Gå til innhold

Barseltårer på etterskudd? + Deres mening/erfaring om/med smokk??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en skikkelig kjip dag. Blir trist for alt, regner med det er barseltårer da jenta mi er 8 dager gammel. Jeg er så redd for å gjøre ting feil, redd for at hun ikke skal ha det bra og blir superstressa av det. Faren hjelper ikke når han kommenterer ting jeg gjør, da får jeg jo helt sammenbrudd. Men han mener jo ikke noe vondt med det, jeg er bare super overfølsom.

Fordi hun har et veldig stort sugebehov og brukte meg som smokk de første dagene og kun puppen roet henne har vi valgt å gi henne smokk. Men jeg liker det ikke og føler meg dårlig for å ha begynt med den. Men er det noen andre som har begynt med smokk så tidlig? Hun er rolig hele dagen når vi bruker den, og sover hele natten utenom en mating foreløig.

Hva er deres mening/erfaring om/med smokk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, barseltårer er ikke noe særlig:( Gir deg en god klem og det blir bedre:)

Du trenger ikke å føle deg dårlig fordig dere har begynt med smokk, du dekker jo bare sugebehovet hennes:) Noen barn har større sugebehov enn andre og da er det godt å ha smokken så man slipper å bli brukt som smokk selv og bli sår:)

Her har begge gutta brukt/bruker smokk, eldste fikk allerde på sykehuset for han hadde et helt fantastisk sugebehov. Minsten hadde samme behovet, dog litt mindre og jeg endte opp ganske sår fordi jeg drøyde med smokken... Men det var godt når han tok den, var litt av og på de første 4 mnd om han ville ha den, men nå så sitter den.

Smokken hadde ingen innvirkning på ammingen for vår del, de anbefaler jo å vente med smok til ammingen går bra:)

Skrevet

Hei, kjære deg!

Spør du meg etter tre barn, er barseltårer = mangel på søvn.

Og alle vet jo som kjent at med for lite søvn ombord ser alt litt mørkt ut. I tillegg er du førstegangsmor - så det er ikke rart at du setter spørsmålstegn ved alt du gjør - det er helt normalt, men helt unødvendig.

Du skal trøste deg selv med at du vil det aller, aller beste for barnet ditt - og at det er kvalitetssikring nok i seg selv. Er det noe du er utrygg på tar du en kjapp telefon ned til helsestasjonen din, der svarer de på det meste og kan helt sikkert berolige deg med at du gjør alt riktig og at mini har det topp sammen med deg.

La babyen få smokk med god samvittighet. Gjør det som fungerer best for eg og henne - da blir det nemlig riktig. Hun hadde gitt beskjed dersom hun var sulten, da hadde aldri i livet smokken vært nok :) Det er min erfaring. Er du usikker på dette med smokken og mating, tar du deg en tur ned og veier på helsestasjonen. Da får du se vektøkningen svart på hvitt, og kan ta livet helt med ro.

Smokk er supert for babyer som har et stort sugebehov. At hun er rolig og sover om natten er et bra tegn, så lenge du synes hun er kvikk o opplagt i sine våkne perioder (et sløvt og slapt barn kan ha fått for lite mat).

Ønsker deg lykke til! Smil og sov med god samvittighet! Velkommen i klubben :))

Skrevet

Dette er hormoner :) det blir bedre! de første 4 ukene er tøffe.

smokk er da ikke noe problem å bruke så lenge mini'n din suger riktig på puppen :) høres ut som babyen din har det helt topp! :)

Skrevet

Om hun tar smokk så må du bare prise deg lykkelig! Jenta mi tok ikke smokk og det var litt slitsomt. Hun brukte meg som smokk og jeg ble sår.

Du er ikke en dårlig mor om du bruker smokk. Jeg tror de aller fleste prøver smokk til barna sine. Særlig om de er barn med stort suge behov.

Hun sier i fra om hun er sulten for da gir ikke smokken nok mat og hun blir sint. Høres jo ut som livet ditt er ganske behagelig når du bruker smokk så da synes jeg bare du skal la henne ha den og bruke tiden til å slappe av. Å være nybakt mor(særlig første gang) er utrolig slitsomt og man er usikker og lurer på mye.

