Hybelkanina Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 Her går det i grøt, grøt og enda litt mer grøt pluss litt fruktmos. Han er helt uinteressert i alt annet. Har forsøkt å gi ham brød men han spytter rett ut igjen. Middagsglass og grønnsaksmos kaster han opp av! Har forsøkt å lage middag selv også, men det er heller ikke særlig populært. Noen som har noen gode tips til hvordan jeg skal få i ham noe annet?
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Jenta mi på 9,5 mnd spiser dette ila. en dag: Frokost: grøt av 150 ml vann (+/-) Lunsj: youghurt med havregryn og brødbiter Middag: halvt middagsglass og brødbiter Kvelds: grøt av 150 ml vann (+/-). Noen dager spiser hun lite, andre dager litt mer. Veldig varierende! Får ofte litt frukt innimellom hvis hun vil ha, f.eks. most pære eller banan. Middag er ikke poppis for tiden, har prøvd hjemmelaget jeg også, men det var ikke interessant, så da blir det middagsglass. Men siden hun spiser litt lite, blir det til ST hun brød i tillegg, det liker hun veldig godt. Hun drikker vann til måltidene. Mme vil hun ikke ha, har prøvd, og prøver fremdeles alt for å få henne til å drikke, men hun liker det rett og slett ikke. Har akkurat begynt med vanlig youghurt. Før ga jeg babyyouhurt, men nå som hun snart er 10 mnd var det greit å begynne med vanlig youghurt, så får hun i seg litt kalsium siden hun ikke vil ha melk. Du kan jo prøve dette, og tilsette litt havregryn? Det er ihvertfall populært her:) så får han litt variasjon, og blir ikke grøtlei. Hva drikker din da?
Achieved my Everest79-♀2010 Skrevet 23. mars 2011 #3 Skrevet 23. mars 2011 Jenta mi på 9 mnd spiser masse om dagen!! Hon er liten å aktiv så trenger tydligen mye mat=) Idag har hon ätit: 07.00 150ml välling 10.00 grøt på 100ml vann + halv äpple 13.00 fruktglass 16.00 stor portion middag 19.00 grøt på 150ml vann 20.30 100ml välling Drikker vann till alla måltider!! Mellan dessa måltider vill hon gärna smaka på vår mat åxå så inga problem med aptiteten iallafall!!
Gjest Skrevet 24. mars 2011 #4 Skrevet 24. mars 2011 juli10blejuni10:) Er d greit med vanlig yoghurt nå altså?? Mini er 9,5 mnd, og d hadde vært veldig greit å sluttet med babyyoghurten.. Men trodde jeg måtte vente til han var 12 mnd..??
allabarna Skrevet 24. mars 2011 #5 Skrevet 24. mars 2011 Kl. 05.30: Morsmelk Kl. 08.00: 1 brødskive med skorpe og pålegg (kaviar, makrell i tomat prim eller leverpostei) Kl. 11.00: Dobbel porsjon grøt (2 dl vann) Kl. 14: 1 glass hjemmelaga smoothie med frukt Kl. 16.30: Middag, hjemmelaga stor porsjon kl. 18.30: Dobbel porsjon grøt (2 dl vann)
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 24. mars 2011 #6 Skrevet 24. mars 2011 Frokost: Ammer når han våkner. Grøt på 125 ml og vann. Lunsj: 2 brødskiver og ca 100 ml Hipp3. Øver på å spise brød med skorpe på nå. Middag: 1 middagsglass og vann Kvelds: Grøt på 125 ml og ca 170 ml Hipp3
Hybelkanina Skrevet 24. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 24. mars 2011 Yoghurt med havregryn var smart, det skal jeg prøve! Dere som lager middag selv, hva lager dere? Jeg får fortsette å kjempe litt med å få i ham brød, kan jo ikke sende en unge i barnehagen som nekter å spise brødskiver! ;o) Men dere som gir brød med skorpe, hvor mange tenner har babyene deres? Her har det nettopp kommet opp to knøttsmå riskorn, så han har jo ikke stort å tygge med.
