Gå til innhold

Dere som har tre barn eller flere, hvor stor bolig har dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp kjøpt oss rekkehus med tre soverom. To av de er store og fine, ett litt mindre. Vi har to jenter påp 2 og 4 år som deler rom nå og ett ekstra rom som brukes til gjesterom.

Vi har overhodet ikke tenkt å flytte på noen år. Nå tenker vi litt på om vi skal ha nummr tre, men reaksjonen til alle rundt oss er at vi har for liten plass.

Og da er vi jo litt nysgjerrig på hvor mye plass andre med 3 barn har :)

Tenker at de to største kan dele rom en stund til, babyen vil jo sove inne hos oss de første månedene og kan deretter overta det ledige rommet. Etterhvert kan babyen dele rom med med hun mellomste og hun eldste få sitt eget. Hva syns dere?

Fortsetter under...

Skrevet

" Der det er hjerterom er det husrom "

Vi har tre unger og bor i et hus på ca 80m2 og har to soverom

Skrevet

Vi har 3 barn, 70 m2, og 2 soverom. Går helt greit det. ;) Skulle gjerne hatt et soverom til, og vi kikker på hus nå. Men ingen hast.

Vi har tak over hodet, og eier her vi bor. :)

Skrevet

nå har vi bare 2 barn da å bor på ca 70kvm men vi vil ha 1-2 barn til etterhvert. Vi har sett litt rundt på hus, jeg så ett idag som virket kjempe fint, det var hele 5 soverom men selve huset var ikke større enn 122kvm så det er sikkert gode løsninger. Selv er vi 3 søskeb og har vokst opp i ett hus på ca 140kvm, 4 soverom der det ene er ganske lite.

Det går nok helt fint at 2 stykker deler rom :)

Skrevet

Vi har 3 barn og bor på litt over 140 kvm. Har 4 soverom og 2 bad. Litt viktig for meg at barna har sine egne rom. (stor aldersforskjell på nesten 7 år på gutta)! Vi trives veldig godt!:) Det viktigste er ikke str men om man trives og oppfyller ens behov:)

Skrevet

Vi har fire barn og bor på ca 240 kvm.

Vi hadde jo ikke trengt så stor plass, men vi likte dette huset og fikk det for en grei pris for 6 år siden, da hadde vi bare to barn.

Jeg setter stor pris på at ungene har hvert sitt soverom, at vi har to bad og at vi har en stor kjellerstue hvor de kan ha alle lekene sine og ha venner på besøk.

Men vi kunne absolutt klart oss med mindre plass, er ofte koseligere det synes jeg. Men når ungene kommer over skolealder ville jeg ikke hatt et hus med "for lite" soverom, jeg synes skolebarn skal ha et lite sted de kan trekke seg tilbake og få være i fred når de trenger det. Særlig er det viktig i en stor familie, alle trenger litt ro av og til.

Annonse

Skrevet

Vi har 4 barn. Fra til mai i fjor bodde vi i en enebolig på ca 180 kvadrat med 3 soverom og 1 kontor/gjesterom (ca 12 kvadrat hver). Det var veldig passe med 2 barn, greit nok med 3 barn, men ble for lite med 4 barn synes vi. Nå leier vi i påvente å få bygget huset vårt. Der vi leier er antagelig mye samme størrelse som huset deres (ca 130-140 kvadrat), og med tre soverom. Det fungerer på et vis, men er ikke optimalt, og jeg kjenner at jeg blir mer og mer frustrert over situasjonen etter som tiden går.

Grunnen er ikke bare at vi har altfor få soverom, men at de eldste barna våres (de deler rom nå og er 8,5 år og 6,5 år) begynner å bli store og har et helt annet behov for et "alenested" nå enn da de var mindre. Nå har de ikke det, og ikke har vi kjellerstue eller loftsstue heller. I huset vi skal bygge (om vi noen gang får kommet oss i gang), skal vi ha begge deler, og alle barna skal få egne store rom.

Jeg kan forstå at de rundt dere reagerer fordi jeg selv synes det blir for lite i lengden, men det er jo slett ikke for lite dersom dere føler at det fungerer :-) Bare husk på at barna ikke alltid er små. De blir større, og de vil trenge mer plass for seg selv etterhvert.

Skrevet

Vi har snart 3 barn og husets boareal er 160kvm. Totalt er huset på 300 kvm :) Vi har 4 soverom og 2 (3) bad.

