Gå til innhold

Andre med barn som er vanskelige når det gjelder klær? Jeg blir helt gal av min jente på 3,5 år.


overrumplet

Anbefalte innlegg

Hun har alltid vært veldig bevisst på hva hun liker og ikke liker. Da hun fikk hår som 1 åring og jeg prøvde meg med en spenne eller strikk, var det helt uaktuelt, den ble revet ut med et hyl med én gang. Fra 2årsalderen har vi også hatt et kjempespetakkel med klær. Vil gjerne høre andres erfaringer - HVA GJØR DERE?

 

Hun har alltid likt å være naken, og er en varmblodig person (etter faren), hun fryser veldig sjelden. Jeg respekterer det, og tar ikke på henne veldig mye. Jeg har for lengst sluttet å drømme om at hun skal ha på seg søte, trange dongeriskjørt og topper med blonder osv. Det stikker og er stramt og all verdens fæle ting. Det er jo kjedelig, jeg skulle gjerne vist henne fram med fine og kule klær, men den pyntekampen orker jeg ikke. Hun går i de få kjolene hun liker.

 

Når det gjelder varme klær om vinteren, er jeg strengere. Det er viktigere enn å pynte seg. Ullgensere aksepterer hun. Men stillongs er forferdelig, det hater hun. Da blir det hyl og skrik. Og bukser er et stort problem. Jeg vet ikke hvor mange bukser jeg har kjøpt som hun aldri har brukt. Jeg kjøper selvsagt ikke stramme, vonde bukser, men alltid bukser med strikk, og som regel joggebukser. Men det blir også feil! Her om dagen kom jeg hjem med en rosa, deilig joggebukser med sånn mykt stoff inni. Det var SÅ EKKELT. Nå har vi bare 1 bukse hun liker, en rosa joggebukse i velur.

 

Hvordan skal man håndtere dette? Være streng og si at vi går ikke ut hvis du ikke tar på deg det vi sier? Da blir det hyl og skrik hver eneste gang vi skal ut, og det blir det ikke god familiestemning av. La henne bestemme helt selv? Da blir hun for kald. La henne få velge mellom to ting? Joda, høres flott ut, men hva hvis hun ikke liker noen av tingene. I dag fikk hun valget mellom den ekle, tjukke joggebuksa eller den tynne med stillongs under. Begge deler var feil, og jeg bar henne hylende ut i bilen og inn i barnehagen. Det blir ingen god start på dagen for noen av oss. Jeg er så lei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dattra vår på 4,5 er og kresen

så jeg forstår deg veldig godt

 

for det første så har jeg ikke i kommode noe som ikke er lov å ta på nå

feks nå om vinteren alle sommer klede og bomullstrømpebukser er pakket i poser og oppe på loftet så hun rekker ikke å ta selv

 

ser ikke - glemmer om hun har det

 

ullongs har vi ganske fine , noen var dyre , med striper på gra G-sport(200 kr) og det stemmer om ull synes jeg at jo dyrere jo mykere , bedre kvalitet, og de er veldig fine med ullkjøle feks el skjørt

dei med 50% bomull var mye hardere synes jeg

bruker mye skjørt og kjøle vi

 

hun liker ullundertøy heldigvis ...

 

men hvis det er feil så sei vi da kan ikke du være med

så reiser vi og du blir alene hjemme

og man må mene det

noen ganger må jeg kle på og gå ut og starte bilen

 

og da kommer jeg igjen så gråter hun og er klar

 

hver neste gang blir mindre og bedre

må være bestemt

det var lenge siden vi hadde sann tror jeg

 

vi lar hun som regel å finne klede i kommode selv

som står på badet

for hvis vi velger noe blir det feil uansett

så kanskje hun ville ta det om ikke jeg valgte det

 

men når det ingen feil klede i skapet d er det i orden!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår får velge klær selv, og det har hun fått lov til siden hun var ganske liten. MEN... Hun må kle seg etter været. Om vinteren må man ha ull innerst. Det som skal være utenpå ullen kan hun få velge selv. Kjøper tynn ull som ikke klør. Hun får angst av det meste ull, så det er selvfølgelig blandingsull. Devold sitt er helt perfekt:)

 

Hun slipper også å bruke overdeler med høy hals, siden hun ikke liker det. Ute bruker hun buff.

