lykkeliten1 Skrevet 24. mars 2011 #1 Skrevet 24. mars 2011 Venter på lap på Ullevål. Fikk brev i posten i dag om at de har mottatt henvisningen og at jeg kan forvente å få lap før fristen 1.11.2011. Ja du leste riktig 1.11. Troddi ikke mine egne øyne jeg. Vet at ventetiden er lang, men ikke til de grader sååå lang. Har hørt at de har ca ventetid på 4 måneder, men dette tok kaka for å si det slik. Det sto at henvisningen var vurdert av en spesialist og at jeg var i en pasient gruppe som ikke var høyt prioritert. Så frekt! Ble skikkelig lei meg, når jeg leste det! Hva gjør jeg nå da? Bare lider i det stille og står pent i kø? Har lyst til å klage, men det hjelper vel ikke. Kanskje prøve et annet sted? Fritt sykehusvalg, men da må vel han som henviste meg videre fra riksen henvise meg et annet sted på nytt igjen. Ikke sant? Går det an da? Hadde liksom tenkt at jeg måtte vente til ca juni eller juli med lap, men forventet før november hørtes urimelig ut! Kaos i hodet! Måtte få dette ut! Beklager mye syt her altså!
Hedda39 Skrevet 24. mars 2011 #2 Skrevet 24. mars 2011 Hva med å ta det privat. Kanskje litt dyrt, men sikkert verdt det???? Ventetid er pyyyyyyton!! I know!
lykkeliten1 Skrevet 24. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 24. mars 2011 Kanskje det. Mener å huske at jeg sjekket det for ca 1 år tilbake. Det var få som gjorde det privat, men volvat gjorde det. Lurer på om ikke det kostet 15.000. Kanskje jeg skal sjekke det igjen, men er jo kjipt å bruke så mye penger på det, når man egentlig ikke må liksom. Jeg mener når kan egentlig får det offentlig....Men ventetid er pyton ja.....
Hedda39 Skrevet 24. mars 2011 #4 Skrevet 24. mars 2011 Ja, det var dyrt!! Må du ha lap før du begynner med ivf??? Eller er du allerede i gang med den prosessen??
lykkeliten1 Skrevet 24. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 24. mars 2011 ja, siden det ikke er noe galt med meg eller mannen min så sa de at jeg burde ha lap først for så å prøve 4 ganger med aih først, deretter ivf hvis ikke aih ble med positivt resultat.... Ååååå er så frustrert....
dincene Skrevet 24. mars 2011 #6 Skrevet 24. mars 2011 Du skal få lapraskopi før det! Lenge før det! Jeg mener å huske på mine også pleide å stå noe sånt - jeg tror nok det er standart. Jeg kan jo selvfølgelig ikke vite så nøye men jeg tror at dette er bare for å si at dei har mottatt inkallinga og at du er registrert. Du kan jo ringe og høre hvor lang tid det kan ta. Dei må jo ha en viss peiling...
Hedda39 Skrevet 24. mars 2011 #7 Skrevet 24. mars 2011 Jeg har erfaring med at om man ringer og viser interesse,... (flere ganger!!!!!) så kan du komme inn fortere... Det skjedde meg når vi stod i ivf kø. Kom inn uka etter vi hadde sendt søknad:) Sa jeg ikke hadde tid til å vente lenger,..og jammen hørte de ikke på meg. Men venting blir det likevel,.. er i gang med vårt 4. innsett,...og krysser bare fingrene!1 LYKKE TIL Jeg tror også du kommer inn lenge før november!!
Sarah70-har 2 gull Skrevet 25. mars 2011 #8 Skrevet 25. mars 2011 Jeg ble også anbefalt et inngrep før videre ivf, fjerning av muskelknuter. Jeg husker ikke ventetiden på Ullevål men jeg valgte å ta det privat på Aleris og det var et godt valg! Kostet kr. 10.000,- (småpenger i forhold til de hundretusner vi har brukt på ivf) - men det beste var at jeg fikk inngrepet innen 4 uker og etter 2,5 mnd var jeg igang med med spray til nytt forsøk! Ivf-gamet kan ta så lang tid, måneder og år går, lurt å tette tidshullene hvis man kan. Lykke til!
