Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

var igår i samtale på tønsberg sykehus ang fødselsangst, har hatt en tidligere veldig komplisert fødsel der det ble brukt vacum, drypp, og barnet satt fast tre steder og brukte 5 timer på pressrier. fikk også 4 liter blodoverføring pga stort blodtap og ble lagt i narkose for å sys og hadde stor ruptur. denne gangen ble jeg lovet keisersnitt fra tidlig i svangerskapet av min lege og jordmor, men igår når jeg skulle på denne samtalen ble jeg trykt skikkelig ned... snakket om alle komplikasjoner og prosenttall som døde, ble sterile, store blodtap og store infeksjoner... fikk bare enda mere angst og føler jeg nå kommer til å dø uansett hvordan barnet kommer ut... noen som har tips om hva jeg burte gjøre? denne damen på tbg var skikkelig skremselspropaganda ihenhold til keisersnitt, men vil jo ikke gå igjennom en sånn fødsel igjen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du hva, jeg har også vært på samtale om fødselsangst på tønsberg sykehus, og jeg bytta sykehus. Skal føde på riksen. Ble også skremt, og hadde det panikkangstanfallet hjemme samme dagen.

Anbefaler å bytte sykehus eller kreve en ny samtale med en annen lege, eventuelt overlege.

Skrevet

Jeg var på Ullevål denne uken for det samme og ble møtt på en helt annen måte!

Jeg har hatt en traumatisk fødsel og et planlagt snitt bak meg, og sa jeg ønsket snitt denne gangen også. Legen så på journalen min og støttet meg 100%. Han sa at det var en helt riktig og medisinsk forsvarlig besluttning og dersom han hadde vært min far ville han rådet meg til snitt. Å bli sett og hørt i denne situasjonen er helt nødvendig!

Selvfølgelig er det mulige komplikasjoner når det gjelder snitt, men det er sjelden alvorlig. Jeg har hittil hatt mye være komplikasjoner ved min vaginale fødsel kontra snittet!

Forsøk en ny lege på Tønsberg, evt bytt sykehus om det er mulig. Håper virkelig at pipen får en annen lyd ved neste samtale! Lykke til!

Skrevet

Jeg må nesten le (ikke av deg altså, men av legen). Du kan ta det helt med ro. Ved første keisersnitt er den faktiske forskjellen i alvorlige komplikasjoner, slik som feks blødning over 1500 ml, i praksis ikke-eksisterende. Orker ikke gå i detalj, men slik er det. Det er derfor legene bevisst benytter prosentmessige forskjeller og sauser sammen akutte og planlagte snitt når de skal skremme gravide til å velge vaginal fødsel. Har man en lang reproduktiv karriære forran seg, dvs at man planlegger mange barn til, og ellers kan forvente en ukomplisert fødsel (det gjelder ikke deg) så er det nok riktig å være mer tilbakeholden med det første snittet. Nei du kan trygt gå for et keisersnitt. Du har også krav på det med din histore. Ja du har alene krav på det med bakgrunn i rupturen. Bare si at vaginal fødsel er uaktuelt også blåser du i skremselspropagandaen.

Skrevet

Først og fremst, så trist at en samtale som skulle trygge deg åpenbart har resultert i det stikk motsatte! Høres ut som du har hatt uflaks med personen du har møtt - kanskje det beste er å be om å få føde et annet sted, kanskje ikke - sannsyneligvis er det ikke denne personen du møter når du faktisk skal føde. når det er sagt må jeg si meg litt uenig i det siste innlegget her. Å si at risiko for komplikasjoner ved KS er ikke-eksisterende for første gangsfødende kontra vaginal fødsel, stemmer ikke. Det er et lass med studier, gode studier, som viser at alt i alt er vaginal fødsel best både for mor og barn. KS er en fantastisk utvei å ha når det er medisinsk klar indikasjon for det, men der vaginal fødsel er mulig - som det virker å være i dette tilfellet - bør det velges og det er også utgangspunktet for de norske retningslinjene. Fokus bør heller være å trygge deg som skal gjennom dette på best mulig måte! I forbindelse med et keisersnitt så er det ikke bare selve inngrepet man skal gjennom, man går også glipp av verdifull tilknytningstid med barnet, amming kan bli vanskeligere og den post-operative fasen (etter KS) kan bli komplisert. Videre når man kommer hjem kan man feks ikke gå i trapper/bære/løfte pga arret man har på magen. Sier ikke disse tingene for å skremme deg - tvert i mot, vil bare at du vet hva du går til. Selvom du åpenbart har hatt en forferdelig vaginal første fødsel kan nummer to (som ofte er tilfelle) gi deg en lettere og helt annerledes fødselsopplevelse. Be om en ny samtale eller gå til fastlegen din og snakk om dette er mitt råd. Hilsen en høygravid lege :)

