Gå til innhold

Hvor sosiale er dere i helgene? Samboeren min er supersosial og jeg blir sliten...

Anbefalte innlegg

Kjenner at jeg blir litt sliten av samboer som har høye forventninger til hva vi skal finne på hver helg. Han mener at en helg er vellykket hvis vi har vært super-sosiale - truffet venner, vært på tur med venner, vært på en liten fest og i tillegg truffet familie - alt i samme helga.

Har vi har en rolig helg, der vi bare er hjemme og gjør ting bare familien, så merker jeg at han blir litt nedfor og stille. Han sier ikke noe, men jeg merker at han ikke er helt fornøyd. Det blir nesten så jeg føler et sosialt pres fra min egen samboer, at vi MÅ gjøre avtaler hver helg for at det skal føles ´vellykket´.

Nå sier det seg vel selv at han er mer sosial enn meg. Jeg trives veldig godt i eget selskap, og er i tillegg gravid med nr. 2 nå, så jeg orker ikke all verden... Ofte synes jeg det er mye mer avslappende å være bare oss, men det blir jo likevel ikke særlig avslappende når jeg vet at samboer skulle ønske vi var sammen med andre.

Noen flere som har en sånn ubalense i forholdet, eller som er uenige om hva dere skal gjøre i helgene? Har dere helt rolige helger av og til?

Fortsetter under...

Jeg er alene og har veldig mange rolige helger. Foretrekker det. Går selvsagt ut og spiser middag med venner og dra på kino eller tur. Men føler at jeg trives best når jeg får en rolig helg.

Før jeg fikk barn, var jeg ute hver helg. Måtte hele tiden ha noe å gjøre. Var skikkelig rastløs. Men nå er det bare deilig å være hjemme i helgen og ikke gjør så mye.

Uff, det hørtes slitsomt ut.

Jeg er som hun over alene, men har full omsorg så har barna hele tiden. Jeg går veldig sjelden ut nå, men var ute mye før jeg fikk barn. Føler meg på en måte litt ferdig med det. De gangene jeg er på fest er vi hjemme hos noen, jeg går så og si aldri på byen. Dette gjelder egentlig for de vennene jeg har som lever i parforhold også.

Jeg ser egentlig på helger som familietid. Da koser vi oss sammen og finner på ting som en ikke får gjort i en travel hverdag. Om dere skal ut hver helg må dere jo ha barnevakt? Overnatter barnet borte da? Her er det ikke aktuelt å "plassere" barna bort ofte i helgene ihvertfall. Da mister en raskt mye av helgen.

Vi elsker å være sosiale begge to. Så vi prøver å fylle opp helgene med ting å finne på.

Når jeg var gravid med nr.2 og kanskje hadde sovet dårlig en natt eller var litt trøtt og sliten. Reiste mann og barn ut på besøk, så fikk jeg hvile litt.

Vi er akkurat som dere, mannen er supersosial, og ikke jeg.

I tillegg jobber mannen min alene, så han er helt utsultet når helga kommer og vil desperat treffe folk, mens jeg har masse mennesker rundt meg 100% av tiden på jobb og synes det er godt med litt fred og ro..

Vi har løst det ved at mannen farter litt med ungene uten meg, han og en kamerat med hver sin ungeflokk f.eks. Da får jeg være alene hjemme og kose meg litt. Vi inviterer folk hjem ganske ofte, jeg liker det bedre en å stresse rundt til andre. Jeg blir med på litt sosiale ting, også blir han hjemme noen dager og bare tusler rundt huset og ordner.

Alle fornøyd.

Annonse

Vi er ganske like, liker å være sosiale, finne på et eller annet i helga, men kan godt ha en roligkveld enten fredag eller lørdag f.eks. Men kan dere ikke løse det ved at dere gjøre noe sammen den ene dagen og så kan han gjøre noe med kompiser den andre kvelden? Så kan du få slappet av med god samvittighet?

Det sies at folk som f.eks har ferie og ikke "gjør noe" og bare er hjemme, er nesten mer slitne når jobben begynner igjen, enn dem som har hatt et avbrekk og gjort noe helt annet selv om det kan være slitsomt. Så kanskje kjæresten din trenger å gjøre noe annet for å koble av og føler han ikke har hatt helt fri hvis det ikke skjer noe? :)

Takk for svar :)

God løsning å la mannen farte litt alene med barna. Jeg skal oppmuntre han mer til det. Da får jeg gjort mye i huset :)

Jeg vil jo så gjerne være fornøyd med livet vårt, men i det siste har hver tanke ang. helgene dreid seg om; hvem skal vi treffe, hva skal vi finne på med andre, er vi sosialt mislykka hvis vi ikke treffer venner denne helga, osv... jeg føler at samboeren min tenker sånn og da gjør jeg også det.

