Gå til innhold

Barnehageansatte sender dritt med hjem!!!

Anbefalte innlegg

Hmm.. I barnehagen jeg jobbet i hadde vi på forhånd spurt foreldrene hva de ønsket skulle bli gjort med underbukser under uhell.

De som ville ha dem tilbake fikk trusene tilbake tømt for bæsj og skylt i en plastpose.

Nå vet jeg at jeg kommer til å si ifra til barnehagen om at de kan kaste tilgrisede truser. Men, om sønnen min hadde fått med seg en bæsjetruse som det ikke var gjort noen ting med hadde jeg og faktisk blitt irritert.

Fortsetter under...

hm.. Datteren min skal begynne med bleieslutt nå, og jeg har nå lært at jeg skal enten ta imot en truse med bæsj i en pose med et smil, eller la de kaste den. Så de får nok kaste den;-) så kan vi ha et par ekstra liggende i barnehagen.

Men jeg er nå en av de som prøver å gjøre hverdagene enklere for de i barnehagen jeg da. Spør de alltid hva de foretrekker av klær, sko, bleier, osv.. Datteren min har alltid mange pakker med våtservietter der, da jeg vet de er overtakkenemlig for å ha det. Ikke har hun på kjoler da de må ta av kjolen for å ta på dress og på igjen etterpå, så det ekstra arbeidet gir jeg de ikke. Kanskje syntes de det er lettere at hun har det på når det er varmt og hun holder på med bleieslutt. Hvis det er tilfellet får jeg kjøpe noen kjoler.

Jeg ser på det som en vinn vinn situasjon. De slipper ekstra arbeid som strengt tatt er unødvendig OG de får mer tid til å passe mitt/ditt barn!!

Haha! Ler meg skakk av denne tråden;-)! At så mange voksne mennesker engasjerer seg for bæsj :-)

Selv har jeg gitt beskjed om at slike truser går i boss. Det står ikke i noen stillingsinstruks at de ansatte er pliktige til å vaske bæsj vekk fra klær, gjør det det?? :-)

Jeg jobber i barnehage. Kan bare snakker for meg selv, men jeg tar ihvertfall og kaster klumper i do og så skyller jeg trusa. Vi har egne stellerom (de to store avdelingene deler et stellerom). Så legger jeg denne i en pose. Så får de velge selv om de vil kaste den eller vaske den.

Hadde jeg fått en pose med en truse full av bæsj, så hadde den gått rett i søppla. Vi har et kjempestort lager med truser.

Dersom man tenker hygiene, noe man absolutt burde gjøre i en barnehage, så er det eneste fornuftige å legge trusa i en pose med en gang, og så legge posen et sted barna ikke kan komme til. Å skylle avføring i vasken, som man så senere bruker til andre ting gjør at hele rommet bliir en enorm smittekilde (aerosoler ifbm skyllingen). Alt av blandebatteri og dørhåndtak blir kontaminert siden man, selv om man bruker hansker får avføring på hendene. Er det en unge med norovirus på gang, ja, da har man det gående.

Nei, legg skiten i en pose!

Annonse

Dette var jo og en ting å irritere seg over..

For det første synes jeg det er litt spes at man sidestiller sykepleie og barehageansatte.

Det er to ganske forskjellige yrker.. lenger opp i tråden ble det skrevet:

"Jeg jobber FOR beboerne du jobber FOR barna. Så du mener du ikke skal gjøre like bra jobb for barna, TRAGISK DÅRLIG ARBEIDSMORAL"

Joda, vi jobber FOR barna.. Dvs at vi ønsker å bruke mest mulig tid på barna. Vi er alt ganske hardt presset med dårlig bemanning samtidig som barneant på avd øker. Selvfølgelig kaster man en hard klump i toalettet, men å stå å vaske tøy er ikke første prioritet. Er det mulighet så skyller man tøyet, men ofte er det ikke det.

Det skal og nevnes at det er stor forskjell på liten og stor avdeling. Der jeg jobber ligger stellerommet slik at vi ikke kan ha kontroll på barna inne på avd samtidig som man står på badet. Er det en bleie som skal byttes når man er alene, må man få hjelp fra andre avd til å se til barnet. Vi prøver da å være så raske som mulig slik at det går minimalt utover de to avdelingene som da faktisk blir rammet.

Tenk på alt som gjøres før dere klager..

Det er ikke sjeldent vi må jobbe utover vår arb tid grunnet foreldre som ikke ser problemet med at de kommer litt for sent litt for ofte. Eller de som kommer to min før stengetid og gjerne vil ha foreldresamtale...