Bare følg magefølelsen din :)

Skrevet

Ja noen ganger har jeg lurt på hvordan jeg kunne velge dette frivillig. Jeg har grått mye, og skjønner ikke helt det med å "kose seg maks" som alle sier man skal gjøre den første tiden. Hadde det fælt de første 2 ukene "alene hjemme", og det ble ikke bedre av at vi ble innlagt på sykehus igjen med bakterieinfeksjon og feber hans 3. uke. Gråt for ham til han var på bedringens vei, men gråt mest for meg selv-fordi jeg hadde havnet i dette fengsel - hvorfor var det ingen som hadde forberedt meg på dette?

Nå kan jeg trøste meg med noen små lyspunkt. Stresser mindre over at han skriker - jeg gir ham mat og ny bleie først- så er det min tur å spise frokost. Etter 4 uker kunne han underholde seg selv litt på et teppe eller i babysitter omtrent 15 minutter - nok til å få i meg litt mat. Vi trillet turer og han begynte å sove 3-4 timer i vogna si (mens jeg kunne spise lunsj og ta meg en kaffe i solen). Idag (5,5 uker) har jeg till og meg tatt en dusj mens han satt i babysittern og koste seg på dusjrommet. Er fremdeles nervøs for å ha ham med på shopping og kafe - tenker at han garantert vil hylskrike og jeg må gå hjem igjen.

Det jeg ville si var at du er IKKE alene om barseltårer. Jeg måtte sjekke lista på symptomer for fødselsdepresjon for å vite at det ikke var gått så langt.

Men fremdeles kjeder jeg meg - dette er akkurat som å gå gravid, kan ikke ta ett glass, ikke klatre i fjell, ikke gå tøffe turer, ikke ha sex (enda). Og så har man ikke jobben å gå til.

Men nå lager han godlyder her og vil ha min oppmerksomhet. Hadde han ikke vært så skjønn så hadde jeg levert ham tilbake for lengst ;-) (kødd)

Skrevet

Jeg hadde veldig til barseltårer. Gråt og gråt. Trøsten er at det går over etterhvert :)

Vi begynte ikke så tidlig med smokk, men jeg kjenner noen der babyen ble sendt på riksen pga komplikasjoner første dagen. Da mammaen ble kjørt etter så hadde babyen fått smokk. Så hvis riksen gir babyen smokk når den er 2 dager så kan det vel ikke være så ille å gjøre det. Det er vel pga ammingen man skal vente med smokk, men hvis ammingen går bra eller dere ikke ammer så er det bare å gi smokk slik jeg forstår det.

Lykke til videre :)

Skrevet

Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen. Her er mini 9 uker og jeg har hatt det forferdelig de første 6-7 ukene. Har grått, vært forbanna, kjeftet og smelt og følt meg som verdens verste og slemmeste mor. Synes heller ikke ammingen er så koselig som alle skal ha det til, jeg synes det ofte er et styr. Vi har slitt litt med amming pga småen var låst i nakken, men etter kiropraktorbesøk har det bedret seg. Ble sendt til psykolog av helsesøster også, og det hjalp å få sortert litt i hodet.

Det som irriterer meg litt, og psykologen var enig med meg, er at "alle" alltid forteller at det å ha spedbarn i hus er såååå koselig og amming og alt er bare fantastisk, men ingen nevner hvor slitsomt og tungt det også er.

Visst er det kjekt med en liten, ville aldri vært foruten ham, men vi kan da være ærlig og ikke pynte på sannheten hele tiden. Det er et slit og en fulltidsjobb, minst. Men, selv om det er tøft nå det står på som verst, så får vi prøve å huske på at det er kun for en periode :)

Når det gjelder smokk; bruk det med god samvittighet! Babyer har sugebehov, de elsker jo å sutte så da må de da få kose seg med smokken. Vår lille har begynt å spytte smokken for å sutte på hendene sine og jeg prøver alt jeg kan å få han til å ta smokken istedet. Lettere å venne han av med smokk enn tommel når den tid kommer...

