Gå til innhold

velger dere epidural eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en forholdsvis grei første fødsel for seks år siden, da kun med lystgass. Hva er fordelene med å ta epidural? Noen med erfaringer? Hva er fordeler/ulemper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du :)

Med førstemann fikk jeg epidural pga veldig sen åpningstid - mest for at jeg skulle få slappet av litt. Det endte med at jeg i tillegg måtta få drypp for å sette fart på riene, og det fungerte ikek så veldig bra. Jeg kjente ikke nok til pressriene, så det ble ikke effektiv pressing. Han måtte til til slutt taes med vacuum, og det gikk ikk ehelt på mine premisser akkurat. Revnet masse og lille gutten min brakk kragebeinet under den harde veien til verden.

Med andre mann startet alt helt av seg selv og alt fortsatte helt av seg selv...der "trengte" jeg ikke noe smertestillende (altså - det var jo vondt, men jeg ville helst ikke ha epidural av frykt for samme utfall som sist). Det var en mye mer intens fødsel - sikkert både på grunn av at jeg kjente mer til smertene og at det gikk fortere. Men jeg syns det var nydelig å slippe epidural, på en måte...da ble alt kroppens ansvar...

Denne gangen har jeg grudd meg veldig til fødselen mest pga smertene, men jeg tror fortsatt ikke jeg har lyst på epidural (jaffal ikke planlagt!), tror heller jeg vil gå for lystgass og/eller akupunktur.

Vet ikke omd ette hjalp deg noen som helst vei, men det var i alle fall mitt syn på det :) Lykke til :)

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg kommer til å velge epidural eller ikke. Sist fødsel fikk jeg epidural med engang (altså, prøvde ikke noe annet - sett bort fra akupunktur som var (for meg) meningsløst). Denne gangen ønsker jeg nok å prøve lystgass først kanskje.

Har bare god erfaring med epidural, fødselen stoppet litt opp, og jeg måtte også få drypp, men jeg hadde ingen vansker med å kjenne pressriene og mini ble født uten vansker :-)

Skrevet

Jeg hadde epidural sist, og jeg tror ikke jeg kunne klart meg uten. Kommer til å velge det denne gangen også, hvis jeg rekker osv. Hadde en laang fødsel sist gang, så blir spennende å se. Vet ikke om noen ulemper ved det egentlig. Jeg var hvert fall helt i himmelen når jeg fikk det. Ikke vondt å sette eller ta ut, og hadde heller ikke vondt i stikket i ettertid.

Skrevet

Hadde en fryktelig lang fødsel sist (30 timer med rier til vannet gikk ved 3 cm og 16 timer til baby var ute - kun siste 45 min med full åpning og pressrier). Fikk epidural ved 9.5cm åpning (2 timer før slutten), noe jeg forsto ikke var vanlig i det hele tatt, men siden jeg hadde holdt på så lenge og var HELT utslitt fikk jeg tilbud om det. Fikk også drypp for å gjøre riene kraftigere, så følte jeg kjente like mye under riene, men at pausene mellom var litt lengre og roligere slik at jeg fikk samlet meg litt. Gutten ble født naturlig med 19 minutter aktiv pressing.

Sånn sett føler jeg at når jeg klarte meg uten epidural i 44 timer og trengte det bare fordi jeg var helt utslitt burde det kanskje ikke være nødvendig denne gangen om fødselen går raskere - og det har alle lovet at det kommer til å gjøre! Holder det likevel i bakhodet om smertene blir for sterke eller det drar på for lenge! Vet at det hjalp meg over kneiken sist og trenger jeg det denne gangen også vil jeg absolutt spørre om det!

Skrevet

Ikke, men har født to ganger tidligere, normale fødsler, uten noen smertelindring og det har gått greit..

Skrevet

Slik er vanskelig å planlegge synes jeg, man vet jo ikke hvordan fødselen blir :)

Selv hadde jeg en lang og hard førstefødsel og en relativt kort og grei fødsel nr.2. Eneste gangen jeg ba om epidural var helt på slutten med nr.2, men da var det ikke tid. Så dersom denne fødselen blir noe lignende de andre blir det nok kun lystgass denne gangen også. Finner jeg derimot ut underveis at behovet er der, nøler jeg nok ikke om å be om epidural. Er jo innmari vonde greier vi skal igjennom ;)

Skrevet

I Bergen har dei ikkje lystgass, så her er det epidural eller ingenting.. (akupunktrur, vepsestikk i ryggen og det der er meiningslaust for meg i alle fall)

Med førstemann fekk eg tilslutt epidural og det var det ein ordentlig lifesaver for meg. Opplevde som ei tidlegare her at "pausen" mellom riene blei lengre og eg fekk faktisk tid til å henta meg inn igjen siden eg no berre kjente toppen av kvar ri og ikkje heile ria. Det igjen gjorde at eg fekk slappa meir av og fødselsforløpet (som omtrent stod på stedet kvil) fekk fart på seg og ungen kunne koma..

