Gå til innhold

Bare jobbe 1 mnd i nye jobben.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I teorien så går det ja.. Men, om du har en kontrakt på under 6 mnd vil du ikke få fulle sykepenger når kontrakten går ut, du vil da gå over på dagpengegrunnlag som utgjør ca 62% av lønna... Hvor populær du blir hos arbeidsgiver er an annen ting, men man får jo uansett ikke sykepenger uten medisinsk årsak..

• 2 uker senere...

Annonse

Er det ikke også sånn at man kan ha pensjonsgivende inntekt de siste 6 mdn, dvs også kan være sykemeldt og det registreres som inntekt og beregnes med inn i de 6mdn? Jeg va sykemeldt fra uke 5 sist svsk, og frem til termin, jobbet 6 uker, så fikk jeg samme sum som lønnen min før jeg ble sykemeldt helt til permisjonen min var ferdig og barnet var 9 mdr. Sjefen mslikte min situasjon sterkt, men ingen sa meg opp, selv om jeg var i prøvetiden.. Hadde jobbet 1 år i en annen bedrift rett i forkant av denne jobben. Håper noen kan få sæ på det de lurer på ved å lese dette?:)

Dersom du blir oppsagt i prøvetiden mens du er sykemeldt så vil nav stoppe sykepengene dine fra den datoen arbeidsforholdet opphører.

Retten til sykepenger når man har et arbeidsforhold på under 6 mnd er kun gjeldene så lenge man har kontrakt.

Ville du hatt rett på dagpenger om du ikke hadde vært sykemeldt endres sykepengegrunnlaget ditt til dagpengegrunlag.

At du ikke lenger har arbeidsforholdet får nav vite ved at din arbeidsgiver melder deg ut av arbeidstakerregisteret.

Nav-dama

Tjålsi *gravid*: det er tydelig at du svarer på noe du ikke har spesiell kunnskap om. Har du lest arbeidsmiljøloven og retningslinjene knyttet til denne? Tviler på det.

Det er ikke slik at det er lett å si opp noen i prøvetiden. Det er enklere å si opp noen i prøvetiden enn etter, men ikke slik at man bare kan si at vedkommende ikke er den rette til jobben.

Hvis arbeidsgiveren er misfornøyd med den ansatte, og ønsker å gå til oppsigelse, må den være begrunnet i arbeidstakerens tilpassing til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet. Det er ikke nok med "synsing" fra arbeidsgiverens side, det må kunne gis en konkret begrunnelse.

l en oppsigelsessak vil retten vurdere om det faktiske forhold er slik arbeidsgiveren beskriver. Det er viktig at arbeidsgiveren kan føre bevis for sine påstander. Viktige bevis kan være forklaringer fra andre arbeidstakere, som den ansattes nærmeste overordnede, notater vedrørende muntlige advarsler eller kopier av skriftlige advarsler.

Dersom den ansatte blir sykemeldt i oppsigelsestiden, f. eks etter uker - kan det bli vanskelig får arbeidsgiver å begrunne en oppsigelse fordi det ikke har vært tilstrekkelig med tid til å vise at man fungerer i jobben. Det vanlige da er faktisk å utvide prøvetiden etter at vedkommende er tilbake i jobb etter sykemeldingen.

En arbeidsgiver vil ha store problemer med å begrunne en oppsigelse etter uker dersom man ikke har vært helt håpløs i arbeidet, som f eks å unngå å møte opp.

Annonse

Nå lurer jeg på om du jobber offentlig, eller privat?

I det private, fungerer det slik, at du kan bli oppsagt i prøveperioden, fordi du ikke fungerer i ett arbeidsteam. Det hjelper lite å være faglig dyktig, om folk ikkje kan jobbe med deg.

Det er en grunn til at prøvetid finnes, det er akkurat for å teste ut arbeidstaker, før fast ansettelse....

Hva som står på papiret er vel og bra.... Realiteten er ofte en ganske annen...

Jeg jobber som jurist og jobber nå i det offentlige, men endel av jobben min går også ut på å veilede private arbeidsgivere innen personalsaker.

Arbeidsmiljøloven er gjeldene både for offentlige og private, og ingen private bedrifter kan operere med avtaler som gir dårligere vilkår enn arbeidsmiljøloven.

At du har erfaring som tilsier at enhver arbeidsgiver kan si opp uten grunn i oppsigelsestiden er ikke det samme som at det er slik det fungerer ved de fleste arbeidsplasser.

Det er nok slik at det offentlige er "flinkere" til å forholde seg til lover og regler, men min erfaring er at de fleste private seriøse bedrifter er opptatt av å følge lovverket.

Arbeidsmiljøloven er ikke noe som bare står "på papiret", men et lovverk som arbeidsgiver må forholde seg til. Slik er faktisk realiteten.

Arbeidsmiljølovens § 15-6:

§ 15-6. Oppsigelsesvern i arbeidsavtaler med bestemt prøvetid

(1) Blir arbeidstaker som skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet.

(2) Bestemmelsene i paragrafen her innskrenker ikke arbeidsgivers rett til å si opp arbeidstaker etter § 15-7.

(3) Bestemmelsene i paragrafen her gjelder bare dersom oppsigelsen blir gitt innen utløpet av den avtalte prøvetiden. Prøvetid kan avtales for en periode på inntil seks måneder, jf. likevel fjerde ledd.

(4) Dersom arbeidstaker har vært fraværende fra arbeidet i prøvetiden, kan arbeidsgiver forlenge den avtalte prøvetiden med en periode som tilsvarer lengden av fraværet. Forlengelse kan bare skje når arbeidstaker ved ansettelsen er skriftlig orientert om adgangen til dette og arbeidsgiver skriftlig har orientert arbeidstaker om forlengelsen innen utløpet av prøvetiden. Det er ikke adgang til forlengelse ved fravær som er forårsaket av arbeidsgiver.

Alt dette er vel og bra.

Har heldigvis ikke vært oppi denne situasjonen selv, men har flere bekjente, som har blitt sagt opp i prøveperiode, etter at de har informert om graviditet...

Sier ikke at det er riktig, men det er en reell situasjon.

Hvor mange orker å gå til sak, mens de er gravid, ny i jobb osv....

Så hi risikerer at dette går dårlig....

Som jurist vil jeg tro at de du treffer, er de som orker å gjøre noe med situasjonen. Og at de arbeidsgivere du treffer på, er ansvarsbevisste og seriøse.

Jeg håper for hi's skyld, at dette også gjelder hennes arbeidsgiver.

Jeg ville imidlertid vært veldig forsiktig med å sykemelde meg i en prøveperiode....

Snakket med både lo handel & kontor og NAV idag, det er ikke lov å si opp noen pga graviditet i prøvetiden, og skjer det er det diskriminering, det er også et støtteapparat som sørger for at arb. giver ikke kommer noen vei med dette, er du organisert, og uansett. Jeg selv er i en slik situasjon, og har undersøkt for alt det det er verdt. En arb. giver kan ikke bare "finne på" en grunn for å si deg opp, når du allerede har gitt beskjed om at man er gravid og mest sannsynelig blir sykemeldt pga sy legen vil sykemelde deg pga forhold som gjør det tungt å jobbe, enten det er kvalme, vond rygg osv, eller forhold på arb. plassen som gjør det vanskelig å jobbe pga kjemialier, psykososiale forhold, ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...