Gå til innhold

BMI grense på Ullevål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Var hos legen min i dag og nå blir det sendt søknad om assistert befruktning til ullevål, det blir veldig spennende :-) det jeg lurer på er hva slags bmi grense de har der? Blir man blankt avist om er over den grensa eller får man bare beskjed om å gå ned de kg som det trengs å så får man behandling da?

Jeg vet jeg har noen kg å gå, men har allerede begynt å jobbe med det, så er i gang, men lurer på om man bare blir satt på "vent" liksom mens man går ned i vekt i stedet for å blir avvist og må søke på nytt i verst fall.

Hilsen Hege

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Vet ikke hva BMI-grensa er på Ullevål. Jeg har hatt ivf-forsøk i Haugesund og der er grensa på 35. Men jeg fikk vite at de fleste fertilitetsklinikkene har 32 som grense, mens noen har 35. Når det gjelder private klinikker kan det være andre regler, men det vet ikke jeg.

:o)

Skrevet

Takk for svar :-)

da får jeg bare gå ut i fra at grensa er enten 35 eller 32 og jobbe meg ned til det :-)

Problemet er jo at jeg er kraftig bygd, og alltid har vært kraftig anlagt, og tung benbygdning veier jo ofte litt mer enn når man er mer sped.

Hege

Skrevet

Jeg har også, i tillegg til mine ekstra kilo, kraftig beinbygning. Jeg måtte gå ned noen kilo før første forsøk selv, og det som var så "irriterende", var at jeg allerede hadde gått ned mange kilo og fått en god del mer muskelmasse. Og muskler veier jo også en del. Så selv om jeg i forhold til størrelsen min var i god form (trente 4-6 dager i uka) og bedre trent enn mange som var like tung og lettere enn meg, så brydde de seg lite om det når det kom til at BMI var for høy.

Jeg kan på en måte forstå det, men samtidig blir jo det å KUN ta utg.pkt i BMI ofte kritisert av fagfolk fordi en ikke får sett "hele bildet". Bmi-tallet tar for eksempel ikke høyde for muskelmasse og beinbygning... Et eksempel her er jo Aksel Lund Svindal. Han er skikkelig gjennomtrent, men ifølge bmi-utregnigen er han overvektig!

Skrevet

Ikke sant, det er synd de ikke ser mer på helhetsbilde enn bare bmi'en. Hva skjedde med deg da du fikk beskjed om å gå ned noen kg før forsøk? stod du fortsatt på venteliste så lenge, eller måtte du sende søknad på nytt igjen? Kjempefint å høre andres erfaring rundt dette :-)

Jeg får også bra med muskelmasse, og kroppsformen blir annerledes men jeg er jo like "kraftig" liksom. Og hvis man i tillegg skulle stagnere på vekta også så er det ekstra irriterende når man evt må ned noen kg til. Var det på ullevål du var?

Vet du om ekstra vekt hos kvinnen har større betydning dersom det henne det er noe galt med enn hvis det er mannen som er hovedproblemet? Hos oss er det samboer som har meget redusert sædkvalitet. Jeg er frisk og fin, regelmessig syklus, godt hjerte og blodtrykk og alt. Hvor mye vil vekta mi telle da egentlig? Jeg er 26 år også da forresten :-)

Hilsen Hege

Skrevet

Jeg hadde forsøk i Haugesund, og det var da vi var på samtale at jeg fikk vite at jeg måtte gå ned flere kg. Jeg slapp å starte prosessen på nytt siden jeg allerede var i systemet. Det samme gjelder sikkert deg også hvis du får samme beskjed. I stedet for at jeg begynte med medisiner påfølgende syklus, fikk jeg beskjed om å gå ned de ekstra kiloene og så ringe når jeg hadde klart det. Da ville de sette igang med en gang. Der og da var det en tung beskjed å få, for jeg var så klar for å starte forsøket. Men jeg gikk ned de kiloene jeg skulle (masse ekstra trening...) og startet med første forsøk etter det. Uheldigvis for meg så var dette rett før jul, så ble litt ekstra venting i forbindelse med ferien.

De sier at de ekstra kiloene kan ha noe å si om det det er kvinnen som i utg.pkt er problemet. Jeg har PCOS så da er overvekt gjerne en av faktorene. Men overvekt i svangerskapet kan skape større komplikasjoner enn hos de som er normalvektige.

Men når det skal sies, så tror jeg at jeg var et par kilo over det jeg skulle være ved 3.forsøk (glemte å veie meg før forsøket) og det er det eneste forsøket jeg har fått positiv test på, så tror ikke overvekt har alt å si. Har startet på min 25. uke og har nok sammenlignet med mange hatt et relativt lett svangerskap så langt. Ikke har jeg vært kvalm og ikke har jeg så langt vært plaget med bekkenet. Er riktignok delvis sykmeldt, men det er andre årsaker som også har litt med type jobb å gjøre.

Vet ikke om du ble noe klokere her jeg, vet ikke en gang om jeg selv ble det ;o) Uansett så har vel vekt noe å si, men absolutt ikke alt. Jeg har fått satt inn perfekte egg med super kvalitet på alle forsøkene, men det var kun på 3.forsøket at det ene av to egg festet seg (det er ofte vanlig å sett inn to egg på siste ordinære forsøk).

Jeg skal ihvertfall krysse fingrene for dere :o)

Skrevet

Tusen takk igjen for et utfyllende svar :-)

Det er det jeg frykter mest å få blankt nei med en gang, og så må søke på nytt igjen liksom i stedet for å være i systemet slik du var :-)

Men håper det går bra, vil nok gå litt tid før jeg blir kalt inn til noe samtale også, og har nok allerede gått ned litt til da, og da ser dem jo at jeg prøver og gjør mitt beste :-) Jeg er fullstendig klar over problemet, og det beste må jo være at jeg tar tak i det :-)

Vi må ha hjelp for å få en baby sammen, for den sædkvaliteten som samboer har, er så redusert har vi ikke vil kunne klare det på egenhånd. Han har to barn fra forholdet før meg, og steriliserte seg for to år siden frem til i fjor da han reåpnet igjen og siden har vi prøvd, helt til vi fikk bekreftet våre mistanker rett over nyåret at det var lite liv der.

Jeg brukte eggløsningstester i starten, og de slo ut hver mnd, har ikke tatt det på lenge nå, men regner fortsatt med at jeg har det, da jeg har andre indikasjoner på at el er her :-)

Men du/dere får ha lykke til med svangerskapet, koselig å høre at det gikk i orden og at dere snart blir flere :-)

Hilsen Hege

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...