Gå til innhold

Reise med baby i schengen - må man ha pass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ut og fly med vår da 4 mnd gamle baby om litt.

Må vi da ha pass? Politiet opplyser at det ikke er nødvendig, men sier at forskjellige flyselskaper har ulike rutiner for legitimasjon av passasjerene.

Vi skal reise flere ganger i det kommende år, og vil helst slippe å fornye pass hele tiden ettersom babyen forandrer seg..

Hva er deres erfaring? Noen som har opplevd å bli avkrevd pass for baby innen Schengen? Hva tar man ellers med - bare fødselsattest?

Fortsetter under...

Skrevet

Oj, dette lurer jeg også på! Skal snart til Hellas!

Skrevet

Vi måtte ha pass for å reise fra spania til norge nå nettopp og på gardermoen ville de også se passet. Reiste med Norwegian.

Men vet ikke om det er et krav. Passet vi hyar fått er gyldig i 3 år og høyden til mini er oppgitt til 57 cm :D

Skrevet

Hos svenska polisen står det så här:

När behöver jag pass eller nationellt id-kort?

Om du ska vistas utomlands behöver du alltid pass, eller inom Schengenområdet, ett nationellt id-kort.

Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengenområdet, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då det enda dokument som styrker identitet och medborgarskap.

Vid resa till länder utanför Schengenområdet måste du visa upp pass för att kunna passera den svenska gränsen. Vid inresa ska du visa upp pass alternativt styrka det svenska medborgarskapet på annat sätt.

Vad gäller vid resor inom Norden?

Vid resor inom Norden krävs inte pass för svensk medborgare. Du bör dock ha med en giltig legitimation för att styrka din identitet, till exempel om du tar in på hotell, camping eller liknande.

Skrevet

Vi skal til Nederland snart og har ordnet med pass..

Husk: begge foreldre må stille opp ved bestilling av pass eller så må du ha skriftlig samtykke. Koster ca.300 kr. :)

Skrevet

Hvis du reiser et sted der dere voksne må ha med pass, må også babyen ha pass.

Og på utenlands flyreiser må man som regel vise pass - også selv om det egentlig er passfrihet i Schengen.

Annonse

Skrevet

Jeg reiste nettopp med Norwegian til Stockholm og ble spurt om pass til babyen. Jeg hadde ikke, men fikk reise forde.

Jeg er alenemor og reiser en del utenlands med barnet. Og opplever at jeg blir sett på som en potensiell kidnapper siden jeg reiser uten bf. Har opplevd endel ubehageligheter med det og.

Ta i allefall med pass. Som bevis på at barnet et ditt. Man blir jo behandlet som kidnappere og terrorister og alt mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...