Sånn var det ikke i oppveksten min. Da var vi veldig ofte sammen bare familien, og jeg syntes det var perfekt. Jeg føler at alt dreier seg om å treffe andre folk nå, akkurat som at bare familien ikke er nok, hvis dere skjønner...

HI

Ja, han er nok sånn at han må gjøre ting for å føle at han har hatt fri. Men de tingene involverer alltid andre folk, fordi det er ´forventet´.

Jeg elsker å dra ut på tur, dra til nye steder og oppleve ting, og jeg hater som regel en ferie der vi bare er hjemme. Men det hatet stammer nok fra samme problemet - er vi bare hjemme så føler jeg et ´press´om at vi må invitere folk og dra bort på besøk, treffe folk og gjøre sosiale ting hver dag. Ellers er fridagene ´mislykka´...

Huff, det høres ut som jeg har skikkelige sosiale problemer. Men når det kommer til stykket, så sliter dette veldig fordi det er et tema oppi hodet mitt til HVER helg. Jeg skulle ønske jeg bare dreit i hva som er forventet av oss i dagens samfunn...

HI

Her er det motsatt, jeg er supersosial og mannen vil helst være hjemme. Men kveldene vil jeg være hjemme og kose meg med tv, snop og mannen :-)

Ungene våre er energiske, og blir helt gale av å være hjemme en hel dag. Så i helgene drar vi på besøk til venner med barn, møtes i byen eller uti marka og finner på noe aktiviteter. Jeg er hjemme med minstemann og liker å treffe venner i helga. Heldigvis blir mannen stort sett med uten å surmule. :-)

Har samme "problemet" som deg. Helga er kun vellykket hvis mannen min har fått farte rundt på besøk til "gud & hverman". Det gjelder foresten ikke bare i helga, helst hver bidige ukedag også - etter jobb og barnehage!!

Jeg har 100 % jobb, 50 % studier, barn og hjem. Mannen min har 150 % jobb - så det sier seg selv at det i utgangspunktet er hektisk.

Og som i de fleste andre forhold er det jeg som har hovedansvar for hus og hjem, slik at jeg er mye mer sliten enn min mann noensinne kommer til å forstå!

Dette er noe vi krangler mye om - både ansvar for barn og hjem, og prioritering av fritid. Min mann føler nok mer at han har kun jobben, så er han fri til å gjøre hva han vil - selv om han utfører "tildelte" oppgaver i hjemmet. Med tildelte oppgaver mener jeg det jeg forteller han må gjøres, han ser veldig, veldig lite av slikt selv.

Når jeg er ferdig med jobb, studier og husarbeid har jeg temmelig lite overskudd til å ruse rundt på besøk, da ønsker jeg faktisk å slappe av hjemme.

Vi forsøker å løse dette med at han tar seg litt sammen, jeg er med på besøk en sjelden gang når jeg føler jeg MÅ, og ellers tar han ungen med å loffer rundt.

Slitsomt!

Har samme "problemet" som deg. Helga er kun vellykket hvis mannen min har fått farte rundt på besøk til "gud & hverman". Det gjelder foresten ikke bare i helga, helst hver bidige ukedag også - etter jobb og barnehage!!

Jeg har 100 % jobb, 50 % studier, barn og hjem. Mannen min har 150 % jobb - så det sier seg selv at det i utgangspunktet er hektisk.

Og som i de fleste andre forhold er det jeg som har hovedansvar for hus og hjem, slik at jeg er mye mer sliten enn min mann noensinne kommer til å forstå!

Dette er noe vi krangler mye om - både ansvar for barn og hjem, og prioritering av fritid. Min mann føler nok mer at han har kun jobben, så er han fri til å gjøre hva han vil - selv om han utfører "tildelte" oppgaver i hjemmet. Med tildelte oppgaver mener jeg det jeg forteller han må gjøres, han ser veldig, veldig lite av slikt selv.

Når jeg er ferdig med jobb, studier og husarbeid har jeg temmelig lite overskudd til å ruse rundt på besøk, da ønsker jeg faktisk å slappe av hjemme.

Vi forsøker å løse dette med at han tar seg litt sammen, jeg er med på besøk en sjelden gang når jeg føler jeg MÅ, og ellers tar han ungen med å loffer rundt.

Slitsomt!

å føle et press fra andre enn deg selv og mannen din er bare å legge fra seg ja ;) Husk at alle andre tenker mest på seg selv de også, hehe, Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva folk jeg kjenner gjør i helgene. Du får øve deg på å nyte å ikke gjøre noe uten at det er en mislykka dag, i blant trenger man "ladedager", er det ikke bedre å ha en dag å bare slappe av slik at man får energi til de andre dagene, enn å konstant ha dager der man bare får gitt akkurat nok, men ikke mer? Nei nyt å ha fri og slapp av, tro meg, det gjør vi andre ;) og greier ikke mannen det så hiv han ut en tur ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...