Barna er de viktigste i vår hverdag og har vi ikke mulighet til å vaske klærne deres og så beklager jeg dette....

Også lurer jeg litt på hvor gammelt ditt barn er du som startet innlegget? Høres ut som om dette er noe som skjer ofte siden det er så irriterende.. Kanskje er ikke ditt barn klar for å bruke truse... Bare sånn for å sette det på spissen.

Men tenk litt etter, er dette grunn nok til å klage???

Barnehagen jeg bruker sender også dritt med hjem.

Jeg har en ettåring så her er det ikke snakk om truser de kan hive i søpla,men body og strømpebukser. Grunnen til at det havner på utsiden er jo at bleia ikke er satt rett på i utgangspunktet.

Det minste jeg kan forvente er at de skyller bort det verste og ikke bare vrenger det av og hiver det i en pose! Det har faktisk litt med normal folkeskikk å gjøre og mener jeg.

Gjest To små gull♥

Min lille har hatt noen bæsjeuhell i bhg, og jeg har fått med klær innsmurt i bæsj i en pose med hjem. Jeg sa ifra i bhg, var litt irritert, det er da mulig å skylle fort over å ta vekk det værste. Trenger da jammen ikke vaske det så nøye, men å skylle fort over klærene syntes jeg har med normal folkeskikk å gjøre. Ikke at jeg er gjerring, men innen jeg har kommet meg hjem og tatt ut bæsjeklærene, er alt helt størknet og klærene må bare kastes. Hadde de skyldt over, kunne jeg bare vasket det hjemme.

Hun ene sa til mannen min at nei det kunne de ikke gjøre med alle barna. For det første er det bare 3 stk som har sluttet med bleie og svært skjeldent noen av dem har uhell, så en bæsjetruse eller bukse i uka rekker de jammen med å bruke 20 sekunder på å skylde altså. Jeg har selv problemer med bæsjetruser, syntes det er kjempeekkelt, men hadde jeg jobbet i barnehage hadde jeg definitivt skyldt av.

Mini har kanskje hatt 7-8 uhell i bhg siden han sluttet med bleie for 5 mnd siden, og jeg har måtte kaste halvparten av trusene og både en bukse, noen ullongs og stømpebukser. Kun fordi de ikke har giddet å skylt av.

Giddet å skylt av bæsj?? det er trangt om stelleplass i min barnehage, dessuten kan det stå en del barn og vente- det går ikke an å prioriterer dette, vi har ingen utslagsvask....

jeg vasker barnet grundig, finner selvfølgelig frem rene tørre klær, snakker med det og putter det skitne i en pose, ferdig arbeid..

Hadde dere bare visst hva vi egentlig gjør på en dag tror jeg dere hadde tenkt annerledes, kjøp de billigste trusene da hvis det er ett slikt problem..

Annonse

Kjære vene da.

Jeg hadde aldri forventet at en annen person skulle vasket bæsjetrusene til mitt barn! Har dere som irriterer dere over slike poser i det heletatt tenk på hvordan den ansatte opplever det? Det er de som sliter bare med å skifte en bleie, så å skrape truser for bæsj er virkelig udelikat.

Jeg jobber ikke i barnehage, men skal søke meg inn der, og har ingen planer om å skrape bæsjetruser.

De ansatte er ikke det samme som vaskepersonal! Dere som sier at det bare tar 3 minutter, det er ikke alltid man har 3 minutter å sløse bort på en truse. Og si at 10 barn har uhell pr dag, skal man da bruke en halv time pr dag på trusevask? 2.5 time i uka. 10 timer i mnd?

Da jeg jobbet i barnehage tidligere hendte det at jeg måtte bade barn som hadde bæsjet og griset det over hele seg, DET var min jobb, men klærne barnet hadde hatt på seg kastet jeg elegant i en pose uten så mye som å tenke på dem

Signerer ISA på alle punkter! Kast trusa! Ser for meg hvor lite hygienisk det er, spruter rundt i vasken(kanskje benk også). ÆSJ!!

