Gå til innhold

Hyppighet på svangerskapskontroller

Dikigoros_Høygravid

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som hvet om det er andre intervaller for oss modne gravide?

Jeg er nå i uke 27 og har ca 4 ukers intervall. Det er ganske laber interesse hos både JM og fastlege for hyppigere kontroller. Ingen av dem har UL utsyr heller, tenker da på at eldre gravide oftere kan ha morkakesvikt m.m.

Jeg har vært hos gynekolog 2 ganger utenom denne gangen bare for å ta en ekstra sjekk. Dette var i uke 6 og i uke 24. Hun sendte meg til kontroll for svangerskapsdiabetes da dette skal gjøres på eldre gravide. Hverken lege eller JM sa noe om dette til meg. Det ble heller ikke gjort forrige gang jeg var gravid, og da var jeg 38 ved fødsel.

Synes det virker som det er tilfeldigheter som gjør om man for god oppfølgning eller ikke.

Det jeg egntlig lurer på er i hvertfall når man begynner med ukentlige eller 14 dagers kontroller. Om det er etter uke 38 vurderer jeg om jeg kanskje skal privat fra ca uke 32-33...

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er 44 år og har fått 3 barn etter fylte 39 år, Siste nå som 44-åring. Har kun fulgt de ordinære kontrollene og kun hos jordmor. Har fått 3 barn over 4,5 kg, men har ikke tatt test for sv,skapsdiabetes(noe jeg heller ikke har hatt..hehe). Dette synes jeg har vært helt greit siden jeg hat hatt helt ukompliserte sv.skap. Har heller ikke ønsket noe ekstra da jeg har følt meg gravid akkurat på samme måte som da jeg var i 20 og 30-åra. Om jeg hadde hatt komplikasjoner derimot, ville jeg ønsket mer oppfølging. Men jeg synes generelt oppfølgingen av gravide i Norge er meget god:) Ser ikke helt hensikten med å komme til kontroll oftere bare for å høre det samme;)

Tror jeg gikk hver 14.dag fra uke 36 og hver uke rundt termin..Liker følelsen av at ting er naturlig og at det ikke blir for mye styr og fokus på "eldre gravid",-men det er bare meg.....

Ok, det var kjekt å høre. Jeg har ikke fått barn som "ung gravid" og har temmelig tunge svangerskap både forrige og denne gangen. Hyperemisis, nyrebekkenbetennelse, carpal tunnel syndrom. Men, bekkenet funker som bare det, så alt er ikke hekt svart;-) Dette kan vel heller ikke sies å være komplikasjoner, men det gjør jo at jeg tidvis ikke klarer å jobbe 100% og da føler jeg meg litt "småsyk"

Folk rundt meg sier ofte at "ja,ja du er jo ikke i 20 årene så det er vel ikke annet å forvente"..

Godt å høre at det ikke bare er alderen det kommer ann på:) Da skal jeg høre med JM om jeg evt kan få hyppigere kontroll etter uke 36.

Tusen takk for svar:)

Lykke til ihvertfall:):)

Jeg blir litt engasjert i dette, da jeg synes generelt det er så mye mas rundt det å få barn når du er litt eldre enn gjennomsnittet. Akkurat som om det må være noe galt og masse problemer....-Men min erfaring,-siden jeg har fått barn både som ung midt imellom og eldre, er at det ikke trenger å være så mye annerledes. Jeg treffer jenter som er halvparten av min alder, og i mye dårligere form på ulike måter som gravide..-og det kan jo være en trøst..hehe

Jeg var over 38 ved termin, men ble kun sendt til glukosebelastning i uke 35/36 pga utslag på urinprøve. Det var ikke sv.skapsdiabetes, men utslaget kom nok av en stor pose godis kvelden før kontroll;) Ellers fulgte jeg vanlige intervaller.

Jeg hadde forøvrig ikke en eneste sykedag i løpet av svangerskapet, ingen problemer med bekkenet, ingen strekkmerker (hehe, altså heller ingen selvfølge for "gammel" hud..), og gikk en times tur og en time yoga hver dag i de tre ukene før termin. Man bør ikke settes i boks selv om man er moden gravid;)

Annonse

Hei!

Jeg tror som flere andre sier her at det ikke er noe hyppigere kontroller for oss "gamliser" så lenge alle målinger ser normale ut.

Jeg er 39 år, i uke 28 og har blitt kontrollert en gang i måneden på fødepoliklinikken siden uke 12. Jeg går der fordi jeg har diabetes. Men det er jo ikke hyppigere enn vanlige kontroller hos fastlegen/jordmor? På fødeklinikken sier de at jeg må regne med kontroller hver 14. dag "når det nærmer seg". Og det er vel også normalt?

(I tillegg følges jeg opp på dia-poliklinikken også fordi svangerskapet gjør at jeg hele tiden på endre insulindosene.)

Så jeg vi ikke trenger å stresse mer enn unge gravide så lenge alle målinger ser normale ut og vi ikke føler oss mer enn "normalt skranglete" i svangerskapet.

Lykke til videre!

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...