Rose69 Skrevet 24. mars 2011 #8 Skrevet 24. mars 2011 Her er det omtrent bare hjemmelaget.Smaker bedre og billigere er det også. Jeg forstår ikke at så mange kjøper ferdigmat.J hadde blitt skikkelig lei av fabrikkmat og j skulle fått d hver dag.Nei, de fortjener bedre disse små! Er der virkelig noen her som kunne tenke seg å spise sånne glass hver dag?? Tenk deg at du skal si "mm, dette var godt!" hver gang du smaker på maten deres/glassene/ferdigmaten. Gode tips her: www.barnemat.com for oppskrifter.J følger de ikke slavisk, men får masse ideer og tips. Men j gjør d enkelt.Ikke alle disse urtene osv hele tiden.D enkleste er ofte d beste. Frokost/mellommåltid: brødskiver,grøt m fruktmos og kanel (lager ofte selv hvis j ikke kjøper Holle sine økologiske fruktmoser) og MME,banan,avocado,annen frukt,kokte gulerøtter som snacks (de må være godt kokt),evt andre kokte grønnsaker. (Alle grøtene er hjemmelagede.men d hender j kjøper Holle fullkorn og spelt) Middag: fisk (ofte laks eller torsk og sei),kylling, kyllinglever, kokte,lett moste grønnsaker.TIPS:søtpotet-mos er en vinner, kikerter - mos (gikk ned på høykant her), hjemmelagede kjøttkaker,hjemmelagede fiskekaker/boller.Selvfølgelig kan dette kjøpes også!Men det inneholder ofte for mye salt og for lite kjøtt/fisk. Dessert:kokte/lett moste eplebiter (anne frukt evt) m kanel.Eller ha oppi vaniljestang. Tips for de som ikke vil ha brødskive; knus banan og ha som pålegg.M litt smør på så får de i seg litt fett også.Dynk bitene evt i litt MM/MME/vann for å få mykere konsistens for de m lite tenner. Ofte lager jeg porsjoner både av grøt og middag og fryser ned i beger eller fryseposer.Det går helt fint, selv med havregrøt m mos. Har resten av familien baby-vennlig mat får minsten det.Knuser det og gir han.Men minimalt/ikke salt i. TIPS til kresne ganer: ha i MM/MME-pulver i grøt og middag.Da blir maten litt mildere og melke-smaken er kjent for de. Så reduserer man MME etterhvert når de er blitt fortrolig med den nye maten. Baby 8 mnd her..Med 4 tenner nå...2 på vei ut.. Håper det ordner seg for deg og babyen!Lykke til!
Linda0905 Skrevet 25. mars 2011 #9 Skrevet 25. mars 2011 Jenta vår på 9,5 mnd spiser.. Grøt til frokost ca kl. 9-10 tiden.. sover som oftest til 9 her i huset. 2 grove brødskiver med prim, leverpostei, kaviar el. til lunsj i 13 tiden. 1. middagsglass med 1.års mat, eller samme mengde hjemmelaget mat i 16 tiden. Grøt til kvelds i halv 7-7 tiden. Får også frukt innimellom noen av måltidene. Har nettopp kuttet ut erstatning, så nå får hun vanlig kumelk. Hvilke yoghurt gir dere barna? Tenkte jeg skulle begynne med d snart, men vil helst unngå de med sukker i.. å d er jo veldi mange med sukker i har jeg forstått.
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 25. mars 2011 #10 Skrevet 25. mars 2011 Nei, youghurt kan du starte med ved 10mnd alder:) det samme gjelder ost som pålegg og andre melkeprodukter. Du kan også smått begynne å ha kumelk i maten, f.eks. i potetmos og annen middagsmat. Men som ren drikke bør en vel vente til 12 mnd med kumelk.. Jeg kommer nok til å begynne tilvenningen litt før, ettersom hun ikke drikker mme eller mm..
Rose69 Skrevet 26. mars 2011 #11 Skrevet 26. mars 2011 Hei Linda0905 Gi barnet Yoghurt Naturell og ha i fruktmos.Og v 1-års alder honning.En sikker vinner her i gården.Har aldri hatt noe mas m 4-åringen vår om de andre sukkerholdige youghurtene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå