sto bare foran meg og så meg inn i øya og gråt og gråt... Da var det ikke lett å være hjemme alene med mine to små, og jeg tenkte at kanskje jeg bare skulle drite i hele amminga siden han var så lei seg. Nei, jeg syns det var kjempetøft, mye tøffere enn jeg hadde forestilt meg. Trøsten min er at etter 1 mnd så var allting endelig MYE BEDRE!! Tror ikke man kan fortelle noen åssen det skal gjøres, man må bare gjøre som man tror og føler selv -for man kjenner jo barnet sitt best. Jeg tror at gode rutiner man allerede har, bør beholdes i mest mulig grad -for det gir jo trygghet for barnet. Jeg er helt forundra over hvor glade de allerede er i hverandre!! Lillebror smiler og ler bare storebror ser på han -hele ansiktet lyser opp! Og storebror er opptatt av lillebror og sier til meg når han gråter: "Pupp" -hehe han har allerede skjønt hva som skal til Masse lykke til!! Verden min ble snudd på hodet den første måneden, men så gikk allting seg til etter det
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2011 #3 Skrevet 28. mars 2011 Vi fortsatte å ha eldste i barnehagen, og det var ikke noe problem for han. Han var da tre år. Jeg vil bare råde deg til å gjøre det som fungerer best for dere. Eldste har ikke vondt av å være i barnehagen, og få kontakt med andre barn. På ettermiddagene får hun tid med lillebror og dere. Klart at av og til kan dere jo gjerne ha henne mer hos dere, men gjør det hvis dere har overskudd. Tenk da eldste var baby, da fikk hun deg for seg selv. Nå er det lillebrors tur. Du som mor skal ha det bra også, for begge barnas skyld. Lykke til!
X10ne Skrevet 28. mars 2011 #4 Skrevet 28. mars 2011 Vi er i samme situasjon som dere og vi kommer til å la storesøster gå i barnehagen som vanlig. For det første fordi hun stortrives der og ganske sikkert kommer til å kjede seg hjemme sammen med meg (og lillebror). For det andre fordi jeg mener lillebror fortjener mammas fulle oppmerksomhet akkurat som storesøster fikk det første året (i hvert fall noen timer hver dag). Når det er sagt så er jeg innstilt på at ting neppe blir akkurat som vi har tenkt og at vi kan måtte komme til å justere planene underveis :-) Blir spennende å se hvordan storesøster reagerer!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. mars 2011 #5 Skrevet 28. mars 2011 Jeg har 23 mnd mellom jentene mine, og valgte å beholde fulltidsplassen til største når lillesøster kom. Det var gull verdt spesielt de første par månedene- deilig med en litt rolig start som tobarnsmamma, og deilig å kunne kooose masse alene med babyen på dagtid mens største var i bhg=) Det gikk også MYE tid til amming, og siden lillesøster nektet å sove alene i vogn/ vugge, så ble det mye soving på brystet og i bæresjalet- ikke alltid like lett å kombinere med pass av storesøsken i tillegg. Men helt fra minsta var 1-2 mnd gammel ca, har jeg hatt største hjemme fra barnehagen fast én dag i uka, siden hun elsker de rolige dagene hjemme med oss, og jeg synes det er veldig koselig å kunne gi henne disse fridagene fra barnehagen siden jeg likevel er hjemme hver dag. Nå som minsta har rundet 6 mnd og blir stadig mer forutsigbar på soving og spising blir det ofte 2 dager fri i uka også, men dette tar vi veldig på sparket og ser an fra uke til uke (i perioder med mye nattevåk og lite søvn på hu mor blir det f.eks mer barnehage og mindre fri). Hun har uansett korte dager i barnehagen- som regel fra ca 10 til 15.30/ 16. Ved henting og levering har bæresjalet vært gull verdt, siden baby ikke liker vogna (hyler mye), og våkner med en gang den stopper. Nå som hun blir større og kan sitte i sportsvogndelen blir nok søskenvogna endelig tatt i bruk litt også, så da blir det vel å ta med lillemor inn i gangen når jeg henter største. Har forresten ikke hatt noen problemer med sjalusi i det hele tatt foreløpig (men det kommer sikkert med tiden...)- de er så utrolig glade i hverandre allerede, og koser masse iløpet av dagen=)
Trultemor73 Skrevet 29. mars 2011 #6 Skrevet 29. mars 2011 Jeg har 3 barn med 4 års mellomrom, så her har det vært en selvfølge at storesøsken har gått ned til 50 % barnehageplass (i permisjonstiden). Bare koselig å ha de litt hjemme. Har jo ikke den muligheten når de begynner på skolen. Hun hadde også mye mere fri en det (hun var max 25 % i barnehagen, men det gikk ikke ann å få mindre enn 50 % plass). Når jeg fikk nr. 3, sluttet eldstejenta på SFO. Da var hun blitt 8 år. De fikk også 9 uker ferie i fjor sommer. Da var de 2 mnd, 4 år og 8 år. Mannen min jobbet, så jeg hadde alle 3 alene. Litt slitsomt ble det, men de satte veldig pris på å være hjemme. Den muligheten har vi desverre ikke i år, da jeg er tilbake i jobb igjen:-(. Siden mannen min ikke får tatt noen syke barn dager, må jeg nok også gjemme litt ferie til "syke barn dager". Har alt brukt opp 5.
Lemonia Skrevet 30. mars 2011 #7 Skrevet 30. mars 2011 Det er 2 år 3 mnd mellom våre. Eldstemann går ikke i barnehage, men i barnepark, dvs maks 4-5 timers utendørslek hver dag. Den plassen har han selvsagt beholdt. De to ukene pappa var hjemme rett etter fødsel var han også hjemme noen dager etter eget ønske, men ellers vil han i parken hver dag og gleder seg over å være der. Vi forsøker å ha noenlunde samme rutiner som vi pleier å ha slik at han ikke skal føle at lillebror kommer og forstyrrer vanene hans. Ellers gjorde vi ikke så mange forberedelser annet enn å snakke om at han skulle få en bror med jevne mellomrom. Sjalusi har vi foreløpig ikke hatt noe særlig av, tvert i mot er han veldig omsorgsfull og hjelper gjerne med småting som å passe på at lillebror har smokken sin mens mamma tar seg en dusj e.l. Veldig koselig. :-)
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 2. april 2011 #8 Skrevet 2. april 2011 Jeg har 24mnd mellom mine. Eldste gikk ikke i bhg, men til dagmamma.. I begynnelsen med mye nattevåk er det godt å kunne slappe av og evt ta seg en dupp på dagen om det er behov. Så får man heller sørge for at eldset får litt kortere dager, så han/hun ikke er helt utslitt dår de blir hentet og man får litt mer tid sammen. Hvordan man løser dette er kanskje litt individuelt avhengig av hva du og barna har behov for. Men for meg ville det ha vært naturlig å hatt eldste hjemme minst en dag eller to i uken + korte dager. Ellers må jeg si meg enig i tipsene over: prøv å gjøre ting mest mulig på samme måte som før i dagliglivet; er det du sum pleier å legge, så fortsett med det. Sørg også for å få litt alenetid med eldste. Tror det er utrolig viktig at de også føler seg "prioritert" av og til. Pappa kan fint ta seg av minsten om man vil ta med eldste ut å leke en timestid, handle, bake eller hva dere liker å gjøre sammen. Tror det å være obs på å gi eldste mye oppmerksomhet hjelper mye mht sjalusi. Man blir kanskje ikke kvitt den, for den nye vil jo ofte kunne "være i veien" for den eldste på mange måter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå