Gå til innhold

Trenger tips - avvenne nattamming - baby 7,5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er storspist og våkner fortsatt to ganger hver natt (mellom kl 23 og 0030 og mellom kl 03 og 05), hyler, og gir seg ikke før han ammes. Storebroren sover vegg i vegg, så mulig jeg gir opp for fort fordi jeg ikke ønsker at han óg skal våkne... Vann på flaske gjør bare at han hyler enda mer. Storebroren sov forresten natten rundt fra han var 3 mnd, men han ble ikke ammet så lenge, så da var det nok mme som gjorde susen.

Hvordan går jeg frem? Hvor mange "avvenningsnetter" var det for dere andre før barnet sov natten rundt?

Må legge til at han får grøt to ganger om dagen + frukt og middag, så helsesøster var klar på at han bør avvennes med nattmelken, både fordi han og jeg trenger å sove sammenhengende, og fordi han snart vil få tenner - og da sliter melken på tennene. Han ammes hver 3-4 time på dagtid fortsatt. Og vi har lagt ham kl 19, med stor suksess, fra han var ganske liten.

Hjeeeelp - hvordan går jeg frem? Hva gjorde dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, denne nattavvenningen kan være litt trøblete. Hadde det nøyaktig sånn som deg. Småen våknet presis klokken 24 og klokken 3 og ga seg ikke før han ble ammet. Da han var 7 måneder spiste han like mye på dagen som din gjør nå, og HS mente det var på tide å nattavvenne for å gi oss alle ro på natten. (Småen her fikk tenner allerede da han var 4,5 måneder, så det var viktig for å spare tennene hans også)

Vi begynte først med å kutte ned til ett måltid om natten. Da ammet jeg småen før jeg gikk å la meg, også skulle det ikke være mer mat før det ble morgen. Pappaen måtte trø til med vann på flaske de nettene avvenningen pågikk. Dette fordi småttasene gjerne forbinder mamma med mat. Pappaen satt inne hos småen mens han gråt og var urolig slik at han skulle føle seg trygg (Vi er ikke så store fans av gråtekurer!) Det ble mye gråt i to-tre netter, men så forsto han at det ikke ble mer mat klokken 3 og sov greit siste del av natten.

Så byttet jeg ut amming med MME på det siste nattmåltidet. Etter tre uker med dette gjennomførte vi samme regimet med det siste nattmåltidet, og denne gangen gikk det mye raskere før han roet seg. Etter bare to netter sov han igjennom natten. Om han våkner nå trenger han bare smokk eller litt vann for å sove videre. Nå er han 8 måneder.

Disse små er nok veldig forskjellige, så det er ikke sikkert at vår "oppskrift" fungerer for dere. Men det vi lærte av dette var i allefall at man ikke må gi seg når man først setter i gang. Vi hadde noen halvhjertede forsøk før vi snakket med HS, og ga etter for gråten av samme grunn som deg. At gråten forstyrret søvnen til storesøsteren. Men da vi bestemte oss for at vi skulle gjennomføre avvenningen avtalte vi at storesøsteren kunne sove inne hos oss, samt en natt hos sine besteforeldre slik at hun ikke ble forstyrret mens det pågikk. Så var det desverre bare å bite tennene sammen og fokusere på resultatet. Vi fikk et langt mer uthvilt liv etter at nattavvenningen var gjennomført, og både små og store sover endelig godt om natten. Vil bare legge til at småen sover bedre og lengre på dagen også nå når ikke nattesøvnen blir forstyrret. Ønsker dere masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...