Gå til innhold

Noen med barn, født med klumpfot her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen som har fått barn med klumpfot her inne? Jeg fikk vite på ultralyden i går at jeg får en gutt med klumpfot på venstre fot. Lurer egentlig mest på hvordan dere takklet situasjonen i forhold til bæring, stelling, mating, behandling ol. Fikk dere vite fotstillingen på ultralyden? Hadde den forandret seg til fødtsel osv? Håper noen kan dele sine erfaringer med meg. Er barnet friskt og raskt ellers?

Fortsetter under...

Skrevet

hei ;o)

Jeg er selv født med klumpfot og var frisk og rask som alle andre... Dette er nå 24 år siden og etter jeg ble født måtte jeg ha gips på foten i ca 1 år. Mor var veldig flink til å trene meg opp, bøy på bena osv, slik at jeg kom godt utav det. Hoften min idag er det 2 cm avvik på. dvs foten min er lengre på den ene siden enn den andre, men har aldri hindret meg i å utføre idrett. Jeg må ikke ha spesialsko idag eller når jeg var liten selv om jeg fikk tilbud om det. Jeg kan få dekket gratis sko resten av livet, men trenger det ikke.... Idag ser ingen andre enn meg og legen min at jeg har Klumpfot... Det eneste som jeg ser at knokkelen på innsiden av foten er flat i motsetning til den andre og storetåa mi ser ud som det er litt strekk i... Ingenting og bekymre deg for ;) Den eneste forskjellen er at du må nok litt oftere på kontroller og evt fysio for å lære deg å trene opp foten til riktig stilling ;) Og selvfølgelig gips hvis de praktiserer det ennå..... BTW mor sa at det kunne være litt stress med badingen da gipsen ikke skal ned i vann og hvis bebisen har eksplosjon i bleien og det tyter ut, så kan det havne nedi gipsen og bli litt gris, men ungen bler som alle andre barn, bare med evt gips i ca 1 år..... Men husk å tren foten godt da... Det vil bare være en gevinst for deg og barnet ;)

Ble litt rotete dette her, men håper du fikk litt info :P

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg leste litt på nettet om at de byttet gips 1 gang pr.uke fra 0-3.mnd alder og 1 gang. pr14.dag fra 3-6 mnd. Etter dette ville de fleste få skinner de kunne bruke. Leste også at det sto mye om å drive egen trening vær dag, og gå 1 gang i uken til fysiaterapi. Jeg regner med vi vil få opplæring i treningen slik at vi er sikkre på at vi utfører dette riktig.

Ble du operert eller bare gipset?

Legen fortalte at etter fødselen ville det bli operasjon eller gipsing på barnet for å få satt behandlingen igang snarest mulig. Stakkars lille nurk.... det høres så brutalt ut på et så lite nurk. Går vell bra.

Men måtte du ha noe utstyr som baby som ikke er vanlig til en annen uten klompfot?? Tenker på spesial vogn, seng ol.???

Skrevet

Jeg veter også nr 4:-) Nr 1 var født med klumpfot på begge ben. De hadde ikke sett det på UL selv om jeg var på UL hver 3 uke pga diabetes. Så det kom som et sjokk for oss ved fødselen. Hadde ikke kunnet forberede oss på det.

Men det gikk suuper bra. Han blir 4 år om 2 uker og er i dag helt fin. Han fikk gips fra bleiekanten og helt ned på begge bena. Byttet gips hver 6 dag. Da han var 3 mnd kuttet de akkilles senen i lokalbedøvelse. et inngrep som bar over på 20 min. da hadde han gips i ca 6 uker og byttet vær 14 dag mener jeg å huske. Deretter skulle han sove OG gå med skinne dag som natt. da han hadde gjort det en stund skulle han bare sove med den. Dette synes lillegutten var veldig ubehagelig. Han fikk 3 forskjellige skinner å prøve ut, alle hadde han problemer med. mye gnagsår, dårlig søvn osvosv. Derfor ble det laget spesial gips til han som kunne tas av og på. Dette fungerte supert og den dag i dag sover han fortsatt med dette. Har han den på før han er i sengen løper han rundt og leker med den på...

Vi tøyer foten fler ganger om dagen og dere har rett på opptaks poeng i bhg slik at barnet får prioritert plass:-) da har vi lært opp personalet i bhg til tøying også har de utført det ved hvert bleieskift. Som toåring og bleien var borte, tøyde de da de skulle ut og da de kom inn.

Ettersom akkillessenen er kuttet vil alltid leggen være tynnere på den foten de gjorde det (de trengte bare på venstre fot). Dette vil jo bli kjedelig for han når han blir eldre om han liker å trene å få tydelige muskler, det vil han ikke unne få på venstre legg.

Har noen venner som fikk klumpfot beskjed da de var på ul, men ut kom en jente uten klumpfot.

Stelling og alt gikk supert. bæring i sjal var ikke noe greit, men babybjørn gikk bra:-)

Spør gjerne om du lurer på andre ting:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...