Gå til innhold

Frysing av morsmelk.. Hvordan ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest her inne at noen fryser ned morsmelk. Gjør alle dette eller?

Hvordan fungerer egentlig dette?

Hvilke fryseposer bruker man da evt? (Og hvor får man tak i det?)

Bruker man slike melkeoppsamlere og så overfører melka til fryseposer, skriver dato på, og så fryser man det ned?

Supert hvis noen kan informere meg litt her, merker jeg er veldig uvitende på dette området :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann :)

Du kan kjøpe sånne Aventkoppa. Pumpe oppi der og legge i fryseren, så når du skal pumpe neste gang kan du bare tømme det over den melka som allerede e frossen og legge det tilbake i fryseren. E ikke alle som greie å fylle opp en sånn kopp på en eneste pumping, så derfor går det an å gjøre det på den måten :)

Frossen melk skal kun tines opp i kjøleskap, må ikke tine det opp i mikro,da blir kvaliteten dårligere :)

Skrevet

Skriver under her! Aventkoppene er supre og kan brukes omigjen! Alle tette bokser og glass som tåler frysing kan brukes. Husk å koke alt før og mellom hver gangs bruk! Det stemmer også at du kan helle ny morsmelk over den som allerede er fryst, det vil ikke gå utover kvaliteten. Men aldri frys melk som allerede er tint, og la melken tine langsomt (i kjøleskap om mulig). Aldri kok morsmelk, overoppheting ødelegger mange av de gode egeskapene!

Lykke til med amming, pumping og flaskemating!

Skrevet

Aventkoppene er supre, ja :) jeg brukte de til babymat etterhvert også. Om du ikke kjøper aventpumpe finnes sikkert samme prinsippet hos andre produsnter

Skrevet

Jeg frøs melken i aventbeger, men fyllte også opp ett par isbitposer med melk. Ble anbefalt det av jm i tilfelle jeg ikke hadde melk så lenge. Da kunne jeg putte 1 bit i mme'en eller grøten så fikk fortsatt jenta mi det verdifulle innholdet av mm.

Skrevet

Dette har jeg lurt på lenge også,men fikk noen svar her ja :)

Kanskje enda et dumt spmål,men melken skal vel varmes opp før man gir den til babyen? Altså,etter den har tint seg opp i kjøleskap?

Jordmor sa at morsmelk kan stå 3 dagen i kjøleskap,og 3 mnd i frysen :) kan vere greitt og vite :)

Skrevet

Åh, så deilig med så mange svar på dette her! Tusen takk for alle svar :)

Da skal jeg satse på disse avent koppene altså!

Ha en flott lørdags kveld! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...