Gå til innhold

møte med overlege i morgen om ks/vaginal...

Anbefalte innlegg

I morgen skal jeg på sykehuset å snakke med overlege på barsel.

Jordmor og lege har anbefalt meg time for å snakke om hvordan fødsel bør gå for seg.

Gutten i magen ligger an til å bli 4100 på termindato, ikke så voldsomt stor, men med bekkenplagene jeg

har nå, kan det kanskje være stort nok. Jeg frykter virkelig senskader. Må høre hva legen sier.

Jeg går på krykker og kan egentlig ikke bevege meg noe utendørs i det hele tatt lengre. Veldig mye smerter.

Kan ikke helt forestille meg hvordan en fødsel skal gå for seg denne gangen, så blir ok å høre

om legen kan ha noen innspill som gjør at jeg blir mer rolig foran det forestående.

Jordmor jeg har snakket med på fødeavdelingen mener overlegen kommer til å vurdere ks. Men har

hørt fra alle andre at det får man aldri ved bekkenløsning. Og jeg vet jo heller ikke om det er det jeg vil.

Gruer meg fordi jeg er redd jeg ikke skal bli tatt på alvor. Det er jo vanlig med bekkenløsnig, men de siste nettene

har jeg krøket meg på do og måttet ta til tårene noen ganger når jeg ikke har klart å ta meg tilbake til senga alene.

Skal være glad når alt dette er over.

Fortsetter under...

Jeg ville ha krevd ks. Dette fordi min erfaring tilsier at det er UMULIG å planlegge en fødsel. Med store bekken problemer bør man feks ikke føde på rygg med bena i bøyler da dette er meget belastende for bekkenet. Det er imidlertid helt umulig å garantere at det ikke er slik du ender opp UANSETT ALLE GODE INTENSJONER. Og her snakker jeg av sørgelig dårlig egen erfaring. Det kan være problematisk med epidural fordi man da kan komme til å belaste bekkenet mer enn man bør når smerten "fjernes". Dvs at du kan ende opp i et smertehelvete under fødselen uten mulighet for "trygg" smertelindring. Folk må forstå at det er stor forskjell på "normal" bekkenløsning og den type invalidiserende bekkenløsning du har. En del gravide ender jo faktisk opp med kronisk bekkenleddssyndrom. Det er ingen dokumentasjon på at fødsel IKKE har hatt en negativ effekt for disse kvinnene. Ved et ks kan du være helt sikker på at forløsningsmetoden ikke vil innvirke negativt på bekkenet ditt.

Da har jeg vært på sykehuset. Ingen god dag, ble ingen dialog om min situasjon spesielt, men konkludert med at vaginal fødsel er best på generelt grunnlag - også for kvinner med invalidiserende bekkensmerter.

Jeg hadde ikke sovet i natt, så det rant en del tårer hos meg og jeg ble sint på legen. Følte meg ikke tatt på alvor eller lyttet til.

Hun sa at det er opp til meg å bestemme hvilken fødsel jeg vil gå for , men hun anbefaler altså vaginal.

Etter at jeg har roet meg litt hjemme, kjenner jeg at jeg tror jeg denne gangen går for et planlagt keisersnitt som kan gi meg forutsigbarhet og minske uro. Det er nok å gå rundt med disse smertene, jeg klarer ikke legge bort bekymring for påkjenning en fødsel kan gi.

Sist hadde jeg en ukeslang fødsel, men gikk ut av den med en følelse av å ha vært med på noe stort. Jeg hadde ikke BL da, grudde ikke for å bli gravid på ny.

Nå vil jeg prøve å tenke hundre prosent positivt på et snitt.

legen sa til meg at ingen som får epidural klarer unngå å bli liggende på rygg ,men hun bedyret at dette ikke var noe som helst problem for bekkenkvinner - at de alle endte opp i denne stillingen de også, og at de ikke hadde noe problemer med dette i ettertid. jeg sa til legen at det du sier nå går på tvers av det absolutt alle fysioterapeuter med erfaringer sier, og hun sa da at bekkenløsning er hormonell, den er over etter svangerskapet - med mindre den har gjort skader i svangerskapet, at uansett er det ikke fødsel som ruinerer et bekken, en fødsel vil bekkenet uansett tåle fordi det er skapt for det. Jeg ble så sint på henne at jeg sa at det nå er helt umulig for meg å føle meg trygg i en fødsel ut, for du har null troverdighet i det du sier. Hvordan kan jeg stole på deg når du sier noe så svart/hvitt???