Lillie Vanillie Skrevet 25. mars 2011 #9 Skrevet 25. mars 2011 Oi, da skjønner jeg at jeg hadde flaks som kom til etter tre måneder. Men det er fritt sykehusvalg, så jeg ville ringt litt rundt og hørt. Ahus for eksempel.
tommelommelise Skrevet 25. mars 2011 #10 Skrevet 25. mars 2011 Du kan også gå inn på nett: www.frittsykehusvalg.no og evt ringe pasientrådgivere på telefon 800 41 004 for å høre om ventetider ved andre sykehus. Håper det ordner seg for deg!
KLP <3spire<3 Skrevet 25. mars 2011 #11 Skrevet 25. mars 2011 Hei Haugesund sykehus gikk veldig kjapt, tok hysteroskopi 2.desember, tok ut egg 11.02.2011, fikk satt inn egg 14.02.2011. Er usikker når haugesund fikk søknaden min.... men jeg hadde min 3 SA i slutten av august 2010 og søknaden ble sendt etter den tid. Den ble sendt i september/oktober/november. Mailen fra dem ligger på en pc som gikk til "pises" høsten 2010. Men jeg kan finne ut av det om du ønsker det:-) Vi opplevde Haugesund som helt fantastiske, kjempe fornøyde med dem. For oss ville Tromsø vært mye nærmere, men vi valge Hugesund sykehus og det har vi ikke angret på :-) Lykke til :-)
shalin Skrevet 25. mars 2011 #12 Skrevet 25. mars 2011 Hei på deg:-) Jeg har opplevd det samme,og det er sånn at de har en frist til å utføre operasjonen i løpet av 6 mnd,mener det er sånn. Det kan være du får den før,gi beskjed om at du vil de skal si fra om noen avbestiller timen sin,og at du kan komme på kort varsel.(hvis du kan det) Du kan og ta kontakt med flere sykehus(noe jeg gjorde,og fikk den 1 mnd.før) Jeg tror helt sikkert du slipper å vente til november,men skjønner frustrasjonen din,utrolig kjedelig med all den ventetiden... Vær frampå og heller mas litt,det tror jeg hjelper. Masse lykke til:-)
AS-81 Skrevet 25. mars 2011 #13 Skrevet 25. mars 2011 hei, jeg måtte ogaå vente lenge på lap, men jeg gjorde det shalin tipser om..ring ullevål og be om sette deg på en sånn ringeliste itilfelle de får avbestilling..jeg fikk komme inn mye raskere på den måte. men da må du være fleksibel, og komme på kort varsel. ring allerede idag, ikke vent med det! lykke til!!
lykkeliten1 Skrevet 25. mars 2011 Forfatter #14 Skrevet 25. mars 2011 Takk for god støtte dere. Og godt tips! Skal ringe på mandag jeg og si at jeg er fleksibel og kan komme på kort varsel, for det har jeg faktisk mulighet til. Det største sjokket har lagt seg nå, men blir så frustrert. Men er bedre i dag og etter at dere har tipset meg litt. Ja, den fristen er vel bare veiledende, og en tildsfrist som blir satt langt fram, bare for at de ikke skal bryte den fristen, uansett. Skal gi dere en oppdatering på mandag jeg......
nifficat Skrevet 25. mars 2011 #15 Skrevet 25. mars 2011 Lykkeliten1....det er fritt sykehusvalg. Jeg vil ha ringt rundt til lokale sykehus rundt Oslo (i vestfold, porsgrunn, notodden....) og hørt om du kunne på laproskopien tidligere. Og vente helt til i november bør være unødvendig!! Lykke til til deg!!
