Gå til innhold

Studere med 1 barn

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer litt på hvordan det er å studere etter man er ferdig med fødselspermisjonen. Hva har man egentlig rett på som student hvis man har 1 barn? Eneste jeg finner på lånekassen.no er at man får det vanlige beløpet på ca.6600kr i mnd + ca.1450kr ekstra pr. barn, i tillegg til 970kr i barnetrygd.

Dette utgjør en sum på ca.9000kr i mnd. Skal dette dekke bolig, mat, barnehage og andre ting barnet og du trenger? Syns det virker litt lite..

Håper det er studenter der ute med erfaring rundt dette som kan gi meg svar! :-)

Fortsetter under...

De færreste studenter klarer seg jo på bare lån/stipend og må jobbe.. Og ja, dette er alt du kan få så lenge du er sammen med barnefar.. Vil du studere og trenger høyere inntekt må du nok basere deg på å jobbe litt som alle andre.. Evt at samboer jobber litt mer for å kompansere for ditt inntektstap..

Er du alene med barnet da?

Her har vi gjort det sånn at far står for inntekt mens jeg gjør ferdig utdannelsen. Jeg har ikke tatt opp studielån så får kn ca 1400 i mnd fra lånekassen. Har jobbet litt innimellom, tror det er mange som er avhengig av det.

Kommer jo an på hvordan du bor, men dersom du ikke er alene må da 9000 i mnd være mer enn nok for å klare seg? Og dersom du er alene får du vel barnebidrag og div. Og mer enn 1400 i mnd fra lånekassen.

Vi har en datter på snart 3 år. Jeg studerer 2. år av en bachelor. Jeg får 6700,- i vanlig lån/stipend + 1450,- i forsørgerstipend fra Lånekassen. Og 970,- i barnetrygd. Samboeren min er lærling, så han har ingen inntekt å skryte av, men har i tillegg lån og forsørgerstipend fra Lånekassen.

I tillegg til studiene er jeg nødt til å spe på inntekten med å jobbe litt.

Til høsten venter vi nr. 2. Så når jeg skal gå 3. året har jeg to barn, og ikke noe særlig mer inntekt, så jeg vil måtte jobbe i tillegg til skolen da også. Da kommer samboeren min til å ha gått opp litt i lønn selvsagt.

Å studere, jobbe og ha barn er ikke noe latmannsliv, men det går fint likevel :) Det er lite penger, og man må prioritere, prioritere, prioritere...

Men vi har tak over hodet og mat på bordet, så får andre utskeielser vente til studietiden er over. Der er jo bare for en kort periode. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...