Gå til innhold

Hvordan få barnet til å spise?!?!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt fortvilet. Jenta mi på 2,8 år vil ikke spise. Det nytter ikke med ros, kjeft, belønning, trusler ingenting nytter.

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Selv godteri vil hun ikke ha. Bakte ferske boller og sjokoladekake her om dagen uten at noe fristet. Forsøker alt. Vet at hun liker fisk, men når det serveres vil hun ikke ha. Matpakken er bestandig urørt, hun spiser kanskje en halv halv skive i barnehagen.

Har opplevd at hun har levd en hel helg på et par egg. Hun får tilbud om mat hele tiden, eller når det serveres mat.

Vi har forsøkt unngå godteri og kaker, og vi har forsøkt å belønne med det uten at det får opp apetitten hennes.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hun er 2 år og 8 mnd, ca. 85 cm høy og 10,6 kg.

Vet at hun har store mandler og lurer på om de kan være et problem for henne.

Noen som har noen gode tips? Alt mottas med takk.

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei..

vi har det nøyaktig likt. min sønn er 2,5 år og spiser liiiiiiite. han er ca samme str som jenta di.

kan leve på 2 egg i løpet av en helg. Det er helt ille- og man blir så matt av det!

Skrevet

Har hørt om andre barn som har spist bedre etter å ha blitt operert for mandlene.

Her hjalp det at de måtte sitte ved bordet under måltidet frem til vi voksne var ferdige, uten att vi sa noe om at barna skulle spise maten sin. Snakket kun om hvordan dagen har vært, hva vi har gjort o.l.

Mine barn har ikke vært så småspist som din jente, men det blir i hvertfall bare verre her i huset om det blir mas om mat.

Søk hjelp via helsestasjon/lege, for selv om mine ikke har vært i nærheten så småspist som din jente, så har frustrasjonen vært stor. (så jeg kan nok forstå att dere er kjempe fortvilt)

Ps. smaker hun på salt mat/snaks evt. rundstykker(tørre), det er det eneste jeg makter når jeg er i en dårlig spise periode.

Skrevet

jenta mi var slik som deres barn. Hun kunne leve på en skive ost i løpet av dagen.. Og i høytider, så spiste hun mndre jo mer mat som ble sat fram.. SÅ når andre gikk opp i vekt gikk hun drastisk ned i vekt i jula.

Jeg startet med å lage veldig små porsjoner slik at det ikek var overveldende mye på tallerkenen hennes, og hun fikk ALDRI noe utenom måltidene annet enn vann.. som var 4 måltider i døgnet. Og sakte men sikkert begynte hun å spise litt igjen..

Men hun er fortsatt særspist den dag i dag i en alder av snart 8 år

Skrevet

Har en gutt på akkurat 3 år som er helt lik. Han har alltid vært småspist, men blitt ekstrem siste året.

Dessuten er han helt opphengt i godteri og is. Han får ALDRI det utenom lørdagskvelden, men det er det først han spør om på morgenen og i høyttider, som nå i påsken, spiser han ingenting fordi han vet det vanker godteri etc. Han har to søsken som spister godteri, så det nytter liksom ikke å skjule det for ham. Ser han en isdisk der de selger mat, (hvis vi skal han en pølse/toast etc) så skal han bare ha is. Idag har han kun spist litt frokost, ikke lunch, ikke middag, ikke kvelds. Blir matt jeg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...