Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen her som har erfaring med svangerskapskløe, hvor man klør fordi lever og gallesyre verdier er for høye. Har du blitt satt i gang før termin? Var hos legen på torsdag, og nevnte at jeg har klødd litt i et par uker. Han tok blodprøve for sikkerhetsskyld. Fredag ringte han og sa at jeg hadde litt for høye leververdier og måtte møte til kontroll på føden på lørdag. Tok flere blodprøver der, venter på svar på hva gallesyre verdien er. De sjekka med ultralyd at tulla har det bra. Skal tilbake til føden i morra, mandag. Håper jeg får vite mere da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var å tok blodprøve denne uka pga at jeg klør under føttene. Kløe under føttene, på hendene og magen kan være et tegn (og det eneste tegnet visstnok) på at det har samlet seg gallesyre under huden. Og dette krever behandling. Jeg har ikke fått svar enda, og vet ikke helt konsekvensene..

Lykke til! Du får iallefall god oppfølging, og det er jo betryggende :o)

Klør du masse, forresten? Jeg klør ikke hele tiden, men når det først begynner å klø under føttene, så er det skikkelig intens. Men føler liksom jeg burde klødd mer for at det skulle være noe.. Men klør mer enn normalt.

Skrevet

Ja, føler jeg får god oppfølging. Etter det jeg leser på nettet så tar se svangerskapskløe mer alvorlig nå. Hvis en har for mye gallesyre, så setter de ofte i gang fødselen. De vet ikke helt hvorfor men det kan ha alvorlige konsekvenser for babyen hvis en ikke gjør noe med det. I noen tilfeller får en medisin har jeg lest, for å prøve å redusere gallesyren, hvis det er en stund igjen. Gulda, hvor langt er du på vei? Jeg er 37 uker i dag, så lille snuppa er jo så og si ferdig. Klør egentlig ikke så mye, merker det mest når jeg legger meg for natta. Jeg skulle også tro det skulle være være hvis lever og galle er påvirka.

Skrevet

Jeg har det på samme måten.. Har lest at kløe inni håndflater og fotflater kan indikere høye lever og gallesyre verdier.

jeg klør selv mest under føttene, på ryggen og på overarmene.

Var inne på fredag og tok en ny blod prøve. Håper på svar på mandag, men vet ikke helt hva de gjør om verdiene på denne prøven er høye også. Så dette lurer jeg litt på.

jeg er for så vidt 5 dager på overtid så er ikke lenge igjen her uansett..

Skrevet

Ja, da skjer det noe snart uansett da. Gynekologen sa til meg i går at hun regnet med at jeg blei satt i gang før termin. Hadde også høyt blodtrykk i går, og har hatt ganske stabilt og normalt blodtrykk fram til nå.

Skrevet

Jeg er bare 32+3, så har ikke så veldig lyst til å bli satt i gang ennå.. Ikke pratet med legen om det, så aner ikke hva som skjer hvis de finner noe på prøvene. Men kan jo godt være det bare er svangerskapskløe som tilfeldigvis er under føttene for meg.

Godt du er 37 uker på vei, da, for da er det jo på tide å treffe babyen hvert øyeblikk! Igjen: godt du har blitt godt fulgt opp!

Du får si fra hvis svaret blir, og hva som skjer videre! Aldri noe gøy når ting ikke er som det skal, men heldigvis så var jo babyen din frisk og fin :o)

Lykke til!

Skrevet

jeg hadde svangerskapskløe.. ble satt i gang i uke 38=)

det var på mandag (21.03)...Ligger nå med en prinsesse i armene <3

Skrevet

Babyen har godt av å holde seg inne i magen din litt lenger da. Er sikkert noen ting de kan prøve før igangsetting er siste alternativ. Vi får nå se hva blodprøvene dine viser. Tror det er mange flere tilfeller hvor en klør og de ikke har sammenheng med økte lever og gallesyreverdier. Har time kl 10 i dag, skal si i fra etterpå hva som skjer. Lykke til, til deg og :)

Skrevet

Jeg hadde slik kløe, og har fortsatt enkelte dager. Men mine prøver viste bare svakt forhøyede verdier, og de siste to prøvene var fine. Dette kan visst variere veldig.

Kløen er ikke farlig for baby før det nærmer seg termin, men man blir fulgt opp nøye, og fødsel blir satt i gang to til tre uker før termin.

Er du hardt rammet, så får man medisiner og evt kløestillende.

Lykke til =)

Skrevet

Nyttig informasjon :o)

Bra at dine to siste prøver var fine, coockie!

Spent på hvordan det går med deg, håp 79!

