Gå til innhold

Hadde dere tatt opp et lån på 3 mill med 48.000 utbetalt per mnd? (860.000 i brutto årslønn)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke hvis jeg hadde andre lån i tillegg (studielån, billån). Ellers kanskje, men da måtte det være drømmehuset slik at jeg er villig å slite litt økonomisk i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen andre lån. 2 mill i egenkapital. Det er drømmehuset- til den nette sum av 5 mill..

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt over 30 000 inn hver måned, og betaler i boutgifter(lån og fellesutgifter) noe som tilsvarer ca 1 mill i lån.

 

3 mill hadde jeg unngått med alt jeg kunne, om det var mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jeg glatt gjort. vi har lån på 2,4 og vi har utbetalt ca 30 tusen i mnd, men kommer til å stige etter på tusen innen 1år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har jo god sikkerhet så lenge dere har så pass mye egenkapital.. Blir sikkert trangt til tider, men jeg hadde gjort det for drømmehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat stått ved samme veiskillet, og valgte huset bort. Vi har ca 3 mill i egenkapital, og så på et hus til drøyt 6. Jeg orker ikke være bundet på heder og føtter av gjelden, jeg vil ha råd til å pusse opp sommerhuset, jeg vil kunne reise på besøk til familie på andre kanten av landet, jeg vil ikke være bundet til full jobb etc. Nå har vi 1,5 i gjeld på huset, det er helt ok og leve med, synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2,3 mill i lån med en samlet inntekt på 700.000,- og lider ingen nød.

Vi har en bolig med en verdi på 3,5 mill og ingen annen gjeld.

 

Så jeg hadde gjort det om bolig er viktig å prioritere for deg. Vi har det som sagt helt greit og er fornøyd, men vi har ikke rom for sløsing, dyre utenlandsferier osv. Det er et valg en må ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har utbetalt ca 46 000+- og har bortimot 2,7 mill i lån. Mest hus og et lite billån.

 

Går helt fint, vi har to barn i bhg og to biler også. Så nok utgifter.

 

Hopp i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten problem!

Vi har totalt 3.2 mill (hus + studie) og for tiden kun utbetalt knapt 40.000,-

 

En i bhg og en på SFO, en bil og 2500,- i tog pr mnd. Det er litt trangt, men heldigvis midlertidig (må bli ferdig og komme meg i ordentlig jobb), og det går helt greit, selv om det ikke er rom for de store utskeielsene. Men ååååh så deilig det skal bli når jeg får en normal lønn igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nøyaktig det vi har nå, HI!! Vi har 48 000 i mnd og flyttet nettopp til større leil, der vi nå har 2 950 000 i lån. I tillegg har vi studielån begge to. Men det går faktisk helt greit. Vil tro renta vil stige mye fremover og det vil merkes godt, men har også tro på bra lønnsvekst innen et år for min del. Men ihvertfall, avdragene ble langt lavere enn jeg trodde nå, har dog gode rentebetingelser i Nordea (fordelsprogrammet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre 10.49:)

 

Vi har også svært gunstige lånebetingelser i SPK.

Ingen stor lønnsvekt i sikte (begge er lærere), men har ikke studielån.

 

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet hadde jeg ikke gjort det. Vi har 2 mill i huslån, 140 i bil og 60 i studiegjeld. og 55000 utbetalt i mnd. Det går såvidt rundt. Men det skal sies at vi alltid pusser opp litt, kjøper spisebord, tar en oslotur, spiser ute 1 gang per uke.

 

Men hadde det vært drømmehuset, likte å leve nøkternt, ingen barn i bhg og ingen annen gjeld så hadde det gått fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi har lån i SPK på ca 2,5 mill pluss ett billån på 250`. I tillegg har begge studielån på over 100`. Vi har utbetalt ca 52 000 i måneden. Det går helt greit. Vi får spart litt penger men ikke så mye. Koser oss i det daglige med kafeturer, reiser til familie og kjøper klær og utstyr som vi har lyst på.

 

Ville så definitivt vurdert det i deres situasjon, men jeg er også veeeldig husintressert og ville nok ofret noe for å få drømmehuset :)

 

Peis på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor stor familie der har/ ønsker å få. Regn hva det vil koste med 7 % rente og om du fortsatt er komfortabel.

Vi tjener 200.000,- mer enn dere og jeg vil ikke låne mer enn 3 mill for å kunne leve godt ved siden av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lån på 2,4 og har en samla inntekt på ca 850 000. Nå går det greit, men som noen andre sier her, vi må ta høyde for at renta kommer til å stige. I banken sa de til oss at vi skulle være sikre på at vi kunne klare 9%. DA blir det stramt for oss, for å si det sånn! Bare dere som vet hvor mye dere kan klare, dere vet jo hvor mye dere har i andre utgifter. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke reglen enkelt og greit at man tåler et lån som er 3 ganger årslønn? Med andre ord er 3 mill litt over grensen for dere, men man klarer det vel helt fint så lenge man ikke har andre store lån som f.eks studielån og billån.. Selv tok vi valget å heller kjøpe et lite, eldre hus (til 1,4 mill) og heller ha penger til å kjøpe båt og hytte på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Vi skal ikke ha flere barn og er innstilte på å prioritere hus noen år fremover. Håper det skal gå greit. Har heldigvis foreldre som vi vet vil hjelpe oss litt dersom renta stiger mye.

 

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...