Gå til innhold

Når begynte dere med baby safe feeder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenkte å ikke begynne med grøt, men med grønnsaksmos som første måltid. Avocado er jo innmari sunt.

Kan det være lurt å begynne med det i en safe feeder istedet for mos? Da venner poden seg på smaken.

Gutten er 4 mnd om en ukes tid.

Jeg fullpumper og vurderer å kutte litt ned og heller begynne litt tidligere med mat enn 6 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

EG hadde begynt med risgraut og mausgraut nettopp fordi det ikkje er så hardt mot magen før ein begynner med noko anna. Middagsmat og slikt kan ein begynne med når barnet er kun 5 månader.

Safe feeder har eg aldri brukt. Har brukt å finmosa frukten. Hadde nok ikkje gitt det til eit barn på 4 månader som mat nei.

Skrevet

Det er jo kun her at babyer spiser så mye grøt sånn som jeg har skjønt det. I andre land er det naturlig å begynne med grønnsaker. Jeg er ikke ekspert, men klarer ikke se for meg hvorfor grøt skal være bedre for magen enn avokado.. I de informasjonen jeg har lest er det samme hva en begynner med.

Men, for all del opplys meg om hvem som sier at det er best, så skal jeg selvsagt revurdere det:)

Skrevet

Hei!

Vi begynnte å gi jenta vår banan og eple i safe feeder litt før hun ble 4mnd, men slutter ganske raskt med det å startet å gi mos istedet. Første mosen vi gav var potet blandet med morsmelk. Fordi potet skal være mildt for magen. Avocado er veldig mildt for magen og har en mild og god smak. Jenta vår liker det godt, fikk det første gang da hun var 4,5mnd, men jeg ser ingenting i veien med å gi det som første mos eller i safe feeder. Helsedirktoratet sine veiledninger sier at man kan velge selv om man vil starte å gi grøt eller grønnsaker. Las det i heftet "mat for spedbarn" som jeg fikk på helsestasjonen.

Det er så gøy nå som de begynner med fast føde!

Lykke til! :)

Skrevet

Mi. Ble 5 mndr i dag og vi begynte å gi henne alt Mulig i det nettet. Men de får jo bare en liten smakebit av det da, ikke et måltid. Hun elsker å sutte på den med pære eller druer i. Om du vil gi et helt måltid med grønnsaker så må du kanskje gi mos med skje? (prøvde forresten det med avokado, bare tyter ut igjen hehe).

Så vidt jeg vet har det ikke mye å si hva man begynner med, avokado og potet er vel ganske lett fordøyelig? (det er ikke banan). Det eneste jeg tror de råder til er at det bør være litt gluten i den første grøten.

Skrevet

Tusen takk for svar dere!

Gutten sutter på alt som er, og tenkte det var greit å venne han på smaken først.

Ante: kjekt å høre at dere begynte med safe feeder så tidlig. En har jo sine tanker på hva som passer for sin, og greit å få høre om flere som begynner så tidlig med den.

Vi får prøve og se! En trenger litt bekreftelse på at det en tenker er greit å prøve med det kjæreste en har vet dere! Og eventuelle meninger imot, for å ta avgjørelsen. Syns dere er greie som vil svare så får vi ta valget med litt for og imot svar:)

Jeg vil prøve og se med den safe feederen jeg!

Spennede ja!!

Skrevet

Vet ikke om vi begynte med den baby safe feederen for sent eller noe, men jeg kjøpte den da gutten vår var 6 mndr og han var ikke interessert... Da hadde han jo spist grøt og fruktmos i 2 mndr allerede. Etter 5-6 forsøk pakket jeg den bare bort. Nå er han 8,5 mndr, kanskje jeg skal prøve på nytt nå? Hadde jo vært så kjekt å kunne gi ham et eple osv å kose seg med uten at jeg trenger å mate ham :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...