Gå til innhold

Dere som ammer, når begynte dere med smokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine to eldste har hatt et enormt sugebehov, og brukt meg som smokk. Noe jeg helst vil unngå denne gangen (termin 8. mai). Men, jeg fikk de ikke til å ta smokk. Noe jeg tror skyldes at jeg prøvde for seint. Var livredd for å ødelegge amminga, og prøvde derfor ikke smokk før etter flere uker. Da var det håpløst.

Nå har jeg lyst til å begynne tidlig, men vil heller ikke ødelegge amminga.

Når begynte dere med smokk, og gikk det greit med amming etter smokken ble tatt i bruk? Og tok bebisen smokken med en gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun tok brystet godt, så hadde ingen betenkeligheter med å gi henne smokk når hun var 5 dager.

Skrevet

Vi begynte med smokk når jenta vår var 15 dager gammel, og det gikk helt supert!

Hun hadde hengt på puppen hele dagen, og det var tydelig at sugebehovet var ekstremt sterkt pluss at hun sikkert var litt sulten pga øking, så på kvelden så jeg med gru på å gå natten i møte sittende i senga med henne på puppen. Vi bestemte oss for å prøve smokken, og det var bare å putte den inn i munnen så satt den der :P Hun har ikke hatt problemer med ammingen etterpå.

Og ettersom hun tar smokken så tok hun lettere flaske når vi prøvde det, hun får flaske med mm med jevne mellomrom, slik at det går ann for mammaen å dra ut en kveld mens pappaen er hjemme med lillemor :)

Skrevet

Her var baby 5 dager gammel. Jeg ammet med brystskjold i starten pga at han ikke fikk tak, så da kunne en i alle fall starte med smokk umiddelbart (litt samme sugeteknikk). Uansett - har bare positive opplevelser med smokk så langt o ikke hatt problemer i ettertid, nå tar han puppen fint og bruker smokken kun innimellom, ved soving og trøst.

Skrevet

Sønnen vår var 4 dager da han fikk smokk. Var barnepleier på barsel som foreslo det fordi jeg var så sår og han hadde veldig sugebehov. Vi hadde jo da sett at han hadde riktig sugeteknikk. Ingen problemer med amming. Han tok smokken med en gang...

Jenta vår er 4 uker nå. Hun fikk smokk dagen etter fødsel fordi jeg allerede hadde blitt sår! (Huden min tåler lite). Ammingen går veldig fint. Hun koser seg med smokken når hun skal sove... Hun spytter den stadig ut, men vil som regel gjerne ha den likevel så det blir å plugge den inn en del ganger ;-)

Skrevet

sistemann her hadde også et enormt sugebehov! jeg ammet henne hele tiden på dagen. satt i sofaen og ammet rett og slett :) ellers hylte hun!

prøvde smokk , men hun brukte den ikke noe aktivt egentlig... men etter en stund gikk det seg til :) det ødela ikke sugeteknikken (men det gjorde det med nr. 1)...

hadde kjøpt inn AVENT sine smokker, men det var ikke dte helt store.

Prøvde da MAM sine for nyfødte, de gjennomsiktige :) de var supre og hun tok de med en gang! så jeg ville kjøpt inn noen forskjellige å prøvd deg litt frem :)

hun bruker smokk fortsatt (når hun legger seg eller kjører bil) og jeg ammer henne også fortsatt! hun er 7 mnd om noen få dager :)

men jo større de blir jo mindre er sjansen for forvirring. da er ammingen så gpdt etablert at det skal litt til for at de ikke "klarer" det lengre!

hun var vel ca 4 uker da hun skjønte hvordan man sugde på en smokk , men hadde prøvd leeenge...

Skrevet

sistemann her hadde også et enormt sugebehov! jeg ammet henne hele tiden på dagen. satt i sofaen og ammet rett og slett :) ellers hylte hun!

prøvde smokk , men hun brukte den ikke noe aktivt egentlig... men etter en stund gikk det seg til :) det ødela ikke sugeteknikken (men det gjorde det med nr. 1)...

hadde kjøpt inn AVENT sine smokker, men det var ikke dte helt store.

Prøvde da MAM sine for nyfødte, de gjennomsiktige :) de var supre og hun tok de med en gang! så jeg ville kjøpt inn noen forskjellige å prøvd deg litt frem :)

hun bruker smokk fortsatt (når hun legger seg eller kjører bil) og jeg ammer henne også fortsatt! hun er 7 mnd om noen få dager :)

men jo større de blir jo mindre er sjansen for forvirring. da er ammingen så gpdt etablert at det skal litt til for at de ikke "klarer" det lengre!

hun var vel ca 4 uker da hun skjønte hvordan man sugde på en smokk , men hadde prøvd leeenge...

Skrevet

Trur min fikk smokk ganske snart etter at melken kom for fullt. Har ikke vært noe problem. Det er ikke altid han vil ta den, men funker når han har spist seg mett.

Skrevet

Lillebror ble introdusert for sutten når han var 1 dag gammel. Aldri problem med ammingen, selv om han ble introdusert for både flaske og smokk tidlig. Heller ikke med storebror hadde vi problemer med amming, så jeg tror ikke helt på at de får feil sugeteknikk av det. Med begge to har de sagt på barsel og helsestasjon at ammeteknikken er riktig.

Skrevet

Så da er "cluet" å finne ut om ammingen går bra først da? For om bebisen suger fint med en gang, så går det vel ann å prøve smokk litt tidlig?

Hadde med smokk til eldste på sykehuset, og prøvde den såvidt. Han tok den han, men var jo førstegangs og nervøs, så nappet den fort ut og prøvde ikke igjen før lenge etter ;-) Da var det ikke håp :)

Skrevet

Jeg føler at de på sykehuset og helsesøster overdriver litt når det gjelder det at man ikke må gi flaske og ikke gi smokk på en stund for da kan det være at de ikke tar brystet. Jeg hadde ikke nok melk til min gutt så han måtte få tillegg helt fra fødselen av. Og jeg fikk hele tiden beskjed om at jeg ikke måtte gi tillegg med flaske, men bruke en liten mugge eller sprøyte. For ellers kom han ikke til å ville ha brystet mitt lengre. Det ente jo med at jeg ble totalt utslitt av å prøve å få i han mat på annen måte. Så til slutt sa jeg bare til meg selv at dette går ikke lengre, og begynte med flaske så fikk det heller bare gå galt med ammingen. Men det viste seg jo at det ikke ble noe problem! Gikk helt fint med både amming og flaske.

Jeg prøvde å gi smokk til min etter noen uker, men han ville ikke ta den. Selv om han hadde et ekstremt sugebehov. Men når han var 3 måneder og jeg måtte slutte å amme på grunn av at han fikk melkeallergi, så tok han smokken med en gang.

Men ja, det er nok noen som ikke vil ta bryst viss de får flaske eller smokk, men tror ikke det er så vanlig som helsesøster skal ha det til. Man må gjøre det man føler er best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...