Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettene går greit her, heldigvis. Vi samsover. To mnd gammel, flaske.

Dagene, derimot, er en utfordring. Kort fortalt: Han sover stort sett bare hvis:

1) han er i bilen

2) kjører vogn

3) han sover oppå meg (men mindre og mindre)

4) Hvis jeg sover sammen med ham i senga.

Å få ham til å sove på andre måter/steder er en stor utfordring. Stort sett sover han da bare i ca ti minutter før han begynner å skrike, og vi starter da en ond sirkel av halvtrøtt/halvsulten unge, som spiser bare litt, sover bare litt, er generelt bare sur. Jeg får heller IKKE NOE FRED. Det er klin umulig å få gjort noe som helst i huset, når jeg bare har fem minutter innimellom her og der.

Jeg har ikke stresset med rutiner fram til nå, men jeg innser jo at han nå begynner å bli gammel nok til at vi må prøve å få orden på sovingen på dagtid. Vi har EN rutine på plass - at han sover den første duppen i bilstolen mens vi leverer storebror i barnehagen. Ellers er det bare rot. Han sover i vogna, det går greit, men nå har vi vært innendørs i 14 dager pga enten sykt barn eller sidelengs snø/hagl/sludd. Å sove sammen med ham er jo fint, men siden nettene er ok, har jeg som regel ikke noe stort behov for en to-tretimers dupp på dagtid... Jeg vet at akkurat det er et luksusproblem, men...

HVORDAN skal jeg få kontroll over dagene?! Hvordan få ham til å sove selv? Jeg tror nok at han selv ville hatt godt av soverutiner, at han ville blitt mye mindre trøtt og surrete da. Nå er kveldene ofte et mareritt, med overtrøtt barn som rett og slett ikke klarer å sovne. I går holdt han det gående fra 14 til vi la oss kl 21. Det er slitsomt for både store og små!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bæresjal, har du prøvd det? Brukte det masse her de 4 første månedene, siden hun nektet å sove i både vogn og bil og vugge (hun kunne til nøds sovne der, men våknet og skrek etter få minutter, som din). Så lille nærmest bodde oppe i bæresjalet de fire første mnd, mens jeg fikk armene fri til å ordne lett husarbeid, lage mat osv... Ved 4 mnd snudde det plutselig- og hun godtok å sove dagblundene sine i vogna på verandaen istedet=)

Det er vel ikke anbefalt å prøve å få dem inn i så mye faste rutiner riktig enda, og spesielt maten er det viktig at han får styre selv i en god stund fremover. Men når det gjelder soving, så er det jo gjerne slik at de blir trøtte etter 1-2 timer våken, så her var jeg veldig bevisst på å få henne til å sove etter ca 1,5 time våken, selv om hun ikke gjespet eller viste andre tegn til trøtthet nødvendigvis (hun viste sjelden at hun var trøtt på den tiden der, virket veldig våken og opplagt hele tiden...)

Så jeg fulgte med på klokka, og etter ca 1,5 time våken tok jeg henne oppi sjalet, og så sov hun en liten time eller to eller tre nedi der, mens jeg slappet av, hentet i barnehage eller tuslet rundt i huset og ryddet, brettet vask el lign..

Skrevet

Ja, du har sikkert rett i det... Med førstemann ventet vi nok unødvendig lenge før vi fikk på plass rutiner, det er derfor jeg spør. Nå er han en skikkelig rutinegutt, og det er så deilig, så jeg hadde nesten glemt hvordan det er å ha et barn som IKKE er det! Men det kommer jo etterhvert...

Jeg har ikke fått sjal til å funke, men i går klarte jeg faktisk å knytte mei tai'en på en ordentlig måte, og det gikk kjempebra! Veldig behagelig for meg (og jeg fikk til å støvsuge gulvet, jippi!), og det tok bare et par minutter før han snorket som en helt inni der. :) Jeg får nok ta frem MTen oftere, og venne ham til å sitte der gradvis. Det er jo kjekt nå som det (forhåpentligvis!!!) snart blir vår også, jeg har et mål om at vi skal komme oss litt ut i skog og mark.

Skrevet

Vi måtte lære lillegutt å sove på dagtid.

Vi ønsket at han skulle sove i vogn, da den var grei å ha med seg rundt. Så da satte vi i gang et skikkelig prosjekt som varte noen uker før han hadde lært seg å sove selv.

Ut å gå tur i vogna når han hadde vært våken 1,5-2timer. Trillet til han sovnet, det tok litt tid i starten. Problemet var at han våknet når vogna stoppet, så da rugget vi litt når han holdt på å våkne også sovnet han igjen. Det ble mange trilleturer de første ukene, men etterhvert så kunne vi kanskje trille i 5 min og han våknet ikke når vi stoppet å trille. Til slutt kunne vi legge han i vogna og han sovnet av seg selv.