Skrevet

De hadde ikke fått svar på blodprøven, svaret kommer i morra. Har egentlig ikke klødd noe mer de siste par døgnene. Blodtrykket var ganske normalt i dag og hadde ctg registrering på snuppa i dag og, så hun har i alle fall det bra. Så går egentlig med den trua, at det ikke vil være så mye utslag på blodprøven. Har time igjen på onsdag. Er veldig fornøyd med at de er så påpasselig, man føler seg litt tryggere. Så jeg får bare smøre meg med tålmodighet, er uansett ikke lenge igjen :) gikk 14 dager over og ble satt igang med førstemann, så har liksom tenkt lenge at denne gangen vil det starte av seg selv.

Skrevet

Da blir det spennende hva de sier på onsdag, da. Så bra at blodtrykket var normalt, og at snuppa hadde det bra :o) Får håpe prøvene er ok, da, sånn at du slipper å bli satt i gang denne gang hvis du ønsker at det skal sette i gang av seg selv. Du får oppdatere når du vet noe, da! :o)

Skrevet

Gulda: har helt glemt å spørre om du har fått svar på prøvene dine og hva de viste? Var til kontroll på føden i går, mens jeg var der greide dem ikke å finne svaret på blodprøven. Men han sa han skulle finne den, og var den for høy ville de ringe, hvis ikke skal jeg til ny kontroll på fredag, ta nye blodprøver, for å se om det stiger eller går ned, og vanlig kontroll av lillemor. Blodtrykket var høyt igjen i går, de gangene det er høyt så har de brukt en blodtrykksmåler som er kobla til ctg maskinen og når den "blåser" seg opp så strammer den noe så veldig. Lurer nesten på om den påvirker blodtrykket mitt.

Skrevet

Jeg skal på kontroll i dag. Nå er det 1,5 uker siden jeg tok blodprøven, så skulle tro at jeg hadde fått svar innen nå hvis noe var galt. Så regner med at alt er ok. Men skal spørre legen for sikkerhetsskyld. Jeg klør jo fortsatt, men sikkert bare uskyldig da.

Så rart at blodtrykket ditt går opp og ned! Du får spørre dem om det kan ha noe å si hva de bruker. Men alle maskinene burde jo være pålitelige. Skjønner hvis du ikke blir helt klok på hva som skjer.. Og at de ikke fant blodprøvene dine, det er jo litt irriterende når en går og venter. Du får iallefall masse oppfølging, og det er bra. Får håpe at ting er ok på kontroll morgen igjen!

Skrevet

Heisann dere :)

jeg bare lurer på. Klør det hele tiden hos dere?? Igår natt våknet jeg at jeg klødde meg infernalsk inni høyre håndflate. Dette ga seg. Igår kveld begynte det å klø helt akutt under høyre fot og det klødde hele natta lang. Ga seg på morgenen. Idag har det begynt å klø under venstre fot. Tror dere det er svangerskaps kløe???

Har ikke kontaktet legen da jeg tenkte se det an. Er 37+1 idag.

Skrevet

Jeg fikk beskjed i dag om at prøvene var fine, så ikke noe galt hos meg. Så da kan jeg ikke helt svare.. ;o) Men jeg har ikke klødd kjempemye, men bare vanvittig intenst når jeg først har klødd -og det har vært daglig. Så mer enn normalt. Men var som sagt ikke noe galt med meg.

Men spurte jordmor her på forumet om jeg kunne vente 1,5 uke til kontroll, eller om jeg burde teste meg kjapt. Hadde ikke lyst å være hysterisk, liksom. Fikk svar på en søndag, og hun mente jeg burde ringe føden og la dem avgjøre. Satt litt inne, men ringte dem. Måtte ta prøven fastende, så de kunne ikke ta den på søndagen likevel, men de sa jeg burde ta blodprøve neste dag på legekontoret. Måtte da ikke spise/drikke fra midtnatt.

Så når jeg ikke vet hvordan det skal være, så kan jeg bare gi videre de rådene jeg selv fikk. Mulig det er lurt å ta en test -bedre med en for mye. Du kan jo iallefall ta en telefon til legen din i morgen for sikkerhetsskyld..

Skrevet

Gulda: så bra at prøvene dine var fine.

Jeg fikk beskjed på fredag som var at verdiene var innafor normalen. Men de vil at jeg fortsatt skal komme til kontroll og må ta en ny fastende blodprøve i morra.

Jeg klør ikke lenger, men håper jeg for vite i morra hva egentlig verdiene ligger på. Uansett ikke lenge igjen nå, 13 dager til termin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...