Gå til innhold

Hvor lenge før termin har dere fått innvilget ks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til samtale med gynekolog og jordmor når jeg er i uke 34+5. Vi tok det opp med jordmor under vanlig UL i uke 18, hun ble litt hyper når hun hørte jeg ønsket ks. Men roet seg underveis, men var ikke enig, og så ble jeg satt opp igjen til samtale veldig lenge etterpå.

Jeg hadde et hastesnitt sist svangerskap. Jeg var gravid med tvillinger, men tok aldri opp spørsmålet om ks da, var innstilt på vaginal fødsel. Under svangerskapet hadde jeg det meste av plager, og var utrolig sliten når fødsel ble i gangsatt pga svangerskapsforgiftning i uke 37/38. Jeg holdt på i 23 timer, men fikk aldri full åpning, og så endte det i et hastesnitt. Det gikk veldig fint, men etterpå var jeg så sliten og hadde så lite blod at jeg havnet på overvåkning med blodoverføring etc.

Barseltiden gikk ok, sliten, men glad.

Grunnen til at jeg nå ønsker ks er nettopp at jeg har hatt et ks, og alle studier viser at har en først hatt et ks er det større risiko fpr livmorsruptur ved vaginal fødsel enn ved ks.

Jeg vet at i utgangspunktet er vaginal fødsel det beste, men når det istedet har vært foretatt et ks, så er det nå en gang slik.

Jeg har igjen svak svangerskapsforgiftning, i tillegg denne gangen er utrolig smertefull bekkenløsning.

Veldig spent på om jeg får ks, annet sykehus denne gangen, lite lokalsykehus, sist var jeg på Haukeland.

Hva tror dere?

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Skrevet

Kunnskap er makt!

Vis at du har veid for og imot begrunn valget ditt.

Legen sitter med siste ordet, MEN vil nesten uansett prøve å få deg til å føde vaginalt.

Ikke prøv å finn flest mulig grunner til å få innvilget ks, men ha gode argumenter for de grunnene du har.

Jeg fikk mitt planlagte ks 10 dager før termin.

Ryktet sier at en får snittet ca 7-10 dager før termin hvis det ikke er spesielle grunner.

Lykke til:)

Skrevet

hei.

Jeg fikk innvilget ks nå i uke 36. Måtte i to møter med to ulike leger. Det første opplevdes ille, det andre møte var mye bedre. Legen lyttet faktisk til mine tanker og opplevelse av det å gå hlygravid nå med veldig smertefull bekkenløsning. Jeg må tåle at legen mente det ville være bedre for meg å føde vaginalt, samtidig forsto han min angst for at BL skal bli verre av en hard fødsel. Jeg har kanskje fått feil fokus nå mot slutten, gruer meg så forferdelig til en fødsel med "stor" gutt (15 prosent over snittet) og et bekken som gjør vondt dag og natt. Jeg går på krykker, men veldig lite. Sist fødsel gledde jeg meg til.Hadde en fantastisk opplevelse, alt i alt, men lå en uke i fødsel pga veldig lang åpningsfase. Jeg er redd for en slik åpningsfase denne gangen også.

Legen forsto at jeg gruet meg , men argumenterte sterkt og hardt ofr vaginal fødsel. Jeg sa bare at frykten gjør dette svangerskapet helt ille nå mot slutten - i kombinasjon med smertene - og at jeg er virkelig redd for at bekkenet skal forverres av en fødsel.

Selv om han mener det er veldig lite sannsynlig, sier faktisk min fysioterapeut at det kan bli tøft nå så dårlig som jeg har vært siste tiden.

Samtidig har jeg også noen veldig mye bedre dager og jeg har tvilt /tviler selv på om KS faktisk er det beste for meg.

Men jeg søker så veldig å roen før fødsel, kunne begynne å glede meg litt. ALt i alt lyttet legen . Han sa at han igjen måtte konkludere med at jeg nok ikke var helt rasjonell i mine slutninge,r men at når jeg opplever det slik skal jeg få velge ks.