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Hei kjære deg :)

Det er heelt normalt, jeg gråt som en foss av ingenting i starten selv, og var livredd for hvordan i alle dager jeg skulle klare å ta meg av den lille skjøre bebisen helt på egenhånd. Men det går seg til! Nå er han snart tre måneder, og selv om jeg fortsatt er redd for å gjøre ting galt så lærer man seg å lytte til sine egne instinkter, og de har som regel rett :) Dette går så bra så! Bare gråt litt du, og så skal du se det kommer seg når du og mini får litt tid sammen og blir skikkelig kjent :)

Apropos smokk så begynte vi med det allerede på sykehuset. Dag 2! Vår lille gutt hadde så stort suttebehov at han sugde på alt han fikk tak i. Pupp, finger, skjortesnipp, øreflipp... Så da fikk vi faktisk klarsignal fra damene på barsel om at han kunne få smokk sånn at han fikk fred og vi fikk litt ro. Så gi smokken med den beste samvittighet du :) Jeg har aldri angret i alle fall :)

Skrevet

Guttungen min fikk smokk av overlegen på nyfødt intensiv :) Det er helt ok å gi smukk. Det roer de ned!

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Uff da, ikke gøy å være nedstemt! Jeg var akkurat som deg, noen dager litt ennå baby er 16 dager nå. Så det er visstnok ikke uvanlig!

Jeg begynte med smokk da hun var 6 dager ca, hun hadde et enormt sugebehov og mine brystvorter blødde for jeg trodde hun var sulten, smokken reddet oss =) Det er inget nederlag med smokk =)

Min baby våkner fremdeles 2 ganger om natten for mat da, men roer seg helt med smokken så får søvn.

Så slapp av Mia det går så bra så =)

Skrevet

Vi begynte med smokk på sykehuset, vi fikk beskjed om å bruke fingeren på av jordmor, men det syns ikke jeg noe om, må da være mere bakterier på en finger enn noe annet... og ikke så forskjellig å suge på en smokk som en finger (med tanke på sugeforvirring)

Jeg føler meg ikke som noen dårlig mor av den grunn..

Å venne babyen på fingeren er også så sabla upraktisk, søstera mi gjorde det og de ble helt avhengige av å ha fingeren i munnen på babyen TIL OG MED PÅ BILTUR!.. å kjøre bil alene med babyen blir jo dermed håpløst... for ikke å snakke om trilletur eller noe

Skrevet

Så "godt" å høre at jeg ikke er alene om å være så usikker på ting. Fikk tatt meg en tur ut med mini etter å ha skrivd innlegget og når jeg kom tilbake føltes det bedre. Det er jo et utrolig stort ansvar, så det er vel ikke så rart at det er litt skummelt til å begynne med.

Og jeg er veeeldig glad for de positive tilbakemeldingene om smokk. For den fungerer så utrolig bra og har ikke lyst til å ta den bort. Vi fikk også tips om fingern til far på sykehuset, men da han måtte sitte med den inne i bil også så ble det veldig upraktisk.

Tusen takk for HYGGELIGE svar damer! :))

Skrevet

Ser du har fått mange gode svar her allerede:) Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, hadde ikke regelrett barseltårer, men når kvelden senket seg og det ble mørkt ute kom alle triste tanker strømmende. Gikk rundt med en ekkel følelse i kroppen om kveldene i perioden, og det ble bare verre av at jeg va alene siden samboeren min stort sett jobber kveldsvakt. Allikevel er jeg en av dem som faktisk har kost meg maks med minien, stortrivs med å ha baby faktisk:)

Når det gjelder smokk var jeg fast bestemt på at det skulle hun bruke, uansett sugebehov egentlig. Dette fordi jeg har en del erfaring mad barn, og de babyene som ikke tar smokk er mye vanskeligere å trøste når de er urolige. Vi begynte også tidlig med smokk, hun skjønte ikke helt hva hun skulle gjøre med den i begynnelsen, men etter hvert ble den en god trøst :) Så lenge man ikke har problemer med ammingen er det bare å bruke smokk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...