Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har familie på begge sider som bor ca 4 timer unna èn vei. På begge sider er det oldeforeldre som vil hilse på det nye/første oldebarnet så vi har tenkt til å dra å besøke de etterhvert.

Alle sier så mye forskjellig om å kjøre med liten baby i bil, lurer på hva deres erfaringer er, eller hva slags tips dere fikk? Finnes det sånn bag babyen kan ligge i mens man kjører lenger?

Setter stor pris på tilbakemeldinger! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjørte fra Oslo til Trondheim med snuppa som da var rett over 4 uker og det var problemfritt. Bilstolene er så bra laget at de små sitter så trygt og behagelig i dem at de fleste sover godt når motoren går.

Forhørte meg rundt på forhånd og fikk bare beskjed om å følge rytmen til babyen og stoppe hver 2-3 time og da gjerne lenge nok til amming, bleieskift og litt kos. De gir lyd når noe er galt og vår lille pode på nå 8 uker, hadde sin første kjøretur på 3 timer da han var 5,5 uker uten stopp.

Det blir faktisk verre når de blir større og synes bilkjøring er noe herk ;)

Skrevet

Vår erfaring er omtrent som hun over :)

Junior er 2,5 mnd og vi har allerede kjørt to turer til besteforeldrene. De bor 50 mil fra oss, og turen tar vanligvis 6,5 - 7 timer. Bruker ca 8 timer med baby.

Vår erfaring er at junior sover det aller meste av turen. Når han er sulten våkner han (ca annenhver time), og da stopper vi for mat, bleieskift og kos. Da får han samtidig stekke godt på kroppen.

Det kan være at han skriker litt i det han blir satt ned i bilstolen igjen, men han sovner som regel innen 5 minutt igjen. Hvis han fortsetter å skrike, stopper vi igjen, og tar oss litt mere kosetid. Det er derfor greit å ha god tid på kjøreturen, slik at man slipper stress og kan ta ekstra pauser hvis ungen er lite samarbeidsvillig :)

Vi har stort sett kjørt på ettermiddagen/kvelden, så mesteparten av turen blir i juniors sovetid (han legger seg vanligvis kl 19). Men vi har også prøvd å kjøre tidligere på dagen. Dette gikk også veldig bra.

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg har ingen erfaringer enda, men helsesøster sa dette da jeg lurte på dette med bilkjøring over lengre avstander: Så lenge de sover eller er rolige, så har de det bra, og det er ikke noe å bekymre seg over. Det du evt kan gjøre etter et par timer, er å bevege litt på barnets hofter, slik at du skifter barnets sittestilling ørlite. Da blir de ikke helt stillesittende, hvis du skjønner. Ellers våkner de jo når de er sultne, og da må du jo stoppe. Husk at det kun er denne ene dagen dere kjører - det normale er jo at babyen ligger helt utstrakt.

Skrevet

Viktig tips: Ikke stress med å være fremme til klokken x. Bergnet kjøretid er ca 4 timer pluss baby tillegg. Det vil si at man legger inn amming, stell, kos m.m. etter barnets behov. Baby tillegget er relativt. :)

Ikke kle for mye på barnet. Ha heller et godt pledd som dere kan regulere varmen til babyen med. Kjørepose er også et alternativ.

God tur! :)

Skrevet

Har hørt med både fysio, lege og helsesøster, alle sier at det er greit så lenge barnet ikke virker utilpass.

Vi har kjørt MASSE, første kjøretur til storebror var 30mil +2ferger, når han var 3uker. - Første ammepause etter 45min, men etter det kjørte vi non-stop (ammet på ferga). 4 uker kjørte vi trondheim -oslo med to stopp, ikke noe problem.

Når han var 1år kjørte vi 90mil! i et strekk. Joda vi hadde pauser, men ikke overnatting. Vi hadde planlagt overnatting, men alt gikk så greit av vi bare kjørte. -Hadde ikke film i bilen, bare MASSE leker!

Nå er han 2,5år. og elsker å kjøre bil. Når vi kommer fra barnehagen sier han av og til "jeg liker å kjøre bil jeg, -kjøre mer?"

Skrevet

Vi kjørte i flere timer med baby. Men stoppet hver andre time og la henne i vogna enn halvtime før vi kjørte videre. Kjørte om natta og hun sov hele tiden uansett om vi tok henne ut eller ikke. Begynner ungen å vise ubehag så er det bare å stoppe med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...