Skrevet

Hei,

O+K: du får lese hva jeg skriver da. Jeg skriver at FORSKJELLEN i FAKTISK risiko for alvorlige komplikasjoner (for førstegangs KS vil dette i praksis si alvorlig blødning og evntuelt blodpropp) er i praksis ikke-eksisterende for førstegangs KS. Det er ikke det samme som at det ikke eksisterer en risiko for alvorlige komplikasjoner, men at den i praksis er den samme som ved vaginal fødsel. Ser du forskjellen!?! Når det gjelder "lasset" med studier som viser at vaginal fødsel er best, får man bare dette resultatet når man slår sammen kvinner med akutte snitt, planlagte snitt og de som gjennomgår flere snitt. Smerter i etterkant er IKKE å regne for en alvorlig komplikasjon. Det er heller ikke infeksjon i såret, urinveisinfeksjon m.v. Hvorvidt smerter etter et KS er mer eller mindre å foretrekke fremfor smerter etter dype vaginalrifter, perinealrupturer og inkontinens, er og blir en subjektiv bedømmelse.

Det amerikanske helsedepartementet har publisert en undersøkelse som viser at forskjellen mellom planlagte snitt og vaginalfødsel er så liten at de ikke finner grunnlag for å anbefale det ene foran det andre. En studie i British Medical Journal påpeker også at forskjellen i risiko mellom vaginal forløsning og KS i all hovedsak skyldes de akutte snittene og at det er få holdepunkter for å hevde at et planlagt snitt utgjør en vesentlig støre risiko for kvinnen enn en vaiginal fødsel. For barnet er et KS tryggere med tanke på fødselsskader som følge av oksygenmangel. Det finnes en liten økt faktisk risiko for at barnet utvikler asthma dersom det forløses med KS, men IGJEN skyldes flesteparten her akutte snitt.

Til HI: Med mindre du planlegger mange barn til så er dette planlagte snittet i praksis like trygt som en vaginal fødsel. Når det gjelder faktorer som intrauterin fosterdød, placenta previa osv så har jo disse ingen betydning for DETTE snittet. Skal du ha mange barn til så øker jo risikoen noe i forhold til vaginalfødsel, men den FAKTISKE risikoen er fortsatt svært, svært lav fordi utgangspunktet, som er vaginal fødsel, også har svært liten risiko for disse tingene. Når du skal på ny samtale så be om å få økningen for de ulike risikofaktorene i FAKTISKE tall og ikke som prosentmessig økning eller forholdstall. Det høres jo selvsagt langt mer dramatisk ut med en økt blødningsrisiko på 20% enn at risiko for alvorlig blødning ved ks øker fra 0,6 kvinner/100 til 0,72 kvinner/100 (som altså er 20 % økning). Det svinger liksom ikke ordentlig av sistnevnte og det er selvsagt grunnen til at gynekologer og jordmødre benytter prosentmessige/ forholdsmessige forskjeller. OG sørg for å få informasjon som er aktuell for DIN situasjon: førstegangs KS som er PLANLAGT. Som en saksopplysning velger rundt 27% av kvinnelige gynekologer ks som forløsningsmetode for seg selv mot ca 15% ellers i befolkningen! I rest my case.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...