Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg litt?baby 5 1/2 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

trenger litt tips om kosthold og mme til baby 5 1/2 mnd 09:59 22.03.2011

eg har ei jente på 5 1/2 mnd som har fått morsmelkerstatning siden fødselen(starta på sykehuse).Ho er ikkje en veldig storspiser på melk, ho drikker 4 måltider pr døger og mellom 640-800ml(sjelden 800)ho har berre villet ha mindre og mindre melk.Det går mellom 4-4 1/2 time mellom måltidene.Ho sover rundt om natta det har ho gjort siden ei lita stund etter fødsel!Er blid og førnøyd og veldig aktiv, trimmer hele dagen med situps ol. Men om dagen sover ho ikkje veldig mye,stort sett våken, blunder at litt i blandt.Er litt begymret om ho får i seg nok næring. har difor startet med litt grøt om kvelden,lager halv prosjon ca,så får ho potet og gulrot på dagen ca 4 ss. eg begynte med dette når ho var rund 4mnd veldig forsiktig, for ho var veldig intresert i anna mat,og liker det veldig godt.får noen ts med fruktmos attåt grøten.

Eg har prøvd melk etter grøt men da drikke ho kansje 20ml vist eg er heldig,samme vist ho får før og mat etter. Ho er heller glad i mat. Så da har eg måttet gi ho mme når ho ikkje får fast føde. Da drikker ho ca 160ml melk morgen(08.00), så får ho potet og gulrot ca 12.00, mme ca16.00, grøt ca 18.30 og mme ca 20.00, men da har eg problem og få i ho melk drikker nesten ingenting pga grøten:-(

Hvor mye mme trenger ho egentleg?bør eg gi ho et grøtmåltid på morgenen og? eg trenger råd,er litt begymret for synes ikkje jenta eter så mye?på 5 mnd kontroll var ho 7100gram(3750gram fødsel)og 64,6cm lang.

Bør eg gi ho mer mat og mindre melk, de bør vel ha mest melk enda, er det det samme med mme som med mm? ho har berre fått mme som sagt.

håper på gode råd:-)

rita83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg kan se så er det en fin vekt, 50 percentilen i forhold til alder, men synes ikke det høres ut som hun spiser så mye så skjønner godt at du er litt bekymret. Tror kanskje helsestasjonen er best til å gi råd og kan sjekke kurvene. Kan du ikke ta turen bort og veie henne og ha en samtale med helsesøster? Du kan jo prøve å tilsette mer væske i grøten. Hvordan er bleiene hennes?

Har selv ei jente som er ekstremt småspist. Veide henne på tirsdag og da veide hun 5300 og den 26.03 er hun 5 mnd! Langt under den nederste røde streken og kurevene hennes flater ut. Så her her helsesøster og helsestasjonslegen veldig bekymret. Når vi ikke prøver å gi henne mat er hun aktiv og fornøyd :) Ingen tegn til sult eller mistrivsel.

Skrevet

Hei!

Jeg har litt lik erfaring som deg. Jeg begynte å gi henne grøt da hun var 4mnd, men erfarte ho drakk lite mme da. Hun får også "middag" og "lunsj". Hun har alltid vært våken mesteparten av dagen, kun sovet ett par små blunder, og alltid sovet bra om natten.

Nå er hun 5mnd og dagen ser slik ut:

kl8-9: 210 med vann, 150mme først, og resten som grøt

cakl12- 180mme og ett fruktbeger

cakl16- 180mme først og deretter så mye middag(moste grønnsaker) hun vil ha

ca19.30-20- 180mme + ca 100ml grøt.

Hun drikker også en flaske om natten, alt mellom kl3-7

Det er sjeldent hun drikker all mme hun får, fordi hun viser mindre interesse for mme etter hun begynte med mat. ser hun f.eks at der er annen mat nekter hun å ta flasken:p

Etter vi begynte å gi grøt også til frokost og gi hun mer frukt til lunsj sover hun mye bedre på dagen! Nå har hun en dubb på ca en time eller mer i 10 tiden og i 14-15 tiden:D Så var tydlig hun trengte mer mat:)

Skrevet

Kan fortelle om matvanene til min jente på 5 og en halv mnd

Om morgenen får hun mm to ganger før vi står opp, da vi har vært våken et par timer spiser hun nesten et helt glass med grønnsaksmos.

Da sovner hun og kan sove en times tid flr hun våkner og får mm.

Så går det en stund til før hun får mm, og en ti

Måltid 1 og 2 er i sengen før vi står opp. Morsmelk.

Måltid 3 er nesten et helt glass med grønnsakspure

Måltid 4 og 5 er morsmelk

Måltid 6 er grøt, saft av baby jus og vann, og fruktmos til dessert

Så er det natta :) Noen ganger spiser hun et måltid eller to mer, men stort sett ikke.

Hun er lang og tynn, veide litt under 7 kg for en uke siden, og var 68 cm lang... Så, lang og tynn!

Skrevet

hvorfor gir dere babyene "middag" til "lunsj"?

Skrevet

min hs anbefaler faktisk "middag" som du kaller det i stede for grøt pga det er så søtt... hun mener at det KAN bli vanskelig å få i ham "de sunne" tingene som middag og grønnsaker om de blir for vant til den søte smaken som mange babyer da vil foretrekke....

så her går det i velling enda og forsøker gi ham grønnsaksmos og fruktpureer før vi går over til skikkelig grøt......ikke at han syns det er veldig godt enda men........

Skrevet

dytter...ble ikke registrert ser det ut som..

Skrevet

Hei! tusen takk for gode tips, dette skal eg prøve på og se om det hjelper:-)setter veldig stor pris på gode tips for noen som har erfaring med det:-)

Skrevet

tusen takk for gode tips, dette skal eg prøve på:-)

Skrevet

var ikke for å påstå at jeg viste bedre, var bare nysgjerrig:)

Rart helsesøstre sier så forskjellig, her spurte vår nye helsesøster om vi ikke hadde begynt med grøt enda, og da var hun bare 4mnd:)

Her går ALT hun har fått hittil rett ned, elsker alt:p Unntaket var i starten om jeg glemte å ha litt mme i potet/gulrot mosen:p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...