 

Den teknikken med å la de velge mellom to ting har ALDRI fungert på henne (men det funker på lillebror).

 

Det ble alltid slik: "Vil du ha på den røde eller den blå jakka?" "Ingen av de! Jeg vil ha den gule!!!!" Dersom jeg la vekk noe tøy, så spurte hun etter det. "Hvor er det rosa skjørtet med hvite prikker????? Jeg MÅ ha på det NÅ!" hehe..

 

Datteren vår går nå på skolen, og hun må legge frem tøy kvelden før. Kanskje det kunne vært en idé? Dersom det er vanskelig å finne tøy til henne ville jeg tatt henne med på shopping;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav opp kampen med å kle på ungene ganske så tidlig, hu eldste startet når hun ble 2år. Så etter å ha prøvd en stund gav jeg meg, ungene har fått lov å bestemme hva de skal ha på seg, MEN jeg skal bestemme hvor mye de må ha på seg. Er det strømpebuksevær så skal de ha på strømpebukse eller lignende ting. Minsta vil heller ha på seg tights og bukse enn strømpebukse, det er helt greit for meg for hun er varm nok med det.

Var på samtale i barnehagen ista og fikk skryt over hvor flink hun var til å kle på seg og viste selv hvor mye hun måtte ha på seg. Tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har måtte be henne om å ta på seg mer i vinter.

 

Nå har alle ungene begynt å dolle seg opp, eldste har blitt fjortis så hun har funnet ut at speilet kan brukes. Og da må de andre herme, så de styrer og herjer. Jeg har blitt til en frisør som må frisere de på håret slik de ønsker, så nå er det heldigvis spenner, fletter og annet fint jeg får lov til. Det tok bare 8år med hun eldste.......... og hun er like sær på bukser som din jente. Kosebukser i ulikeslag er det eneste som gjelder. Vet ikke hva buksene heter, men de ser ut som haremsbukser bare med vanlig lengde på livet liker jenta mi. Kjøpte en på cubus i fjor, men de ble tomme før jeg fikk kjøpt flere. Så her om dagen de hadde på Name it, så nå skal det bli kjøpt i flere forskjellige farger. Lei av å se henne i bare to forskjellige bukser og en kamp om begge er på vask. Hun minste begynte hun også, men når hun fikk bestemme alt selv så sluttet klagingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen store problemer med det, men er det noe hun helt bestemt vil ha på, så får hun det, men vi bestemmer at hun skal være varmt nok kledd. - Ja du kan få ha på den kjolen, men under skal du ha..... osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har vært sånn ihvertfall siden hun fylte tre. Nå er hun fire og et halvt. Jenta mi liker aller best å gå rundt i strømpebukse. Så bukser er veldig lite brukt her i huset. Nå om vinteren er det ullstrømpebukse og ulltrøye som gjelder. Hun vil helst ha bomull, men vi løser det med at jeg sier at hun må ha ull innerst, og så får hun velge selv hva hun vil ha utenpå i barnehagen. Hun går som regel med skjørt, kjoler, tunika, t-skjorte etc utenpå ulltøyet i barnehagen, og det er greit for meg at hun velger selv hva hun pynter seg med. Blir verre når våren kommer ordentlig, dressen skal legges bort og det blir olabuksevær, for jenta mi vil nok helst gå i kjole da også. Men det er upraktisk med kjole og strømpebukse ute i sandkassa.

 

Når det gjelder farger har hun blitt litt bedre nå. Var en periode alt MÅTTE være rosa. Og det holdt ikke at rosa var en av farge. Husker jeg måtte le da jeg prøvde å få på henne en genser som var mest rosa men med noen grå og hvite striper: "Mamma, jeg liker jo ikke grått!" :-)

En annen mamma i barnehagen hadde greid å overbevise sin datter om at en bukse var "blåaktig", og dermed kunne den brukes, for den jenta ville absolutt ikke gå i blått.

 

Her i huset er altså løsningen at vi voksne må bestemme hvor mye hun må ha på i forhold til vær og vind. Jeg kan f.eks si at hun må ha langarmet, men hun kan bestemme selv hvilken. Jeg kan si at hun må ha ullstilongs, men hun kan bestemme selv hvilken. Eller: Du må ha på dette ulltøyet, men du kan bestemme selv hvilken kjole du skal ha utenpå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, kjenner meg godt igjen i dette ja! Vår eldste på 3,5 vil helst gå med kjole eller skjørt HVER dag.