Skrevet

Med førstefødte fikk jeg epidural siden jeg slet i mange timer med manko på åpning å var helt utslitt, med nummer to fødte jeg uten smertestillende i det hele tatt å dette gikk fort fra jordmora tok vannet mitt mens nå med tredje snuppa vår så holdt det gående i fire dager med start i rier som stoppa opp for etter tre dager å få skvettvis vannavgang så når det hele virkeli satte igang å jeg ble skrevet inn fikk jeg epidural for å slappe bittlitt av før pressriene kom å det var en nytelse å endelig etter 4 døgn kunne ligge å slappe av i 1 1/2 time frem til jeg hadde full åpning.

Jeg har slitt med ryggen ca en uke etter epiduralen å merka stor forandring i formen etter at jeg fødte nummer to uten noenting å denne gangen her.

Men jeg var oppe å gikk nærmest med en gang denne gangen åsså :)

Å ligge å se riene på monitoren mens jeg hadde de uten å kjenne det såpass det gjorde faktisk til at jeg slokna i 10 minutter å gjorde underverker for at jeg greide å presse ut vår kjære skatt med nye krefter. :)

Tror ikk e man skal planlegge så utroli mye på forhånd men heller se an utløpet for jeg hadde ikke tatt epidural om dette hadde vært en lettere fødsel (raskere slik som andre fødte) :)

Skrevet

Har født to barn uten epidural, første fødsel varte i 2 døgn, andre i 1 1/2 døgn og jeg kommer ikke til å bruke det hvis det blir flere barn. Er ett valg jeg har tatt, og føler det er rett for meg. Kvinner har født barn i 1000vis av år uten smertestillende, hvorfor skal ikke jeg klare det liksom?

Ja, jeg var sliten osv, men tror ting hadde tatt mye lengre tid hadde jeg brukt epidural..

Skrevet

Jeg fikk epidural og hadde en veldig fin og rask fødsel. Vannet mitt gikk kl 23:30 og kl 00:45 fikk jeg epidural for jeg hadde ikke pause mellom riene. Kl 04:06 var hun ute :-) Jeg fikk epidural kløe da. Det var ikke noe godt! Klødde meg konstant på nesen med våt vaskeklut og på bildene av meg etter fødselen ser jeg ut som en klovn. Håper på å slippe epidural denne gangen, men da MÅ jeg ha pause mellom riene.

Skrevet

De to første gangene hadde jeg ikke smertelindring, men hang godt på lystgassen! :)

Tredje gang takket jeg ja til epidural, rett og slett fordi jeg HATER smerte (en pyse, med andre ord) og syntes det var enda verre for hver fødsel....

Nå skal jeg snart inn for fjerde gang og tenker at jeg tar det litt som det kommer, men jo, det frister med epidural denne gangen også, da siste fødsel ble en fødsel hvor jeg fikk vært mye mer 'tilstede', altså ikke bare et smertehelvete. :)

Skrevet

vi har forskjellige erfaringer med epidural, mange skjønner jeg trenger det når fødselen varer lenge f eks med uutholdelige smerter.

jeg valgte selv epidural forige fødsel, mye fordi jeg ble tatt av panikk og ble skikkelig redd da smertene ble intense.

men jeg hadde forsåvidt ingen god opplevelse med epiduralen.

åpningstiden gikk plutselig saktere, og jeg kjente lite til pressriene, så fikk drypp... jeg presset i en hel time, før gutten endelig kom ut. og det var da like før de ringte på fødselslegen for hjelp. så for min del hadde jeg en elendig opplevelse på slutten av fødselen.

men sånn trenger det sikkert ikke bli for alle. det positive med epiduralen er jo at man rett og slett risikerer å sovne, fordi det gir så god smertelindring under riene.

jeg selv skal forsøke å ha et åpent sinn denne gangen, og jeg tenker at jeg nå vet hva jeg går til, man vet hvor uvirkelig vondt det blir..

jeg har ønske om badekar denne gangen. men alt kan jo skje, så får ta det litt som det kommer.

