Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ble rørt til tårer av de donormammaene! For en flott gjeng! Takk for mot til å stå fram og tale vår sak:-)

Han fyren fra bioteknologinemda... forstår jeg han rett så er det kun par som er egnet til å ha barn. Kari Ann Volden i India blir oppfordra til å plassere barna sine på et barnehjem. Så hva skal skje fremover? Tvungen abort for alle single, ved skilsmisse må barn plasseres på barnehjem? Eventuelt forbud mot skilsmisse? Kanskje nordmenn kan reise til Danmark hvis de vil skille seg?!

Jeg vil gjerne få en plass i bioteknologinemda!!!!!

Engasjert Donormamma-to-be (forhåpentligvis:)

LA

"Løsningen" for politikerne blir vel kanskje å forby kvinners rettighet til UL scanning uten å ha avtale for ivf/inseminasjon her til lands. Men med hvilken rettighet undrer jeg. Jeg synes det er merkelig at det er greit at det er et lesbisk par, men at det er en singel kvinne er ikke bra. Det blir jo ikke noen far med et lesbisk par heller? Det er jo mor og medmor eller hva de kaller hverandre. Og det er jo lov for single å adoptere i Norge (finnes bare ikke giver land), hvorfor kan man ikke da få føde sitt eget barn som singel? Det er så mange ulike familiekonstelasjoner i dag og så mange alene foreldre som får det til at forbudet for single virker merkelig og uforstålig på meg. Synes politikere og biotek-nemda bør høre litt på det Stork sier om oss ressursterke og intelligente damer :) Og at han hakker på "tinglig-gjøringen" av donor.... det vil jo aldri bli en ekte far, samma hva man kaller donor. Kall ham far og jeg tror det blir vanskeligere for et barn å godta at far ikke er der.

Aj aj...Nei, hun gynekologen jeg var hos som sa at dette er noe som har skjedd i alle år, bare at damer tidligere gikk på byn og fant seg en for natten.... ære være henne. Hun er den som har beina mest på jorden blant alle disse forstå-seg-påerne.

Det er jo ikke snakk om at det er et forbud mot at enslige kvinner skal få barn i Norge, det er noe som har skjedd til alle tider og som kommer til å fortsette å skje. Det diskusjonen går på er jo om det er rimelig at staten skal finansiere assistert befruktning for enslige kvinner.

Men slik jeg har opplevd det er det ikke "lov" for meg som singel å få ul-scanning gjennom refusjonsordningen, kunn ved å betale "privat-takster."

Ser jo at det er forskjeller mellom by og land her, men gyn jeg var hos sa at det hadde vært en sak ang dette på sørlandet, og det var ikke hyggelig for den aktuelle legen.

Uansett, dobbeltmoralen lyser jo av de som lager skille mellom det å være alenemor fordi bf ikke kan/evner/gidder å stille opp, og de som drar til Danmark og ordner dette på egen hånd.

De som bevisst velger donorbarn er jo mye bedre forberedet på situasjonen og evt utfordringer enn den mammaen som enten plutselig eller gradvis blir alene, med alle de tilleggsbelastningene denne situasjonen ofte medfører. Dette er MYE verre for barna!

Hvis jeg kunne velge på nytt hadde jeg helt klart valgt donor i Danmark for alle mine barn, ikke bare det siste. Mest av hensyn til barna selv, men også av hensyn til meg selv.

En annen av de lure damene her inne fortalte meg i går kveld at Nina Stork også har poengtert at mange av donorbarna faktisk får en farsfigur etterhvert. Mange gjør jo dette fordi drømmemannen ikke har dukket opp ennå, og tiden renner ut. Det betyr jo ikke at livet er over og at man ikke kommer til å møte ham senere.

(Personlig føler jeg at dette er veldig lite sannsynlig, men jeg har brent meg litt mere enn det som godt er.)

Donorbarn fra Danmark er jo ikke noe man skaffer seg fordi det er så utrolig lettvindt, det er jo fordi det er den eneste muligheten man har. Og de fleste har brukt år på å gruble på denne avgjørelsen før man setter igang. Det er mere enn man kan si om de som opplever samlivsbrudd/uplanlagt graviditet med en tilfeldig ell, uten at jeg på noe vis kritiserer dem. Men for barna er donor-varianten langt mindre turbulent og opprivende, også i det lange løp.

Det var jo barnas beste det var snakk om her.

Denne er vel todelt; dels om staten skal finanisiere asistert befruktning for enslige kvinner, dels om det i det hele tatt skal være lov for enslige å få slik hjelp i Norge.

Slik det er nå betaler jo enslige kvinner alt selv, OG må reise til Danmark for å få hjelpen.

Om man i hvert fall slapp å reise til Danmark, ville jo det lette byrden betraktelig.

Som min nabo sa til meg her i vinter; "At du ikke kunne fått gjort dette i Oslo, og slapp alle disse turene til Danmark."

Muligheten for å få gyn-hjelp via Folketrygden til ul osv her hjemme er jo også veldig tilfeldig, slik det er idag.

Annonse

Det er faktisk et "forbud" mot at enslige kvinner skal få barn i Norge, i og med at vi ikke kan få inseminasjon eller IVF-behandling. Dette må man ha en parter (enten mannlig eller kvinnelig) for å kunne få, helt uavhengig om det er staten eller en selv som betaler. Myndighetene har nemlig bestemt at barn i Norge skal vokse opp med to foreldre, enten de er av samme eller motsatt kjønn.

For meg som singel har jeg da valget mellom å "lure" noen på byen (noe som er helt uaktuelt) eller omgå norsk lov og reise til Danmark for å få den behandlingen jeg trenger. Jeg ville aldri krevd at staten skulle betale denne behandlingen for meg, men jeg synes det er rimelig håpløst og gammeldags at jeg ikke kan få denne behandlingen i Norge mot å betale for den selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...