 

Vi har laget en "ukeplan" som henger på badet. Et laminert ark med ukedagene bortover. Så har vi laget 5 figurer/tegniner (2 bukser og 3 kjoler/skjørt). Hver søndag får jenta vår bestemme hvilke dager hun skal ha kjole og hvilken dag hun skal ha bukse i løpet av uka (har ikke med helgene, da er det ofte selskap osv..), og så henger hun figurene under de ulike dagene. Hun må altså minst gå med bukse 2 av de 5 dagene, og da er det null diskusjon om morgenen, for hun har selv bestemt det.

Dette har ihvertfall fungert veldig greit for oss..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ.. min på tre år krangler kun om spenner ellers har hun på det jeg kler på hun. Jeg har aldri gitt hun valg finner frem klærene på kvelden og det kler vi på om morgenen.

I barnehagen der hun går kler de som oftes av de etter utetid sove tid da går de rundt i longs og skjorte eller ulltøyet sitt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er veldig følsom for berøring,og er det klær som hun synes er litt trange,el høy hals,litt korte,litt ekkel merkelapp osv,ja da vil hun ikke gå me de.hun går stort sett me ull,pierre robert(det du finner på de fleste matbutikker) de sitter løst på kroppen,jeg smører kroppen me body lotion før hun tar på ull..da klør ikke ullen like mye.

Skal hun bestemme klær selv,bruker hun veldig lang tid,og hun klarer sjeldent og bestemme seg.Hun liker å gå me myke olabukser,me striikk i beina,og i livet,t-shorter,golfjakker,og thaigtser.har jeg henne me i butikken,finner jeg aldri noe som er bra nok,men drar jeg alene finner jeg mye.Vil hun ikke ha det,sier jeg : greit,da leverer jeg disse klærne som er for kule,store jenter tilbake til butikken,og du får gå i pysjen.

 

Hva me å sende henne i pysj til barnehagen,det er ikke stas....barnehage personale hjelper me å kle på etter at dfu er gått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ei som helst vil være nesten naken, men hun bruker ull, fleece osv i barnehagen og når hun skal ut. Jeans og stramme klær blånekter hun å ha på seg, kjoler kan gå i selskap til nøds, men da er hun nøye på at hun får velge hvilken, helst en blå kjole.

Nå er hun snill og grei om morran, vi har inngått en deal. Når vi er hjemme, ikke har besøk og ikke skal noe spes så får hun lov til å tusle litt i trusa og t-skjorta. Det har fungert for å unngå hyl og vræl om morran. Hun blir 4år, vært sånn sia hun var babyen. Alltid likt å ha minst mulig på seg, vårbaby og det var en fin sommer så hun ble vel vant til å ligge mye i bare bleien, mulig det er en av årsakene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et jente-fenomen?

Min gutt på 3,5 er så lite interessert i klær som det kan gå an. Gidder nesten ikke å kle på seg selv en gang. Så her kan vi bare legge fram klær, og så er det ikke noe diskusjon om hva han skal ha på.

Men hvis jeg spør om han skal ha den røde eller den blå genseren, så tar han et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er jentefenomen, det er det i alle fall her i huset. Guttungen på 5 1/2 har ALDRI brydd seg om kva han har på. Så lenge ikkje buksene detter av han (han er tynn som ein strek) er han happy. Og så har han ein jakke han likar veldig godt å gå med. Og tigerdrakta han brukte på karneval...

 

Lillesøster på snart 3 1/2 er heilt motsett. Frå ho klarte å stå/gå på eigne bein har ho funne klesplagg og kledd på seg sjølv (med vekslande hell). Som regel fungerar heldigvis "du får velge sjølv - brun strømpebukse eller lilla strømpebukse"-taktikken, men av og til går det ikkje. Om det er eitt spesielt plagg som ho *VIL* ha på seg så går eg med på det så sant det ikkje er skittent. Er det ein sommarkjole ho vil ha på, så får ho lov til det, men då må ho ha langerma ullgenser og ullstrømpebukse + eventuelt tights/tjukkare ullbukse under. Ho brukar aller mest kjole/tunika med strømpebukse + ullbukse eller strømpebukse + lange ullstrømpar/leggings til kvardags.