annabelle77 Skrevet 26. mars 2011 #16 Skrevet 26. mars 2011 Hei på deg, jeg bare måtte svare deg. Jeg måtte også ta en lap (og hysterescopi) før vi fortsatte med IVF-forsøkene våre. Dette fikk jeg beskjed om i november, og ble skrevet inn på Sykehuset i Vestfold medio november. Fikk brev om at jeg kunne vente operasjon innen 6 mnd. Jeg ble selvsagt like skuffet som deg. Men jeg ringte inntakskontoret flere ganger - og fortalte høflig at jeg gjerne ville stå på en "hurtigliste" - det vil si for de som kan komme omtrent på dagen eller dagen etter for operasjon. Jeg ble operert 20. desember. Ikke lang tid, mao. MEN; i denne ventetiden ble jeg ganske desperat og brukte frittsykehusvalg.no flittig. Jeg kontaktet Ullevål for hvor lang ventetid de hadde og fikk til svar at de hadde mange, mange måneder. Jeg kontaktet A-Hus og de var veldig positive til å få det til før jul. Så jeg vil absolutt anbefale deg å ringe høflig rundt og spørre rett og slett! Lykke til! Bare sånn til info, så har jeg, etter 2,5 år med avbrutte/mislykkede IVF-forsøk (Ullevål), nå blitt gravid (IVF i Danmark) - og det altså ca 3 mnd etter lap :-)
lykkeliten1 Skrevet 26. mars 2011 Forfatter #17 Skrevet 26. mars 2011 Så bra at du engasjerer deg... Blir så glad! Så bra at det endelig har gått bra for deg! Hvis jeg skal benytte meg av fritt sykehusvalg, må vel den legen som henviste meg fra riksen henvise meg på nytt til et annet sykehus? Det er slik det gjøres eller? Hvis jeg sjekker hvilket sykehus jeg vil til, så må vel han gjøre det på nytt? Da blir det vel noe uker til på å få søknaden inn i systemet der også, så kanskje jeg uansett ikke sparer så mye tid? Vet ikke jeg altså, bare tenker litt.... Skal ihvertfalll ringe dem på mandag. Har liksom vært prøvere i to år og 3 måneder. Blir ganske desperat når det går maned etter måned....
annabelle77 Skrevet 26. mars 2011 #18 Skrevet 26. mars 2011 Hei igjen, jeg føler så med deg. Vet så alt for godt hvor vondt det er å gå slik å bare vente... Jeg har stor tro på at operasjonen er årsaken til at vi nå har lykkes.. Vet du, jeg er litt usikker på praksis når det kommer til dette med henvisning, men jeg fikk beskjed fra min gyn som henviste meg, om at hvis jeg fant et annet sykehus, så skulle jeg bare ringe det sykehuset hvor henvisningen var sendt til (i mitt tilfelle sykehuset i vestfold) å få de til å videresende henvisningen til det andre sykehuset. Dette er det visst veldig greie rutiner på. Så sånn jeg fikk beskjed om slipper du å "mase" på legen som henviste deg i utgangspunktet. Ikke sitt i ro og bare vent, er mye bedre å stå på - og plutselig får du napp - og får lap raskere enn antatt. Da jeg ringte rundt og fikk positivt svar hos A-Hus, spurte jeg om det tok lang tid før "noe skjedde" - og da sa hun at straks de fikk henvisningen i posten, ville en lege vurdere det, og kalle meg inn til en konsultasjon (for å være sikker på at jeg var kandidat for lap, noe jeg seff var). Og det ville visst ikke ta lang tid. Jeg vet alt om følelsen om å være prøvere i laaaang tid, hver måned blir ulidelig lenge... Håper veldig du får litt napp på ringerunde til mandag... Masse lykke til :-)
lykkeliten1 Skrevet 27. mars 2011 Forfatter #19 Skrevet 27. mars 2011 Jeg skal sjekke med fritt sykehusvalg og kanskje også A-hus. Har hørt det før også at de har kortere ventetid....Praktisk hvis de bare kan videresende henvisningen da! Men jeg har også hørt at riksen, eller leger på riksen, er litt sære på det med lap, at det bør være utført på deres "eget" sykehus. Er de slik tror dere? Gynekologen min sa også det, at de var litt sære på det å skulle absolutt gjøre det "selv". De MÅ jo godta andres undersøkelser ellers ville de fått særdeles mye å gjøre....
lykkeliten1 Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #20 Skrevet 28. mars 2011 Foreløpig en trist dag! Snakket med Ullevål ang lap. Hun mente på at jeg måtte vente til ETTER sommeren. Det var helt vanlig ventetid. Satt meg på en slik ringeliste, men.....