Skrevet

Jeg ble satt på ristimulerende drypp sist da riene kom i gang etter vannet gikk for så å stoppe helt opp. Jordmor skrudde stadig opp dryppet og jeg syntes lystgass hadde flott effekt. JM så nok at dette kom til å kreve høyere doser med drypp, for hun nærmest overtalte meg til epidural etterhvert og egentlig sa jeg at det ikke var nødvendig. Så spurte hun om jeg var helt sikker og da tenkte jeg at kanskje det var lurt å takke ja siden hun spurte så innstendig. Jeg er sjeleglad for den epiduralen, for dryppet måtte skrus opp høyere og høyere og til slutt var det rier på rier uten stopp og jeg kan ikke engang tenke meg hvor vondt det må ha vært uten epidural for det var fryktelig vondt med epidural også (og ja, den lå riktig, for hadde god smertelindring til og begynne med da den ble satt og under pressefasen). Hos meg gjorde nok epiduralen at jeg greide å tenke klart innimellom og ikke falle helt inn i mitt eget smerteinferno. Epiduralen satt som et skudd i bekkenet, så pressefasen kjente jeg nesten ingenting til, bare litt spreng. kjente nesten ikke når pressriene kom en gang, presset i 15 minutter, så for meg var epiduralen gull.

Nå som jeg venter nr 2, håper jeg å klare meg uten ristimulerende drypp og da satser jeg på å greie meg uten epidural også (lystgass var deilig det også så det tar jeg gjerne), må jeg få drypp, håper jeg på ny epidural!

Skrevet

Født de to forrige uten og satser på å slippe å bruke det denne gangen også. Men aner jo ikke hvordan denne fødselen blir så kan godt være det blir beste løsning denne gangen. Første klarte jeg meg med akupunktur som lindret veldig godt et trykk i ryggen jeg hadde hatt hele dagen. Nr to var det ikke noen som satte akupunktur på jobb før mot slutten og da hadde det null effekt for sikkert for sent. Da lindret jeg masse med varmeflaske som mannen min trykket mot det vonde punktet i korsryggen under hver rie og prøvde lystgass men følte ikke det hadde noen effekt - samtidig som jeg var redd det hadde litt effekt og ikke turte slippe den igjen når først hadde tatt imot det. Satser mest på varmeflaska hjemmefra denne gangen og håper det er akupunktur å få. Men forrige fødslene har vært ganske forskjellige så vet det kan bli helt annerledes denne gangen også.

Skrevet

Med førstemann hadde æ ikke klart mæ uten epidural.. Va så utrolig sliten og lei, og hadde ikke krefter igjen til å greie mer. Hadde først fått akupunktur og lystgass, hjalp ikke i det hele tatt. Men epidural va himmelen for mæ, fikk mæ ei lita stund til å slappe av før selve pressrien kom, og hadde ingen probleme med å kjenne pressrien og lillemann blei født uten at æ fikk noen rifter eller sår i underlivet. Med n 2 hadde æ ingen smertestillende, men rakk ikke pga styrtfødsel.

Skrevet

Har bestilt epidural denne gang =0) første fødsel var 25 timer etter 4 cm uten de siste timene med, Var som komme til himmelen. Tulle 2 fikk jeg epidural tidligere men hun måtte tas med hastekeisersnitt. Håper jeg denne gang får en rolig fin fødsel god opplevelse med FANTASTISKE epiduralen med en gang =0)

Skrevet

Jeg har ikke brukt epidural eller noen form for smertestillende unntatt litt lystgass under min 1 og 5 fødsel, så håper på å slippe noe denne gangen også! :-)

Vil helst ha full kontroll på kroppen!

Skrevet

jeg har hatt 2 fødsler før uten epidural.forrige gang ville jordmor at jeg skulle ha det pga.høyt blodtrykk,men d ville ikke jeg.(sprøyteskrekk).hu ble ganske overraska når jeg plutselig fikk pressrier for jeg kom inn med 4 cm åpning og 2timer og 20 min etter var han ute.gikk 2,5 timer fra jeg kom på sykehus til jeg fødte første gang så har gått rimelig kjapt.satser på d denne gang også.er jo sinnsykt vondt og føde,men som sagt livredd for sprøyter så da er d bare å takle de intense smertene som er i disse timene.lykke til alle sammen.selv har jeg termin 7 mai :)

Skrevet

Om du har tatt lystgass har man ikke mye kontroll over kroppen sin. Personlig syntes jeg det er like mye smertestillende eller dop som alt annet. Jeg fikk det med tulle 1 var helt grusomt. Mye værre enn epidural mistet jo helt kontroll over rier og kroppen min.

Skrevet

Ville ha, men anestisilegen var altfor sein, kom ikke før 1 og en 1/2 time etter de hadde ringt,

Ble tilbudt noe akupuktur-dritt midt i pressriene, men jeg bare brølte at de måtte få vekk det der kvakksalveriet fra meg.. Skal aldri føde igjen for det var for jæveligt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...