 

Av og til er det fargesamansetningar som skjærer i augene (knall turkis joggebukse med rosa blomster + raudoransje genser med mintgrøn t-skjorte utanpå er ein klassikar), men det får våge seg så lenge tøyet passar til sesongen. Jenta vår vil heller ikkje ha genser med høg hals eller lukke jakken heilt opp til halsen, så då må ho bruke buff eller liknande ute.

 

For øvrig ser eg ingen ting søtt med trange dongeriskjørt til ein 3-åring (ikkje kan det vere spesielt behageleg heller), men vi har no heldigvis kvar vår smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår på 3,5 år er veldig glad i kjoler - og hadde det vært opp til henne hadde hun gått i Sunniva-kjolen og Snehvit-kjolen sin hver dag;-) Har tidlig vært streng på dette med at hun ikke får ha på kjole i bhg med mindre det er sommer og varmt - da slipper vi at hun i det hele tatt forsøker seg på det (men, det har jo likevel skjedd da...men så godt som aldri). Hun tar på seg det jeg finner frem når hun er i bhg, men det øyeblikket hun kommer hjem river hun av seg alt bortsett fra trøye og strømpebukse og på med kjole;-) Samme i helgene og når hun har fri fra bhg - da SKAL hun ha kjole på, og da helst Sunniva-kjolen eller Snehvit-kjolen;-)

Det er også veldig viktig hvilken farge klærne har...for tiden må alt være rosa eller lilla...ja, ja - hun vokser det vel av seg;-) Viktigste er at hun er godt kledt ift vær og temp. Hun er også veldig glad i å ha strikk og klemmer i håret og vil stort sett ha minst fem-seks klemme i samtidig. Så kommer hun hjem fra bhg med ca halvparten av dem...så vi har et stort klemme-og strikk budskjett, he he;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bare et jentefenomen, nei... Eldstemann hadde også klare meninger om hva han IKKE skulle ha på seg. Nå er han blitt så stor at han får beskjed om å gå naken om han ikke vil ha på seg noen av genserene i skapet... ;-) Men lillefrøkna er værst!

 

Metoden her i huset er å gi henne to (og bare to) alternativer. Vil du ha den eller den? Da velger de selv og føler at de bestemmer. Ofte er det nok å spørre skjørt eller bukse? Da er det som regel ikke flere protester. Dette handler gjerne mer om at de vil bestemme selv enn egentlig om hva de synes er fint å ha på.

 

Lillemor vil også helst bare gå i skjørt eller kjole. Det går greit, hun må ha ullstillongs under og ullbukse. Det er egentlig bedre enn bukser som krøller seg under dressen og bare dras av likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentefenomen tror jeg ikke det er, men mulig at det er flere jenter som har egne meninger om klær enn gutter. Jenta mi er 3,5 år og bryr seg nesten ikke om klær i det hele tatt. Nesten uansett hva jeg legger frem er det greit for henne. En sjelden gang ber hun om å få ha på et spesielt plagg og hun ønsker helst ikke at jeg kjøper rosa klær. Ellers har hun ingen nykker når det gjelder klærne. Elsker ulltøyet sitt og har aldri protestert på luer, votter eller noe.

Men sønnene til to av venninnene mine som er like gamle er begge to veldig bestemte når det gjelder klær. Den ene lager et skikkelig show hver eneste morgen med alt fra truse til jakke og vil ikke ha på ditten og datten, det ene klør og det andre er "ekkelt" eller "liiiiiiiiker ikke deeeeeen".

Den andre gutten har sine yndlingsplagg som helst skal brukes hver eneste dag og det er sorgens dag hver gang de må i vaskemaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare glad for å høre at flere har dette problemet jeg. Morgenene her er et helvete! Men jeg skal prøve det med å velge klær selv kvelden før, det tror jeg kan funkte(kryss i taket!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er staere enn min jente, så jeg trumfer igjennom uansett, hehe!:) Men det blir noen kamper i blant, men vi prøve å snakke det unna med noe og slipper noen ganger unna den kampen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...