Skrevet

Vill bare si at jeg kjenner meg veldig igjen i det der. Min gutt er 6 uker imorgen og sover akkurat nå ute i vogna si. Kult hvordan de venner seg til ting. I starten var det hylskriking hver gang jeg kledde på ham for å legge ham i vogna. Det stilnet når jeg begynte å gå. I to dager nå har han til og med smilt til meg når jeg kler på ham og legger ham i vogna. Var helt stille når vi trillet av gårde idag !! Det gjør at jeg får 2-3 timers egentid mitt på dagen. Trenger det etter 4 timers skriking/mating/bleieskift/vuggig/soving på min mage siden kl 6 på morran.

Har prøvd å gå ny trilletur på ettermiddagen, men uten at han har sovet videre når vi har kommet hjem, dessverre. Tenker at han sannsynligvis ikke trengte å sove mere, men jeg vet ikke...

Du har i det minste noen triks som ser ut til å få han til å sovne. Bare å fortsette prøve trur jeg.

Skrevet

Godt vi er flere, i alle fall. :) Jeg vil ikke la ham ligge og sove ute i vogna alene, føler meg ikke trygg på det... Vi bor ikke slik at jeg føler det går an. Vi bor i firemannsbolig med masse andre firemannsboliger rundt, dvs endel gjennomgangstrafikk - og uansett er det nå en halvmeter snø på det eneste stedet vogna kan stå...

Satser på at det går seg til! Gårsdagen var mye bedre enn dagen før. Og - tross alt - det aller viktigste er jo at nettene er greie. Hvis det er bare styr hele natta, har man heller ikke noe overskudd til å takle dagene...

Skrevet

det er ikke lett det der. Jeg har mitt barn nr 2 nå og gud for en forskjell... Han sover mye, og er våken ca 1,5-2 mellom hver blund på ca 2 timer. Men den siste uken har han holdt det gående fra 16 ca til 23 hver kveld. Men igår snudde det. Han lå i sengen om morgningen og trykket og fikk besjet kjempegodt, har ikke besjet siden helgen... så det kom mye ut! Men om det har noe med at han var mye roligere igpr kveld og sov flere bludner,v et jeg ikke.

Men prøv å legg han til å sove etter ca 1,5 time. La han ligge og prøve å finne søvnen selv. Legg han i bagen på vognen hvis du ikke har en vugge. Jeg har selv en moseskurv og den er liten og lillegutt sover fantastisk godt oppi den.

Jenten min som er 2,5 nå sov veldig dårlig og lite og det var mye gråting når hun ble overtrøtt. Vanskelig å finne søvnen..

Men har du prøvd å legge han tidligere? Rundt 6 uker alder er babyer klar for å få rutiner.

du kan begynne med å ta et kveldsbad osv som inneholder deres kveldsriutiner.

Igår kveld vasket jeg lillegutt med babyolje i vannet (natusan bedtime babyoil, lilla logo på flaske) første gang jeg brukte den... og på flasken sto det at man kan massere baby med oljen og. og det gjorde jeg. og etterpå fikk han ligge å sprelle vi pratet og koste oss. Også fikk han mat før stell og etterpå. Dette var ca kl 22-23. Og han sov for første gang mange timer i strekk, våknet for mat kl 03.45 inatt! Han sov 5 timer! Han pleier å våkne hver 2 (kanskje etter 3) timer.

Jeg kom over dette her en kveld; http://www.positive-parenting-skills.net/infant-language.html

alle spedbarn har samme språk. Dunstan Baby Language - du finner flere videoer på youtube.

men jeg har ikke hørt min baby lage den typiske lyden for sult.. har ikke klart å gjenkjenne lydene så godt på llillegutt her, men kanskje du gjør?

Vel, ble mye her.... ble en smule engasjert.. men vet selv hvor slitsomt det er å ha en overtrøtt liten baby som gråter....

lykke til og håper du finner noe av det jeg har fortalt nyttig :-)

en klem til deg

Skrevet

Takk, jeg skal sjekke linken!

Vi har en kurv som tilhører en kombivogn (som storebror nå sover i i barnehagen), og den forsøker vi å legge ham i om kvelden. Som oftest er vi nødt til å legge ham ned i sovende tilstand for at det skal funke, men av og til går det an å legge ham når han er våken, også. Der sover han da til han våkner og skal ha mat, første gang etter at vi har lagt oss. Jeg forsøker nå å få ham til å sove i 19-20-tiden, først og fremst mens han sovner oppå brystet mitt. Hvis jeg får inn dette som en vane først, håper jeg at det kan overføres til å sovne i kurven etterhvert - og på sikt i sprinkelsenga. Men man må vel skynde seg langsomt... Jeg tror i alle fall du har et godt poeng, dette med ikke å legge ham for sent på kvelden. Klarer vi å få til kveldsrutiner, skal jeg være glad. :)

Dette med at søvn avler søvn, er virkelig sant! I alle fall med storebror, og det ser ut til at det er slik med lillebror også. Overtrøtte barn sovner IKKE!

Skrevet

Det høres bra ut, lykke til! Det er ikke alltid like lett nei.. Disse barna kommer ikke med en bruksanvisning...

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...