Skrevet

Vi håper på at vi får nr 3 om en stund og har hus på ca 300kvm (brutto) inkl kjeller. Vi har derimot en super teit løsning der alle soverommene er, og for å få ett soverom til må badet gjøres noe med og vi må bygge ut 2.etasjen (vi har en veranda som vi kan bygge ut over) Det var egentlig bare to soverom oppe som vi har del opp til 3, men guttene MÅ ha hvert sitt rom... (ikke sjans til å la de sove sammen-de sovner aldri og rommene er for små til å ha to senger der)

Så har vi gjesterom i kjelleren, men jeg synes begge ungene er for små til å ha rom der.... (2 etasjer unna oss er tidlig når de er 7 eller 4 år)

Har også gjesterom i 1.etasje men det skal bli en del av kjøkkenet snart =))

Så, veldig stort hus, men forferdelig dårlig planløsning gjør det likevel litt upraktisk med mange barn her =) =) =))

Skrevet

To-mannsbolig på 140 kvm, med 4 soverom og kontor/gjesterom/tv-stue.

Har 4 barn og kunne godt tenkt meg at størrelsen på rommene hadde vært større. Ellers er det nok plass for oss.

Skrevet

3 soverom akkurat nå, men vi leien i påvente av å kjøpe. Kommer til å kjøpe et hus med minst 5 soverom. Et av de vil vi bruke til kontor og gjesterom, også vil vi at barna skal få et rom hver.

Skrevet

vi har 3 barn annehver helg og bor på 50 kvadrat og har et soverom. Vi selv ligger på stua i sovesofa og barna deler rom (4,6,8)

Det er absolutt trangt og slitsomt og jeg hater at stakkar eldstemann på 8 må dele rom med de to litt midre jentene (er 16 mnd mellom de)

Skal flytte men er en del som må på plass først...så jeg vil påstå at alle dere over meg har meeer enn nok plass :P

Er enige i at når barna er kommet i skolealder så er det viktig med eget rom, men det er utrolig til hva man kan få til =)

Gjest To små gull♥
Skrevet

Vi har to barn, har enebolig på ca 130 kvm. Har to bad, 3 soverom og en stor loftstue over garasjen som ligger 1,5 meter fra huset.

Vi ønsker oss 3-4 barn og vi tenker å la de dele mens de er små. Mine gutter skiller et år og har hvert sitt soverom nå, men tenkte å flytte de inn på samme rom etterhvert.

Vi har nok mulighet til å bygge litt ut på huset om noen år, hvis ikke kan vi bygge ut garasjeloftet, for her er bare halvparten innredet. Med en kvist får vi fint inn et lite bad og to soverom hvis vi ønsker.

Vi har det perfekte huset i det beste nabolaget, sol fra morgen til kveld. Vi tenker at vi finner løsninger om vi er så heldige å få et barn eller to til. For her vil vi bo.

Annonse

Skrevet

Ser det er veldig stor forskjell her. Vi har ikke tenkt til å bli boende her til barna flytter ut, men vi kommer nok til å bo her til den eldste er rundt 10. Soverommene her bekymrer meg ikke så mye, det er verre med hvor vi skal ha klær og sånn. Selv er jeg vokst opp i et stort hus, men hovedetasjen hadde bare 3 soverom. Underetasjen tok vi først i bruk når jeg var 12 år. I hovedetasjen delte jeg rom med min 3 år yngre søster til jeg var 8, da fikk jeg eget soverom og min søster på 5 måtte da dele rom med hun minste som da var to. Slik var det til jeg fylte 12 og fikk rom i underetasjen. Tenker på mange måter at vi har det så godt her i Norge at og dele rom med et søsken er helt ubetydelig. De rundt oss har som sagt litt andre meninger!

Skrevet

Vi ar 5 barn og har tre soverom...

Nå som dem er små forblir det sånn. De bor to på ett og tre på annet...

Har mulighet til å utvide med soverom, men det gjør vi først når dem er store og trenger "space"... ;-)

Funker SÅ bra!

Syns nå det er tåpelig å si til noen at dem ikke har plass til et barn til jeg da, hehe.

Skrevet

har 3 barn, 6 soverom 150 kvm

Skrevet

3 barn, 80 kvm. Tre soverom

Skrevet

Vi har tre barn og bor på ca 75 kvadratmeter + kjeller med vaskerom. Vi har to soverom og har planer om å ha alle tre barna på et soverom i et års tid, eller mer. Etterhvert kommer vi til å få større plass, så når de er tenåringer(eller før) kan de få ha hvert sitt rom.

Venninna mi delte rom med sin 4 år yngre søster helt til hun flyttet hjemmefra, og det gikk bra. Siden de to dere har nå er av samme kjønn kan det godt være at de ønsker å dele rom ei god stund framover. Dere kan jo også la de som deler rom få det største rommet og dele det litt av med møbler e.l.

Skrevet

Vi har 3 barn. Vi bor i enebolig som er ca300 kvm. Har 5 soverom.

Skrevet

Vi har tvillinger på snart ett år, og vi bor i enebolig med tre soverom, to bad og to stuer. Trives for såvidt med det, men vi ønsker oss flere barn, så vi har besluttet å bygge. Vi ønsker oss da boareal på ca. 170 m2, fire soverom, et kontor, to bad og to stuer. Nesten det samme som vi har nå, men jeg tror at en god planløsning har mer å si enn det faktiske boarealet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...