SÅ jeg har fått en dato. Klarer ennå ikke helt lande på at det er riktig. Men samtidig gir det meg en lettelse å vite. datoen er satt 6 dager før termin. Jeg tror nok det blir et planlagt snitt, men tenker også at om gutten kommer før så vil jeg gå i vanlig fødsel.

Tror du skal tørre tenke at du har rett til et ks. Jeg var i et forferdelig møte med første lege og gråt meg til et nytt møte med en annen lege.

Fikk det som jeg ville til slutt.

Dine grunner virker mye lettere å argumentere for enn mine!

Klem til deg

Skrevet

Jeg har fått innvilget keisersnitt 19 april i dag, og har termin 29 april. Som det er sagt tidligere er nok 5-10 dager nok normalt

Kjemp for det du ønsker! jeg merket litt motstand da jeg ønsket keisersnitt i steden for setefødsel. Men sa at jeg vet at det er tryggere med keisersnitt, så noe annet er uaktuelt..

Skrevet

Jeg skal ta keisersnitt 1 mnd før termin grunnet lågt- og fremliggende morkake. Pga at jeg forgje gang fikk før termin, ville ikke legene ta noen sjangse for at det begynte av seg selv, og satte meg derfor opp på ks så tidlig. Sist gang fødte jeg vanlig, trass svangerskapsforgifting...så ble veldig tatt på senga nå når det pluselig ble ks så lenge før terminen. Men jeg stoler på legene:)

Jeg skjønner i allefall ikke de som absolutt selv ønsker ks. Selv hadde jeg en tøff fødsel over 2 døgn forrige gang, men ville før valgt dette igjen dersom det hadde latt seg gjort..

Skrevet

Så flott at du har fått innvilget ks. Jeg skal inn igjen på sykehuset i morgen, da regner jeg med at det blir en avklaring, jeg føler jeg kan ikke vente lenger nå.

Jeg har også sinnsykt bekkenløsning, det gjør vondt hele tiden, mest i symfysen, men kjenner det også godt bak. Hvis jeg beveger meg litt for mye( og det er ikke stort, ikke utenfor husets fire vegger....) så kjennes det ut som noe er løst bak, det "knitrer" når jeg går. Jeg bruker også krykker, og venter ennå på å få komme til hos fysio.

I tillegg har jeg nå fått svangerskapsdiabetes, og forrige uke når baby var 35+1, ble han estimert til å være 24 % over gjennomsnittet, så jeg sa også dette til legen. At med en såpass stor baby, med så vond bekkenløsning var jeg bekymret for hvordan jeg skal bli etter fødsel. Jeg mener å ha lest at noen fysioterapauter mener en hard fødsel kan påvirke hvordan en blir etter alvorlig bekkenløsning, men det bare fnyste han av.

Uansett, blir spennende i morgen.

Lykke til med planlagt ks!

Annonse

Skrevet

Jeg tok ks 38+0.

Men - du er klar over at sjansen for livmorruptur er veldig liten selv om du har tatt et ks tidligere? Livmorruptur skjer omtrent bare i arr etter tidligere operasjoner på livmor (ks, fjerning av muskelknuter etc), men den absolutte sjansen for at det skal skje er veldig liten. Det tallet er mye viktigere for deg enn at sjansen for livmorruptur er x ganger større enn hvis du ikke hadde tatt ks. Hvordan man leser statistikk er veldig viktig! Sjansen for livmorruptur under fødsel etter ett tidligere ks er veldig liten, men muligheten for at det skal skje er en av årsakene til at man regnes som risikofødende og får ekstra overvåkning under hele fødselen - for å kunne gripe inn øyeblikkelig HVIS det skulle skje.

Jeg ville vært veldig skeptisk til å ta ks etter et tidligere hastesnitt, dersom eneste grunn er at du er redd for livmorruptur...

Skrevet

Jeg fikk min første gutt for snart tre år siden, på Ullevål. Hadde flere kontroller med vektestimering/UL pga mistanke om stort barn. Ønsket ikke keisersnitt selv, men var redd for at barnet skulle ligge å stange fordi jeg er bittelita. Var uansett innstillt på vaginal fødsel, noe legene og jordmødrene selvfølgelig var veldig glade for.