HUn hevdet at et ks ville være en mye større bealstning på bekkenet mitt fordi jeg må ligge vridd på siden i 45 minutter. Men jeg tror nå at jeg likevel har bestemt meg. For ks.

Takk for ditt innspill. Jeg leste det til min samboer og vi hadde det begge i mente da vi var hos legen. Ingen av oss , hverken du, jeg eller legen, vet hvordan en fødsel ville blitt. Det blir bare så ufattelig lite troverdig når de ikke går med på at her kan det være en viss risiko.

Jeg har 2 prolapser i ryggen og sleit enormt med bekkenet i tillegg sist gang jeg var gravid, jeg spurte legen om han skriftlig kunne garantere at ryggen ikke kunne bli værre av en vaginal fødsel, noe han ikke kunne, jeg hadde fullstendig gangsperre og klarte ikke å snu på meg, trengte hjelp opp av senga osv.. jeg spurte også om han virkelig trodde at jeg ville få en best mulig fødselsopplevelse hvis jeg ikke var i stand til å bruke kroppen under en vaginalfødsel, nei svarte han, han skjønte fort hva jeg mente..

Jeg fikk innvilget ks, bare positivt, smertene forsvant etter noen dager, helt fantastisk!! Fikk selvfølgelig avlastning i hele 6 ukers perioden etter ks for ikke å utsette ryggen mer, i tillegg til at man skal være forsiktig pga snittet!

Jeg hadde gått for et ks, med såpass invalidiserende smerter tror jeg en vaginal fødsel vil være ekstremt vondt, da snakker jeg ikke bare om når man ligger å skal trykke ut ungen men når riene setter seg osv.. i tillegg slipper du å evt gå overtid slik at du ikke må gå unødig lenge med smerter!!

Lykke til uansett!

Annonse

Hei,

Jeg er anonym 21:27. Jeg synes personlig du har tatt en riktig avgjørelse. Better safe than sorry! Legen mister jo all troverdighet når hun forsøker seg som fysioterapeut også. Bra du visste å si fra! De fleste med bekkenløsning får jo ikke kroniske bekkenplager. Imidlertid vil plagene i forkant av fødsel kunne si noe om hvem som er i faresonen for å¨utvikle kronisk bekkenleddsyndrom. Store plager før fødsel øker risikoen for permanete plager i etterkant. Man vet jo knapt nok hva kronisk bekkenleddssyndrom faktisk skyldes. Derfor vet man heller ikke om en fødsel vil ha negativ invirkning. Det man faktisk vet er jo at ukontrollerte bevegelser og store bevegelseutslag gir økt smerte. Derfor får man beskjed om å bevege seg forsiktig, og ikke fremprovosere smerte. Høres dette ut som oppskriften på en fødsel? Neppe! At de fleste med bekkenløsning klarer seg fint gjennom og etter en fødsel kan ikke tillegges for mye vekt. De fleste med bekkenløsning får jo som nevnt heller ikke kroniske plager.

Et annet aspekt er jo hvordan selve fødselen hadde blitt. Jeg har selv en større ryggoperasjon bak meg og har slitt mye med smerter. Valgte vanlig vaginal fødsel (hadde mulighet for ks). Føler i etterkant at jeg valgte feil. Riene satte seg i ryggen og smertene var ubeskrivelige. Det satte meg rett tilbake til tiden hvor jeg fikk skaden, operasjonen og alle plagene i etterkant. Fødselen ble derfor en svært dårlig opplevelse hvor alt jeg klarte å tenke var at herregud, nå ødelegger jeg ryggen. Det er ingen god måte å føde på. Jeg vil tro at dette kunne ha blitt en aktuell problemstilling for deg også med tanke på bekkenet.

Du må uansett ha lykke til. Håper det går bra med både deg, baby og bekkenet ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...