Gå til innhold

Er det vanleg for barn å bli blå på leppene og hendene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille (snart 3,5 år) blei det i dag. Skikkeleg blå på leppene, rundt munnen, på negler og hender.

Ringte legen og spurte og han ville sjekke ho. Han lytta nøye på ho og spurte om det hadde vore kramper eller om ho hadde mista bevisstheten eller f.eks. tissa seg ut. Ingen ting av dette skjedde, ho var egentlig heilt "normal" berre blå i ansiktet + kald og klam på hendene (varm på kroppen).

Legen fann ingen ting gale med verken hjarte eller lunger, hadde ingen god forklaring på kvifor dette skjedde, anna enn at ho kanskje fraus/hadde blitt veldig kald plutseleg.

Skikkeleg ekkelt å sjå den fargen på ho... Er det andre som har opplevd det same? Har det skjedd ofte? Gjer dåke noko spesielt i forhold til det?

Fortsetter under...

Skrevet

Huff det er ekkelt å oppleve. Akkurat det samme skjedde med jenta mi noen ganger også. Det er lenge siden sist nå, heldigvis. Min er også 3,5 år og hadde en del episoder med blå rundt munnen fra 2,5 års alder. De fant aldri noen forklaring på det, men mente det kunne være fordi hun var forkjøla og har astma og rett og slett hadde for lite oksygen i blodet av og til. Kan huske at lillesøsteren min også ble blå på munnen og fingrene noen ganger i 2-3 års alderen. De fant aldri noe galt med henne heller.

Håper alt er i orden med jenta deres også!

Skrevet

Takk for svar. Lille har nettopp hatt lungebetennelse og dårleg pust, men blei berre ein antydning til blå ein dag då. No har ho vore frisk i over ei veke, så syntes det var litt ekkelt at det kom no, utan forklaring. Ikkje har ho astma heller, men fekk ventoline 4x dagleg då ho var sjuk for å hjelpe på pusten.

Nei, eg satsa på at kva det no var, så skjer det ikkje igjen. Får be barnehagen følge litt med og gje beskjed om dei ser at det skjer.

Skrevet

Minstemann her har blitt blå på leppene 5-6 ganger, og vi venter på å få time på sykehuset for å sjekke hjertet. Har blitt lyttet på, har målt oksygenmetning (er det det heter?) og sånt hos lege, men blir bra å få sjekket det skikkelig. Er jo gufne greier! :( Så lenge han ikke hørte noe på henne, er det sikkert ikke noe farlig, men jeg ville holdt litt ekstra øye med det fremover! :)

Skrevet

Ja. En gang opplevde jeg det, men da hadde datteren min feber på over 40.5 i tillegg. Ingen andre symptomer. Jeg ringte legen og da jeg sa at hun hadde blå lepper ble jeg sendt rett til barneavdelingen på sykehuset (hun ble innlagt med kraftig lungebetennelse).

Målte de oksygenmetningen til barnet ditt?

Gjest splætt
Skrevet

Aner ikke om det er vanlig - men om det ikke er vanlig for ditt barn er det vel absolutt greit at hun fikk en legesjekk.

Småen her (3) blir blå på hender, føtter og lepper når han blir kald. Har har medfødt hjertefeil som er reparert, og før operasjonen hadde han lav metning og ble blå av den grunn. Etterpå skal han ikke bli blå, så vi ble ganske stresset første gangen det skjedde. Nå har vi lært oss at vi bør varme ham opp før vi slår full hjertealarm.

Annonse

Skrevet

Storebror har hatt noen episoder hvor han er blitt skikkelig blå på leppene. Ikke vært tungpustet eller hatt andre symptomer samtidig. Har hver gang gått over i løpet av en 10minutters tid.

Men barnehagen var skikkelig bekymret, de er jo mer engstelig enn meg som er sykepleier :)

Han har vært sjekka hos barnelege, og det har vært tatt røntgen av brystkassen og målt oksygenmetning (ikke i forbindelse med at han har vært blå), og det er ikke funnet noe tegn til noe sykdom. Så jeg føler meg trygg på at han er frisk.

Episodene fant forøvrig sted når han var oppunder 2 år.

Skrevet

Nei, dei målte ikkje oksygenmetning, men så var ho og "normal" igjen, var varm og god og hadde fin farge då vi kom til legen, men det tok vel ein plass mellom 30 og 45 min før alt det blå var vekke.

Skrevet

Det begynner nesten å bli tragikomisk dette her. Har vi fleire kroppslege problem vi kan ha felles? :P

Godt dåke får sjekka småen skikkeleg, ekle saker å gå og tenke på dette. Her svarte i alle fall legen ja då eg spurte om eg kunne la vere å bekymre meg, og han er veldig flink til/kjapp med å henvise vidare ved den minste tvil.

Skrevet

Godt hjartefeilen er reparert!

Eg håpar på at dette i dag berre kom av at lille var kald, men det er jo egentlig umulig å vite om ho blei blå fordi ho var kald, eller kald fordi sirkulasjonen var dårleg (den evinnelege høna og egget dette her ;p). Uansett var det godt å sjå raude kinn og kjenne varme hender etterpå...!

Skrevet

Ja, eg trur nok eg hadde blitt (enno meir) stressa om det var ein av ungane i bhg der eg jobbar som plutseleg blei så blå, det er jo sånt som eg i alle fall aldri har opplevd før...

Godt å høyre at "friskmeldte" barn også kan ha episoder med blå lepper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...