<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 26. mars 2011 #1 Skrevet 26. mars 2011 Her har snuppa blå øyne og hun er 5,5 Mnd gammel. Er det 0 sjans for at de blir brune? De to andre barna mine har brune,jeg har brune og far grønne. Ingen i neste ledd heller som har blå.. Er litt rart eller? He he
MissVaiper Skrevet 26. mars 2011 #2 Skrevet 26. mars 2011 Øyenfargen pleier å være endelig når de har fylt året. Så før den tid er det ikke helt sikkert. Men om babyen endrer øyenfargen til brun tidlig, så vil den nok neppe bli blå/grønn igjen.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 26. mars 2011 #3 Skrevet 26. mars 2011 Her er lillegutt 10 uker og vi ser at de blir brune. Det bare sprer seg innenfra og ut. Akkurat som på jenta vår. Helt brune øyne. Pappa'n har blå og jeg grønne med brune flekker.
solskinn1980 Skrevet 26. mars 2011 #4 Skrevet 26. mars 2011 Jeg hadde blåe i et år så ble de grønne. Min far har grønne og mor brune. Blir kanskje grønne da:-)
sommerspire Skrevet 26. mars 2011 #5 Skrevet 26. mars 2011 I forhold til biologi og krysningsskjema for øyenfarge: Hvis en av besteforeldrene på hver side har blå øyne, er sjansen for at dere (selv med brune/grønne øyne) får barn med blå øyne 25% Hvis en av besteforeldene bare har blå øyne, så skal egentlig sjansen for å få blå øyne på deres barn være 0%!!
*NordNorge* Skrevet 26. mars 2011 #6 Skrevet 26. mars 2011 Hvis bare bestemor på ene siden har brune og ingen andre.... Kan d bryte igjennom ?
sommerspire Skrevet 26. mars 2011 #7 Skrevet 26. mars 2011 Nei, i utgangspunktet ikke! Men så er det vel ingen regler uten unntak,... Men sånn biologisk krysningskjema.... Mor ( med mor brune og far blå øyne) vil ha dette genet: Bb stor B for brune og liten b for blå.... Far( med begge foreldre brune) vil ha BB Når dette tegnes i et krysningskjema vil det se slik ut: BB, BB, BB og Bb..... og Bb vil bli brune selvom det er en liten b ( blå ) der, fordi B brun dominerer over liten b blå
corerith Skrevet 26. mars 2011 #8 Skrevet 26. mars 2011 Ingen regler uten unntak nei! Har selv brungule øyne, og må helt tilbake til oldemor for å finne noen med brune øyne:) Skal sies at mamma har grønne øyne og svart hår, men pappa, søstrene mine og alle besteforeldrene har blå/grå Gutten min på et halvt år har blå øyne, og ser ikke ut som om de blir mørkere, selv om både jeg og mannen min har brune. Han er i tillegg kritthvit i håret, mens jeg har kobberrødt og mannen min har svart, ser ut som et adoptivbarn, hehe;) Så en skal aldri si aldri;)
sommerspire Skrevet 26. mars 2011 #9 Skrevet 26. mars 2011 Når man holder på med øyegener og arv, så går grønne øyne som brune! Så hvis moren din har brune og faren din blå. har du kombinasjonen Bb Hvis mannen din også har foreldre med en av hver, vil også han ha kombinasjonen Bb ! Da har dere begge brune øyne, fordi dere har B, men dere har likevel mulighet til å få barn med blå øyne! Kombinasjonene dere kan lage er: BB, Bb, Bb og bb, altså 25% sjanse for å få et barn med blå øyne, selvom dere begge har brune!!
mamma til lillingen Skrevet 27. mars 2011 #10 Skrevet 27. mars 2011 Hva med oss da? Jeg har blå øyne, samme med mine foreldre. Pappa'en har grønne, hans far grønne og hans mor brune.
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 27. mars 2011 #11 Skrevet 27. mars 2011 dette har jeg også lurt litt på, jeg har himmelblå, og er ENESTE i min familie som har det, barnefar er mørk og har mørkebrune øyne. men begge mine har blå øyne, min datter er nå 2 år, og minste er 4,5 mnd.. ka hans øyne fortsatt skifte? de var mørke ved fødsel så ble de blå, så kunne vi skimte brunt i de, men nå er de knallblå
Be Cool Skrevet 27. mars 2011 #12 Skrevet 27. mars 2011 Jeg kan ikke svare på hvorfor fargene blir som de blir altså, men tenkte å fortelle at sønnen min fikk grønne øyne da han var nærmere 2 år. Jeg hadde da innstilt meg på at han kom til å få blå øyne som pappan sin, helt til jeg plutselig en dag så at de var blitt grønne! Merkelig Jeg har selv grønne øyne, min farmor hadde, tante har det og min søster har det, så nå er jeg spent på om vesla på 4 mnd også får det etterhvert....
Gjest Skrevet 27. mars 2011 #13 Skrevet 27. mars 2011 http://bios.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=1350 Dette er en enkel tegning som viser hvordan avkryssningen fungerer. Som sagt, ingen regler uten unntak !
*NordNorge* Skrevet 27. mars 2011 #14 Skrevet 27. mars 2011 Jeg som kansje er dom, men skjønte veldi lite av d skjemaet..... hehe!
MrsBlidfis Skrevet 28. mars 2011 #15 Skrevet 28. mars 2011 Må bare skyte inn at min eldstegutt skifta farge fra blå til grønn når han var 2 år...
Gjest Skrevet 28. mars 2011 #16 Skrevet 28. mars 2011 AABB er arvestoffet vårt. Vi har jo to deler arvestoff alle sammen fra hver vår forelder. Hvis du ser overstekant ser du mors eggcelle og eksempelvis hva slags arvestoff eggcellen til mor har. Følger du den vertikale linjen ser du fars sædcelle og dens arvestoff rubrikkene inni forteller oss hva slags type øyenfarge evt barnet vil få med de forskjellige arvestoffene. Når folk sier at brunt og grønne øyer har samme arvemateriale ( BB brun/grønn - Bb blå) er det feil. Stor bokstav forklarer bare den dominante varianten av genet. For å gjøre det enklere kan vi si at B står for dominant brun b står for ressesivt blå mor har BB fra sine foreldre far har bb fra sine foreldre barnet får Bb. I teorien skal det 4. avkommet få blå øyer ( avkryssning ) Altså bb. Man kan også ha grønne øyne med Bb og få barn med en med blå bb og gi Bb videre som gir brune øyne.
Galskapens overhode Skrevet 28. mars 2011 #17 Skrevet 28. mars 2011 min mor har grønne øyne og min far har brune.. Jeg er den eneste i en søskenflokk på 4 barn som fikk blå øyer.. de tre andre har grønne..
To små tuller Skrevet 28. mars 2011 #18 Skrevet 28. mars 2011 Mine tvillinger på 11 mnd. har hatt klarblå øyne frem til nå, men nå har hun ene begynt å endre farge mot litt mer blågrå, hun andre har beholdt den klare blåfargen ennå. Jeg har grønne øyne, min far har blå og min mor har blågrå. Min mann har blågrå øyne, hans foreldre har begge blå øyne.
mastermind Skrevet 29. mars 2011 #19 Skrevet 29. mars 2011 Snuppa er snart 3 ÅR og har hatt blå, helt til for et par mnd siden. Nå er jeg ikke sikker lenger, men litt sånn gul/grønn/brun.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå