Gå til innhold

Ord som folk uttaler feil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjenner ei som sier Kaffitraktor :) Hehe, morro :)

Også har jeg ei på face som stadig skriver om hva hun skal ha til lunsje... Altså lunch. (Lurer veldig på hvordan hun uttaler dette)

Samme dama skriver også "korselig"... Jeg syntes det er merkelig av en voksen dame!

Støvesuge til støvsuge og sokelade til sjokolade :)

Annonse

Hva er skj-lydene byttet ut med ch? Hvordan uttales i så fall ch?

"Arbeiderklasse"-versjonen av visse ord, som avvis, bannan, sjOkkolade osv er faktisk dialektalt bestemt, det er en "nødvendighet" eller den naturlige måten å si ordene på på trønderske og mange østlandske dialekter.

Men hvis man derimot bytter ute en bokstav (som flere gjør, inkludert min egen bror, grrrr!) og sier sjokElade i stedet for sjokOlade, da er det feil uttalt.

Annonse

Svigermor sier "muslimer" (entall) og "muslimerer" (flertall).

Hører det er en del som sier "entel eller" i stedet for "enten eller".

Jeg vokst opp i en slekt hvor de fleste har problemer med å uttale enkelte "lette" ord og uttrykk. Tror rett og slett det er genetisk;) Så jeg har faktisk sluttet å reagere særlig på det. Kan alikevel nevne en gjenganger i slekten: "emaljens bakside" (medaljens bakside).

Det kan du si til du blir blå i trynet nav-dame, og du må slutte å le før du dæver hjemmetråkka.. I Frihagens forvaltningsrett heter det "underholdningsbidrag". At dere i Nav bruker "underholdsbidrag" må man jo være en Nav-gærning for å vite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...