Gå til innhold

Sykepleiere - SE HIT

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver på med en pedagogisk pleieplan..

Står litt fast med sykepleiediagnoser..

Kan du gi meg et eksempel på en sykepleiediagnose?

(aktivitet, ernæring)

TAKK

Fortsetter under...

Skrevet

Lenge siden jeg gikk på skole så mulig jeg er på villspor,men hva med "dårlig ernæringsstatus"?"Inmobil"?

Skrevet

Kan du være mer spesifikk?

Skrevet

Det er en diagnose som en finner når en bruker NANDA (datasamling).

What is the difference between a medical diagnosis and a nursing diagnosis?

A medical diagnosis deals with disease or medical condition. A nursing diagnosis deals with human response to actual or potential health problems and life processes. For example, a medical diagnosis of Cerebrovascular Attack (CVA or Stroke) provides information about the patient’s pathology. The complimentary nursing diagnoses of Impaired verbal communication, risk for falls, interrupted family processes and powerlessness provide a more holistic understanding of the impact of that stroke on this particular patient and his family – they also direct nursing interventions to obtain patient-specific outcomes.

http://www.nanda.org/NursingDiagnosisFAQ.aspx#SNL

Skrevet

Du vet vel hva sykepleieprosessen er? er det bare et eksempel på en pleieplan du skal skrive, eller er det til en pasient? I så fall skriver du en sykepleiediagnose ut i fra en datasamling om pasienten.

aktivitet:

Pasienten har lett for å falle pga. ustøhet. Kan føre til fall og brudd.

Pasienten blir fort sliten ved aktivitet pga. hjertesvikt. Kan føre til immobilitet.

ernæring:

Pasienten har gått ned i vekt siste tiden pga. dårlig matlyst. Kan føre til underernæring.

Pasienten er trett og svimmel pga. for lite drikke. kan føre til dehydrering.

Husk at en sykepleiediagnose er treleddet, altså hva er problemet, hva er grunnen og hva kan det føre til.

Hilsen sykepleiestudent:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...