shalin Skrevet 28. mars 2011 #21 Skrevet 28. mars 2011 Du får ta kontakt med flere sykehus,det må jo være det samme hvor lappen blir tatt..Ikke gi opp! Skriv til flere sykehus :-) Ja det er sikkert normal ventetid,jeg måtte vente en god stund selv,men kan jo være at du har flaks og får en avbestilt time:-)
lykkeliten1 Skrevet 28. mars 2011 Forfatter #22 Skrevet 28. mars 2011 Har snakket med ahus. De har kortere ventetid. Skal bre få et "klarsignal" fra riksen om at de "godtar"at lapen gjøres på et annet sykehus. Normalt sett er ikke dette noe problem,mnen jeg vil gjerne være på sikre siden. Gå igjennom en lap ,hvis ikke den blir godkjent er jo ikke noe gøy... Tror detta ordner seg jeg....!
Lillie Vanillie Skrevet 28. mars 2011 #23 Skrevet 28. mars 2011 Jeg tror noe av grunnen til at det plutselig er så lang ventetid på Ullevåll er at de har overtatt Rikshospitalet sine pasienter også. Er vel et ledd i sammenslåingen av sykehusene i Oslo. Det burde uansett ikke være noe problem at du tar den et annet sted. Håper det ordner seg for deg fort.
lykkeliten1 Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #24 Skrevet 29. mars 2011 En liten oppdatering herfra: GLAD-melding. Nå er min henvisning på vei til a-hus. De hadde 4 uker ventetid. Herlig. Da er vel lapen unnagjort hvertfall i løpet av mai! Det er jo virkelig overkommelig! Hun jeg snakket med sa til og med at de kunne klare det før 4 uker....men det tar jeg med en klype salt...i løpet av en 4 ukers tid er jo uansett flott! Det er sikkert som du sier, at de har overtatt riksen sine pasienter også... Blir jo ofte litt kluss ved sammenslåinger.... Snakket med noen på riksen og de sa det var helt ok at lapen ble gjort annet sted. (visste jo egentlig det altså) Herlig!
Lillie Vanillie Skrevet 29. mars 2011 #25 Skrevet 29. mars 2011 Så utrolig bra. Er det noe jeg har lært av denne prøverørsperioden er det at man kan oppnå mye ved å være litt om seg. Ikke alt, selvsagt, men mye ordner seg om man bare spør litt rundt. Som feks. lapraskopien jeg tok i dag. Legen på Riksen mente det var litt i tidligste laget, og at vi bare har hatt uflaks med statistikken, men jeg insisterte på at jeg ville ta den nå, og han gikk med på det. I dag var jeg inne på Ullevåll, og der fant de endometriose og fikk brent det bort. Ikke at det er gitt at det er det som er årsaken til at det ikke har lykkes så langt, men det har neppe vært en positiv faktor. Så nå håper jeg at jeg lykkes med fryseeggene vi har, sånn at jeg slipper full runde en gang til. Lapraskopien var egentlig veldig grei. En del venting før jeg kom til, men narkosen slo inn mens de snakket til meg og forberedte operasjonen, og plustelig ble jeg vekket igjen et par timer etterpå. Fikk sterke smerter etter oppvåkningen og fikk en superpille som sendte meg rett i drømmeland igjen. Brukte litt tid på å komme meg etter den, men det var verdt det. Nå er virkningen i ferd med å gå ut, men jeg fikk med bra med smertestillende, så det går nok bra. Kjenner det litt i skulderen, men ellers fin i formen og klar i hodet igjen. Sov en del timer etter at jeg kom hjem, men ikke kvalm og uvel, bare veldig fredags-kveld-trøtt. Så det er ikke noe å grue seg til (som jeg gjorde litt for mye). Og de er helt sikkert like søte og snille på Ahus, jeg har veldig gode erfaringer med leger og sykepleiere på sykehusene i Oslo. De er så omsorgsfulle alle sammen :-) Lykke til på lap. Gi gjerne en tilbakemelding på hvordan det går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå