Gå til innhold

far hjemme med sykt barn når mor er i perm.!!!??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan svare meg litt vi vil jo gjøre ting på lovlig vis og har sjekket og snakket med nav om dette og nav kunne ikke svare helt svart på hvitt ang denne regelen her...de sendte oss videre til nav sin service tlf mens de sendte oss tilbake til det lokale nav??! så hva gjelder liksom?vet de virkleig ikke hva som gjelder her?:S

barnet vårt ble ganske så sykt for to uker tilbake og var innlagt på barneklinikken:( hvor jeg også ble smittet og var helt utslått de to første dagene etter vi kom hjem og følte jeg ikke klarte ta meg av han lille på best mulig måte... far brukte da sykt barn dagene sine. "alle" vi snakker med sier de har gjort det samme;ja dette er fullt lovlig; når jeg googler det ser det ut som dette ikke er verken uvanlig eller ulovlig osv men sjefen mener at det ikke er lov og evt må han ha dokumentasjon på at jeg faktisk var syk........?

noen som vet...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er sykbarn dager/ syk barnepass dager så han kan fint bruke syk barnepass dag når du er syk og ikke kan ta deg av barnet. Det har far her gjort å måtte ikke dokumentere at jeg var syk.

Skrevet

Signerer under på innlegget til Meg & Vesla:) +Antonio :)

Her ble det undersøkt av arbeidsgiver til samboer da jeg ble syk i tillegg til småen for en mnds tid tilbake... Og da var det okei for samboer å bruke hjemme med sykt barn, og det uten at jeg måtte skaffe noe dokumentasjon på at jeg faktisk var syk.

Skrevet

Arbeidsgiver har rett til å kreve dokumentasjon på at du har vært syk. Det er de færreste arbeidsgivere som gjør det, men de har rett til det.

Skrevet

Det spørs... Om far går ut over egenmeldingsdagene på 3 dager i hvert syketilfelle så kan arb. giver kreve dokumentasjon.

§ 9-7. Dokumentasjon av sykdom

Historikk

For at arbeidstakeren skal få rett til omsorgspenger fra arbeidsgiveren, må barnets eller barnepasserens sykdom dokumenteres med egenmelding eller legeerklæring.

Med egenmelding menes det at arbeidstakeren uten å legge fram legeerklæring melder fra til arbeidsgiveren om at fraværet skyldes sykt barn eller syk barnepasser.

Arbeidstakeren kan gi skriftlig eller muntlig egenmelding for de første tre kalenderdagene i hvert enkelt tilfelle. Fravær fra en arbeidsøkt som strekker seg over et døgnskille, skal regnes som en egenmeldingsdag. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiveren kreve at barnets eller barnepasserens sykdom blir dokumentert med legeerklæring.

For at arbeidstakeren skal få rett til omsorgspenger fra trygden må barnets eller barnepasserens sykdom dokumenteres med legeerklæring.

Bestemmelsene i §§ 8-7 andre ledd og 8-27 første ledd bokstav b gjelder tilsvarende.

Skrevet

Jeg var innlagt en uke med babyen og pappaen var med på sykehuset for å avlaste meg når jeg fikk feber (brystbetennelse trolig). Legen gav oss skjema for "Sykemelding ved barn/barnepassers sykdom". Jeg fylte ut den og det skulle virke sånn at jeg fikk utsatt permisjonen tilsvarende en uke (dvs jeg var sykmeldt fra foreldrepermisjonen). Det var plass på skjemaet for to personer, så jeg antar at vi kunne ha fått sykmelding for pappan også (vi benyttet ikke dette).

Du må uansett få sykmelding fra legen på dette.

Skrevet

takk for innspill damer!:)

har i mellom tiden fått klaret opp i det med en fra nav som sitter å har med sykepenger og sykemeldinger og den slags å gjøre... han fnyste av det arb giver hadde sagt her i og med at det ikke gikk over 2 egenmeldings dager for far sin del så ble det det samme som hjemme med sykt barn el barnepasser som er syk..og det er jo meg som er "barnepasser" her...ila de 2 dagene med egenmelding var far også blitt syk og alle her lå flat ut så da ble det sykemelding på seg selv utover de to dagene uansett..

trengte ikke noe dokumentasjon på min sykdom fikk vi beskjed på..her gjaldt sykt barn regelen uansett hvor permitert den andre er!

Skrevet

Jeps, og dessuten: Med barnepassers sykdom menes at feks. barnet er friskt, men dagmamma eller mor som er hjemme med det friske barnet er sykt. Først DA kan arbeidsgiver kreve dokumentasjon fra mor eller den som passer barnet, etter 3 kalenderdager egenmld vel å merke. (det er 3 dager, ikke 2).

Synes faktisk det er litt diskriminerende når jeg kjenner etter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...