Kjøp noen billige truser som man har råd til at blir kastet. Er vel ikke mange trusene det skjer med likevel:)

Jeg har måttet skrive ett ark i min bhg hvor jeg har gitt tillatelse at personalet kaster trusea om uhell skjer. De måtte ha dette da ei hadde fått masse kjeft av en forelder som ikke syntes det var greit. Så glad jeg slipper en slik overraskelse på plassen til gutten min!:)

Og som hun over her skriver hvor mye tid man bruker på dette. Om det tar 3 min å "vaske" ei truse så blir det ganske mange minutter etterhvert+ at man MÅ desinfisere vask og benk etterpå. Så kan sikkert plusse på 3 min til! Nei,jeg vil heller at de voksne skal se etter barnet mitt!:)

Jeg elsker unger og har verdens beste jobb med å passe dem , men takler ikke engang mine egne barns bæsjeuhell uten å øye, ikke minst andres bæsj. Vipper gjerne hard bæsj i do, men står ikke å gnur vekk bæsj som er klistra fst i trusa altså, der går grensa mi, samme med spy...

Herregud. Har fulgt denne tråden en stund nå, og tenker: Er det ikke ditt barns bæsj det er snakk om her? Synes det er barnslig rett og slett. Er det så vanvittig ekkelt, så kast hele posen da, vel!

Min gutt går fast på avføringsmidler, og jeg får hjem poser med tilgrisede bodyer støtt og stadig. Har ALDRI slått meg at de ansatte skulle vaske klærne for meg. Jeg tar dem med hjem og slenger dem i maskina, ferdig med det!

Har også jobbet i barnehage selv (som beskrevet ovenfor), og signerer alle de som sier at tiden heller bør bli brukt på barna. Jeg har opplevd å være alene med 17 barn på et tidspunkt, skulle jeg virkelig stå på badet og vaske bæsj i vasken som brukes til håndvask/drikking istedetfor å passe på barna? Det hadde tatt seg ut.

Jeg er fortsatt uenig med mange av dere altså:)

Selv om man er utdannet pedagog,stillingsinstruksen sier,man er underbemannet og blablabla så er faktisk barnehagen en tjeneste jeg betaler for.

Om det da er så dårlig tid der at man ikke kan skylle av (ikke vaske) en body eller strømpebukse så blir jeg sur. Spesielt når dritten går utenfor bleia da bleia ikke er festet korrekt.

Søker man og tar en jobb på en småbarnsavdeling så må man jo kunne feste en bleie eller tåle synet av dritt.

Men dere lærte kanskje ikke det på skolen:-P

Gjest Filifjonka

Oi, du verden! Du synes i fullt alvor at de ansatte i barnehagen heller skal bruke tid på å vaske klær og etterpå rengjøre og desinfisere vasken og området rundt (for det MÅ de!), enn å passe på ungene?

Hadde noen sagt noe slikt på et foreldremøte da jeg hadde barn i barnehagen hadde jeg ledd dem ut. De barnehageansatte er der for å passe på ungene, og det var det jeg betalte for!

"Søker man og tar en jobb på en småbarnsavdeling så må man jo kunne feste en bleie eller tåle synet av dritt.

Men dere lærte kanskje ikke det på skolen:-P"

Får man unger bør man kunne klare å vaske klærne deres sjøl, og tåle synes av sine egne ungers dritt. Mener nå jeg.

Je sier ikke at tøyet skal vaskes.Jeg er inneforstått med at det tar lang tid å vaske tøy. Å holde tøyet ett øyeblikk under springen for å skylle det er gjort på ett øyeblikk.

Og på mitt barn kommer dritten i bleia om man bare tar den korrekt på!

Der ligger mye av grunnen til problemet.

Forrige barnehage jeg hadde barn i kunne faktisk finne på å vaske tøyet,men det var skyllt hver eneste gang om det hadde vært uhell. Kan være jeg ble bortskjemt der, men jeg mener det bare skulle mangle at det blir skyllt.

Ps, ett :-P fjes bruker jeg når jeg erter;-) Itilfelle noen ikke skjønte det.

Dere som i fullt alvor mener at barnehageansatte skal skylle bæsjetruser:

HVOR? Hvor skal de skylle dem? I vasken hvor andre barn står og vasker hendene sine? Inne på kjøkkenet? På pauserommet? Eller skal de gå utenfor og bruke spylerslangen?

Og hvorfor i alle dager mener dere at det er deres jobb? De er der for å ivareta BARNAS beste, ikke foreldrenes. Vi foreldre bruker barnehagen som et sted å oppbevare unger mens vi er på jobb, og håper selvsagt samtidig at de har det bra, får sosialisert seg og at de lærer og opplever nye ting. Barna driter vel (bokstavelig talt) i om bæsjetrusa deres er skylt, kastet eller i en pose sammen med alle bæsjerestene.

Drittarbeidet kan vi gjøre selv! Personlig hadde jeg kastet trusa. Er vel ikke sånn at barna ha bæsjeuhell hver dag, da bør de i såfall bruke bleie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...