Gå til innhold

Dere med små barn med briller,kan dere se her litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi fikk briller for 6 mnd siden.

Nå må jeg for tredje gang bestille nye glasser etter et fall hvor hun nesten knuste dem.

hun faller jo hele tiden.

finnes det noen begrensninger på hvor mange brilleglass en får dekket i løpet av året?

hun kan heldigvis ha den samme innfatningen da.

Synes nesten det er litt flaut å ringe øyepol i morgen og be om enda en brilleseddel.

hvor ofte har dere andre byttet glass i brillene til deres små,og hvor gamle er barna?

Jenta mi er 3 år.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at man fikk dekket inntil 2 par pr. år. Så hvis de forrige nye hun fikk var i 2010, har du én gang igjen i år.

Skrevet

oida..... ja,ja....hun må jo ha nye samme hva.

Jeg har aldri fått beskjed om at det var noen begrensninger da.

Men tenkte på at med det forbruket av brilleglass kan det fort bli dyrt.

4000 for nye glass er i overkant dyrt.

Skrevet

Ja det er ca. det glassene til min datter koster også. Vi får dekket alt fordi øynene er så forskjellige (+6 på ene øyet og ingenting på andre) så de pleier alltid å gi henne de beste glassene hos optikeren. Må jo betale innfatningen da, men får dekket 400,- Her har det alltid holdt med to par i året.

Skrevet

Men jeg tenker på at det er jo og mange 1 åringer med briller.

Da kan det neppe holde med 2 par i året.

Ser det for meg om mi skulle hatt briller da.

Kanskje det går på alder?

Får høre med dem i morgen tenker jeg og begynne å spare. he he

Skrevet

Ja, det kan hende det går på alder. Min fikk da hun var 4. Kanskje ikke noe forskjell på 3 og 4 år, men en ettåring trenger gjerne flere ja.

Det går seg nok til:-)

Annonse

Skrevet

Jeg mener ganske sikkert at det ikke er noen regel på hvor mange par som blir dekt i året. Tror jeg har snakket med nav om det en gang og da fikk jeg beskjed om at det ikke er noen begrensning på hvor mange glass de får i året, så lenge optiker eller øyelege har bekreftet at det trengs å bytte. Hvis ikke styrken skal byttes, så trenger du ingen ny brilleseddel, da kan du bruke den samme som sist. I tillegg får du optikeren til å begrefte at glassene er ødelagte og det trengs å bytte dem, da skal dere få dekt nye.

Skrevet

takk.. dette lurte jeg også på.. 3 åringen fikk briller for 1 uke siden, og vi har allerede vært en tur for å bøye dem tilbake..

Skrevet

Vi har fått beskjed om at det er 2 ganger i året vi også, så det er nok noen regler på det dessverre..

Har aldri vært noe problem her da, har kun en gang måtte bytte pga ødelagt glass, men nå er vår snuppe eldre og da:)

Men ring å hør! Er dyrt nok med de brillene, så må jo prøve hvertfall:)

Skrevet

Jeg jobber som optiker, og noen slik begrensning har ikke vi fått beskjed om. Men: Det skal jo ikke gis oftere enn nødvendig!

Hos oss har vi en garanti der man ved uhell betaler bare 20% av full pris ved anskaffelse/reparasjon - altså 800,- kr dersom fullpris er 4000,- Brilleglassene bestilles etter siste resept, og vi sender regningen direkte til NAV (du trenger ikke ny brilleseddel dersom styrkene ikke har endret seg, optikeren bare bekrefter at reparasjonen er nødvendig). Alt vi trenger er barnets personnummer og din signatur.

Praksisen varierer sikkert hos ulike optikere. Jeg er tilknyttet Interoptik-kjeden, og dette skal være felles for alle våre butikker. Dette er ikke noe alle kjeder tilbyr, men andre butikker har kanskje en tilsvarende ordning... Jeg anbefaler at du spør optikeren din!

Skrevet

Uhellsgarantien gjelder forresten første året man har brillen.

Skrevet

Hei

Vi har en gutt som bruker briller. Han er 7 år. Kjenner ikke til noen begrensing på antall brilleglass man kan få refundert i løpet av året. Men vi har heller ikke skiftet så mange ganger i året. Når han var liten (han begynte med briller 15 mnd gammel) skiftet vi ca hver 7-8 mnd, nå skifter vi ca hver 9-10 mnd. Vi har skiftet glass uten å skifte innfatning bare en gang. Han har aldri klart å knuse glassene til tross for at han er en meget aktiv gutt. Men glassene pleier å være svært fulle av riper når de skiftes. Innfatningen er de som pleier å ha det tøffest, og vi har loddet de maaange ganger - til tross for at vi benytter kun fleksible innfatninger som kan bøyes i alle retninger.

Usikker på hva du mener med "nesten knuste". Er brillene ødelagt så må de jo skiftes uansett om det blir dekket eller ikke. Vi har lagt oss på et nivå der han nok må tåle noe mer striper i glassene enn hva som er vanlig for voksne. Ellers måtte vi nok ha flyttet inn hos optikeren ;-)

Skrevet

Vi fikk briller til datteren for bare noen uker siden, men det hørtes ikke ut på optikeren at det var noen begrensninger på antall brilleglass i året. Han nevnte jo at vi kunne risikere å komme tilbake om 6-8 uker for korreksjon (skal til ortoptist i mellomtiden), og da vil jeg jo tro at han hadde sagt at det er da siste "gratis-gangen" i år.... om det bare er to ganger i året??? Det kan da vitterligen ikke være forskjell fra by til by vel??

Annonse

Skrevet

Jeg jobber med ei jente på 2 som har briller og hun begynte med de for 6 mnd siden og det har ikke skjedd noen ting med de =) Men husker de snakka om at de fikk 2 par glass pr år =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...