Gå til innhold

Har dere fordyret kosthold pga allergi o.l(vi mottar grunnstønad)?Kan det trekkes fra på skatten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har et barn med allergier og mottar grunnstønad. Mener å ha hørt at man kan få fratrekk på ligningen pga dette,men finner ikke helt ut hvor jeg skal skrive det inn...

Noen som kan hjelpe? Hvordan går vi fram....

Skrevet

God Morgen :-)

Det har du krav på ja.

Du har sikkert fått et skriv fra nav, og der skal det stå et halvt særfradrag, som ligger på i overkant av 9000 kr tror jeg, om jeg ikke husker feil.

jeg har selv grunnstønad, pga psoriasis, så dette vet jeg ganske sikkert.

du skal fylle summen inn der det står særfradrag på selvangivelsen.

har du ikke fått noe fra nav, må du ringe de å høre ,for du har krav på det, men da får du den eksakte summen :-))

Skrevet

oioioi! Dette visste jeg ikke! Må man motta grunnstønad eller holder det med blodprøvesvar?

Eldste har allergi, men vi bruker ikke så mye mer pr mnd i mat fordet. Har derfor ikke tatt meg bryet med å søke om grunnstønad...

Skrevet

Må sjekke gjennom papirene! Takker og bukker...vi har en del utgifter til rismelk og alternative produkter pga egg og melk allergi...

Skrevet

Fant et papir. Men mottok minstesats og det er 7308 som står her. videre står det at det ikke føres i selvangivelsen...hva betyr det?at eg selv har ansvar for å føre det på?eller at beløpet er for lite?

Takker for svar

Skrevet

Har nettopp lest på nav-sidene at beløpet ikke skal trekkes skatt av, så derfor skal du vel ikke føre det inn i selvangivelsen heller?

Skrevet

Vi har forresten samme allergiproblematikk, men vi kjøper 1 liter melkeerstatning i uka... blir jo ikke så mange kronene av det. Er jo endel erstatningsvarer vi ikke kjøper da, siden det er så dyrt. Lager heller mat fra bunnen. Hadde vel kjøpt mer om vi hadde fått grunnstønad.

Skrevet

Dersom man ekstra kostnader pga matallergi så kan man få et særftadrag på skatten. Man må da dokumentere de faktiske utgiftene, og hvis man mottar støtte så trekker man i fra denne først, for så å trekke i fra det resterende som et særfradrag...

Naaf har litt info:

http://www.naaf.no/no/minguide/Barn/Sarfradrag/

Ellers er det skattelovens paragraf 6-83 du skal lete i.

Skrevet

Dersom du har veldig store kostnader på grunn av en sykdom som er varig, kan du få fratrekk for dette i skatten. Først må du trekke fra evt. grunnstønad fra Nav. Dersom dine kostnader overstiger stønaden, må du dokumentere dette. Fradrag føres i post 3.5.4, evt i post 5.0 tilleggsopplysninger.

Skrevet

5 om dagen; du har ikke automatisk krav på et halvt særfradrag på grunn av at du mottar grunnstønad eller har noen sykdom. Du har krav på fradrag for faktiske utgifter dersom disse overstiger 9180 kroner og dersom du ikke har mottatt stønad fra nav for de samme kostnadene...

Skrevet

Du får ikke skattefradrag for noe som blir dekket av grunnstønaden. men hvis kostadene overstiger 9180 kr selv etter at du har trukket fra grunnstønaden, så kan dette beløpet legges inn.

Skrevet

nei, jeg vet at du har ikke automatisk krav på halvt særfradrag, du må ha et vedtak på det, og det har du fått igjenom av nav, om du kan dokumentere utgifter som overstiger grunnbeløpet pr år, og at det har en viss varighet.

så i dette tilfelle er jeg ikke sikker, men siden det står et beløp under særfradrag så tror jeg hun har rett på det fradraget.

på min slipp fra nav,står det på, så den summen er den som er rett for meg, men kan være at andre har en annen gradering av summen.

og til ei annen en her, det er ikke skattepliktig dette her, men det er et særfradrag på skatten noe som ikke har noe med innbetalt skatt.

Skrevet

Tror jeg har forstått litt mer..etter å ha regnet på det kan jeg ( etter å ha trukket fra grunnstønad) føre det som overskrider i særfradrag...bare synd at dumme meg ikke tok kopi av kvitteringer før jeg sendte de til nav :( holder på å revurdere søknad om grunnstønad nå...var ikke klar over at dette kan trekkes fra på skatten, selv om vi har hatt alergiker i 5 år...

Skrevet

det mener jeg er feil, du skal ikke trekke i fra noe av den summen som står på det arket fra nav, det er den summen du får som særfradrag.ring nav og hør.

nå har jeg hatt denne stønaden i alle år jeg har levert ligning, og jeg er nå straks 44,så har sendet den i noen år.

så om ikke det er store endringer,så er det sånn jeg skrev litt lengre oppe her.

men ring å hør hvordan det skal gjøres.

Skrevet

Nav visste fint lite, så får prøve å ringe skatteetaten....

Vi har en del høyere utgifter enn det grunnstønad dekker, for det er over 2 år siden vi fikk det innvilget og poden spiser naturligvis mer nå.

5 om dagen : Hvilken sats har du? Fører du beløpet du faktisk får i grunnstønad?

Vi har sats 1 og det er rundt 7000 i året, altså mindre enn 9130 som er satt som sum du må overskride fpr å føre særfradrag.

Skrevet

Du kan som sagt få fradrag for ekstraordinært store sykdomskostnader etter skatteloven § 6-83. Vilkårene er at det foreligger varig sykdom, at det er årsakssammenheng mellom sykdom og kostnader, at kostnadene overstiger kr 9 180 og at kostnadene ikke dekkes av grunnstønad eller annen offentlig stønad.

Dersom du mottar grunnstønad, skal denne trekkes fra i kostnadene, så fremt grunnstønaden er ment å dekke kostnadene som du krever fradrag for. Dersom grunnstønaden er ment å dekke kostnader til salver og ekstra vask og slitasje på klær, skal dette trekkes fra, dersom det er slike kostnader du fører opp som særfradrag. Dersom de er ment å dekke kostnader til spesiell mat, skal du bare føre opp kostnader til mat som ikke dekkes av grunnstønaden.

Dette vet jeg HELT sikkert, for jeg jobber med dette hver dag :) Jeg går ut fra du får samme svaret på skattekontoret.

Skrevet

det stemmer det, rima, jeg får ikke noe annet dekket enn at jeg får grunnstønad, den minste satsen. det er vel 600 kr eller så, pr mnd.

men jeg har alltid fått et halvt særfradrag pga dette.

Skrevet

mitt særfradrag er forresten på kr 9684. står oppført på post 3.5 med kode 250, noe som jeg ser også står på årsoppgave fra nav.

Skrevet

Aha, 5 om dagen. Da skjønner jeg. Jeg har nok lest litt for fort og misforstått deg. Går nok ikke på store sykdomskostnader da, men annet særfradrag? Eller tar jeg feil igjen nå?

Skrevet

nei ,det stemmer :-) jeg får mitt halve særfradrag pga store utgifter jeg har ifht min psoriasis.

det er en fast sats ser jeg når jeg går inn på forklaringene de har satt opp for å beregne skatten.

Skrevet

Takk for svar folkens. Er blitt en hel del klokere. Da er det bare å begynne på papirarbeidet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...