Jeg ble indusert 9 dager på overtid, -da var jeg litt frustrert fordi jeg hadde fått beskjed om at jeg skulle få slippe å gå over tida siden gutten muligens var litt stor. Var forøvrig bare et par dager over mensterminen, men følte jo at det var riktig å forholde seg til UL-termin.

For å gjøre en lang historie kort, -det endte med katastrofesnitt og full narkose. Lå "ensom og forlatt" på barsel etter at jeg hadde våknet og blitt kjørt fra overvåkningen. Samboer ble sendt hjem fordi det var sent, så der lå jeg da... Hadde gutten vår sammen med meg, men siden jeg var i narkose da han ble født så var han veldig ukjent for meg. Kunne like greit være en unge de hadde funnet på gata, hva visste vel jeg?!

Han lå nok feil innstillt i bekkenet og kom seg ikke ned. Kom aldri lengre enn til 4 cm åpning. Han var 4 kg ved fødsel, -stort nok for meg.

Uansett...

I morgen kommer gutt nr 2, med planlagt keisersnitt.

Nå bor vi på en liten plass, med et lite lokalsykehus. Denne gutten er ikke like stor som broren (tror vi), men jeg fikk innvilget planlagt ks pga av min forrige opplevelse og frykt for at dette skal gjenta seg. I tillegg har jeg gått til kiropraktor pga isijas og stivhet fra nakken og ned til bekkenet. I begynnelsen av dette svangerskapet var jeg innstillt på normal fødsel, men fikk et skikkelig flashback da det igjen ble mistanke om stort barn og jeg fikk en gjennomgang av hva som skjedde sist. Måtte få tilsendt papirene mine fra Ullevål da jeg aldri fikk samtale med jordmor om fødselen... Da kjente jeg at jeg ikke orket en ny runde, så jeg snakket med jordmora mi, som henviste meg til samtale med gynekolog på sykehuset.

Jeg snakket med to gynekologer, ingen av dem satte seg på bakbena, selv om de selvsagt anbefaler vaginal fødsel, anbefaler å "prøve først" og alt det der. Jeg sa det som sant er, jeg var ikke "der" lengre og kjente behovet for forutsigbarhet og trygghet rundt fødselen.

Klarsignalet fikk jeg for 1 uke siden.

Jeg har menstermin 23.april, UL-termin 28.april, og lillegutt kommer som sagt til verden om knapt et døgn, 9 dager før tida. :)

Skrevet

Jeg må bare få poengtere at jeg hadde det etter forholdene fint på Ullevål, -jeg ønsker ikke å sette dem i et dårlig lys, men det er jo et stooort sykehus. Kanskje er det vanskeligere å få innvilget et snitt på et stort sykehus?! På en annen side er de veldig proffe på Ullevål og står alltid i beredskap. Da jeg måtte på operasjon i hui og hast var det et fascinerende syn for min samober og svigerinne og følge med på hvordan de jobbet. Rutinerte og med hver sine oppgaver for at alt skulle gå på skinner, hvilket det også gjorde. Hele den prosessen er veldig uklar for meg, husker bare at det gikk j***** fort.

Lykke til til dere andre! : )

Skrevet

Hvor skal du søke da? Selv hadde jeg hastesnitt på haukeland etter 4 dager med rier, og etterpå fikk jeg blodforgiftning og var kjempedårlig. Det skyldtes den lange fødselen. Jeg har sener funnet ut at jeg har trangt bekken så derfor blir det ikke noen drømmefødsel neste gang heller. Jeg mistet helt tiltro til Haukeland etter forrige gang så denne gangen skal jeg søke ks på Voss. Hadde nok fått ks på haukeland også med disse bekkenmålene, men jeg vil ikke dit.

Skrevet

Jeg hadde det første ks på Haukeland, det ble et hastesnitt etter rier i 23 timer. Jeg mener å ha lest her inne en plass, at Haukeland er veldig streng mtp å gi ks.

Nå holder jeg til på et lite lokalsykehus i midtnorge. Fikk invilget ks pga anamnese nå.

Håper du får en bedre opplevelse på Voss!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...