Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #1 Skrevet 23. mars 2011 Det hender selvfølgelig at den overdrives, men i det store og hele foretrekker jeg et samfunn der alle individene blir oppfattet som like verdifulle og det å fermheve seg selv på bekostning av andre blir sett på som en uting.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #2 Skrevet 23. mars 2011 Men hva om du tar bort "...på bekostning av andre."? Det burde være bra at folk fremhever seg selv og har en tro på at de er verdifulle -uavhengig av hva de kan- og har noe å bidra med her i verden. Troen skal også gjelde andre, selvsagt. Janteloven sier at du ikke skal tro du er noe, men det ER du jo!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #3 Skrevet 23. mars 2011 De fleste som hevder seg tråkker på noen andre før de kommer dit de ønsker. Da er det ikke så pent å fremheve seg selv likevel syns jeg. Derfor ser jeg ikke opp til noen andre enn de jeg kjenner. Hadde blitt nedtur for alle å vite at en folkekjær og koselig kjendis som alle "elsker" var skolen styggeste mobber som ødela barndommen til tykke/mindre pene mennesker vel? Sånt skjer dessverre uten å nevne navn.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #4 Skrevet 23. mars 2011 Jeg vet ikke en gang hva Janteloven er for noe jeg... *Flau*
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #5 Skrevet 23. mars 2011 Dere som liker janteloven er jo typiske "ikke tro du er noe". Man trenger aboslutt ikke fremheve seg selv. Hva med å unne folk ting, være nysgjerrig på andres fremgang eller lykke....det gjør ikke folk som liker janteloven. For du skal ikke tro du er noe, du skal være akkurat som oss. Ikke stikk deg ut, for du er ikke noe spesiell.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #6 Skrevet 23. mars 2011 Du misforstår betydningen. Det er ikke nødvendig å tråkke på andre for å komme dit man vil i livet, ikke i det hele tatt. Eksempelet ditt er dårlig, det gjelder en person som sannsynligvis ikke har særlig med empati eller hensynsvilje. Det betyr ikke at det ikke går an å fremheve seg selv på en fin måte. Dessuten kan folk du kjenner ha skjeletter i skapet de også.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #8 Skrevet 23. mars 2011 1. Du skal ikke tro at du er noe. 2. Du skal ikke tro at du er like så meget som oss. 3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss. 4. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss. 5. Du skal ikke tro du vet mere enn oss. 6. Du skal ikke tro du er mere enn oss. 7. Du skal ikke tro at du duger til noe. 8. Du skal ikke le av oss. 9. Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg. 10. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe. Ok, jeg skal moderere meg til å si at jeg liker paragraf: 2,3,4,5,6, og 8. At folk vet de er vært noe er bra, men ikke at de tror de er mer verdt enn andre.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #9 Skrevet 23. mars 2011 11.55 var HI, men jeg har ikke skrevet andre innlegg med eksempler.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #10 Skrevet 23. mars 2011 §2 sier at du anse deg selv som noe mindre enn alle andre - er det bra?! Og noen er klokere og vet mer enn andre. Slik er det bare. Hva er galt med å mene det når man faktisk har rett? Hvorfor er det bedre å undervurdere seg selv? Janteloven er noe som tvinger alle inn i den samme formen. Alle skal være like, ingen skal utmerke seg. Den handler slett ikke om at man ikke skal tråkke på eller se ned på andre. Tvert imot sier den at hvis du faktisk utmerker deg i noe skal du være faen så ydmyk!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #11 Skrevet 23. mars 2011 HI, du er vel sånn at du ikke unner venninna di til å lykkes med et spesielt prosjekt? (for da har hun sikkert tråkket på noen underveis....) Folk av janteloven er i bunn og grunn kjedelige mennesker, de mangler empati og gleden av å GLEDE seg med sine medmennesker. Utrolig mye jantelov i norge...
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #12 Skrevet 23. mars 2011 Jeg er mer tilhenger av kardemommebyloven Og ordtaket: "De du treffer på vei opp vil du også treffe på vei ned"
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #13 Skrevet 23. mars 2011 Kardemommeloven fungerer ikke i det virkelige liv. I: du må noen ganger skade noen for å hjelpe andre. 2: snill og grei driver ikke verden fremover.
Gloria ** Skrevet 23. mars 2011 #14 Skrevet 23. mars 2011 Mobing skjer ofte fordi det nettop ER en jantelov!!
Gloria ** Skrevet 23. mars 2011 #15 Skrevet 23. mars 2011 Jeg liker Kardemommeloven! "Du skal være mot andre slik du ønsker andre skal være mot deg". En sånn formulering gir alle individer ansvar for seg selv i stedet for å peke på andre.
Tante Blås Squaw Skrevet 23. mars 2011 #16 Skrevet 23. mars 2011 Det kommer an på hvilke referanser man har ) For de som aldri har sett Janteloven noe annet sted enn på nett, kan jeg skjønne at de ser på den som positiv. Her er litt bakgrunnsinfo; Janteloven er en tekst, ikke offisielt en lov, skrevet av forfatteren Aksel Sandemose i 1933, og ble først presentert i verket En flyktning krysser sitt spor. Denne teksten gir et godt bilde av «menneskenes iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned», som Aksel Sandemose preget menneskene fra deres første samhandling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå