Gå til innhold

Ord som folk uttaler feil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ei dame jeg kjenner sier førsempel i stedet for for eksempel.. Høres ut som en toåring som prater..

Har også hørt noen si "Dere får stødig noe nytt" (jeg jobber på en klesbutikk) oversatt med "Dere får stadig noe nytt".. Men det er mulig det er en dialektnyanse.

Annonse

Deprisjon og sykriatisk ja... Uff og uff!

Rosjbiff er grusomt ja, og ekspresso er jo uten tvil morsomt! hehe :)

Men det er flere feil her jeg gjör selv.

F.eks uttalelsen av regissör. Den korrekte uttalelsen fremstår som så tungvindt. Har alltid sagt det feil.

En annen ting er sk og skj lydene. Men det dreier seg om en talefeil eller at man aldri har klart og dermed ikke lärt å uttale lydene riktig.

Jeg sier selv schirke og schött om jeg ikke konsentrer meg veldig. Får det til bedre og bedre da. Men veldig vanskelig å läre en lyd i voksen alder, som man aldri har lärt som liten. Det merker jeg her i Sverige. Jeg får faen ikke til de lydene de har her, som f.eks i orden sjutton, kanskje, sju osv.

Tunga mi vil ikke!

Dette er svensk, men spiller ingen rolle, for det er like feil uansett. Her har de en byggevarekjede som heter cheapy, og det uttaler ALLE som sheepy! Nei de selger ikke sauer på cheapy. Får helt fnatt når samboeren min sier det.

Annonse

Hørte mye rart når jeg jobbet på café. Vi solgte bla a en kake som het Creme Fraiche, og en mann kom inn med kona si og bestilte en slik, og sa "en, "krem fresh" (riktig uttale), hvorpå kona blir kjempeflau og sier; det heter jo ikke det da din idiot! Det heter jo "krem fraiskje"... Lo så vi grein i pauserommet etterpå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...