Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har veldig smertefull bekkenløsning, hatt det siden uke 8, men det har forverret seg gradvis utover i svangerskapet. Er nå i uke 33, og har konstante smerter i symfysen, og jeg kjenner det godt midt på bak også nå. Å sove er nesten umulig, vondt å ligge lenge på en side, og ufattelig smertefullt og snu seg. Jeg får ikke til å bruke krykker, har ikke gått til fysio, men har rekvisisjon. Dagene er bedre nå som jeg er fullt sykemeldt, jeg blir ikke helt invalid på ettermiddag/kveld lenger.

Min største bekymring vedrørende dette er at jeg skal få varige men etter at barnet kommer ut. Noen med erfaring??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143057984-bra-igjen-n%C3%A5r-barnet-er-ute/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste blir bra igjen når barnet er ute ja:) Og det er VIKTIG å gå til fysio både NÅ og etter fødselen, jo lenger du venter jo større sjans er det for at du sliter i etterkant. Selv har jeg det kronisk siden sist fødsel, men jeg sliter mye med kroppen fra før da...

Hva er det du ikke får til med krykkene?

Når du går skal du bruke motsatt krykke motsatt fot. Dvs når du tar ut høyre fot så tar du ut venstre krykke.

Det er ikke slik at du vil være fin form med en gang ungen er ute, det kan ta uker, måneder/år. Selv merket jeg en bedring sist etter ca 10 mnder, ble da gravid igjen og fikk det tidlig ganske kraftig.

• 2 uker senere...

få trening i basseng :)

har det selv, blir mye bedre av det. har bekkenløsning i tillegg til div rotasjons feil i føtter og hofter (skulle ha vært putebehandlet som barn men det ble vist glemt gitt). vann avlaster og mykner opp, hjelper enormt synes jeg, fikk beskjed om at hvis jeg ikke trente kunne jeg ende opp med mer plager etter på

Bruk rekvisisjonen din!

Jeg går til fysioterapaut og mye av treningen der går på å styrke kjerne- og støttemuskulatur - og det hjelper meg! Føler at jeg har bedre kontroll og beveger meg mer riktig i hverdagen. Blir som regel bedre etter en trening også - får løst opp litt i bekkenet og muskulaturen rundt.

Og når det gjelder å snu seg i sengen kan fysioterapauten sansynligvis bestille et sklilaken fra hjelpemiddelsentralen. Det gjør det lettere å snu seg om natten.

Når du har så vondt har du sannsynligvis også veldig stram muskulatur, så prøv å tøy og strekk noen ganger i løpet av dagen (viktig å tøye rompemusklene) og få mannen din til å massere litt. Stramme muskler forverrer mine smerter i alle fall.

Og til slutt: kom deg til fysio - bare dumt å ikke få hjelp av folk som faktisk jobber med bekkenproblematikk og kan gi deg hjelp til en bedre hverdag! Lykke til!

Hei, og takk for alle svar. Nå har jeg ringt fysio (sikkert 3 uker siden nå), men der var det lange ventelister, så de hadde ikke mulighet til å hilse på meg før jeg sikkert har født.

Har begynt å bruke krykker også nå, og kjenner at det hjalp veldig.

Så nå er det natten som er verst.

Jeg bruker plastposer i sengen for at det å snu seg skal gli lettere, men hver bevegelse gir vondt i symfysen. og så føler jeg at det knaker, som om noe ikke er på plass langt nede bak, sånn ca der hvor halebenet er. skikkelig ekkel lyd og følelse....

Så nå håper jeg at jeg får komme inn til fysio så snart som mulig.

Takk for alle gode råd og tips.

• 1 måned senere...

Annonse

Kjenner meg veldig igjen i dette. Hadde veldig problemer med å snu meg om natten, og det endte med at jeg lå på en side hele natten. VONDT! Jeg hørte og kjente et knekk når jeg skulle sette meg opp i senga etter ei natt, eller når jeg skulle begynne å gå. Akkurat som ting smalt litt på plass. Veldig ubehagelig. Må si at jeg ble særdeles skuffet etter fødselen, hadde vel trodd det skulle bli veldig fort bedre. Men det tok lang tid, og kan ikke si jeg er hundre prosent enda heller. Det er nå 2 år og 3 mnd siden jeg fødte. Lurt å gå til fysio, jeg gjorde ikke det. Det kan jeg angre på nå.

Ouch! Husk å ALDRI sett deg rett opp i senga eller sofaen o.l fra liggende stilling! Det er skikkelig belastende og vondt for kroppen når en har bekkentrøbbel.

En skal først rulle seg over på siden for så å støtte til med ene armen og komme seg opp i sittestilling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...