Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en østerisk venninne som sa til meg idag at det ikke spiller noen rolle om man blander kumelk i babymaten, sålenge den kokes.

Hun mente ikke nå når mini er så liten, men hennes gutt er 8 mnd og han får det i maten sin.

Jeg sa meg uenig i hennes påstand og mener da bestemt at jeg har hørt at man skal ikke bruke kumelk, kokt eller ei når de er under året.

har jeg rett? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rådet er vel at man kan bruke noe kumelk i maten fra 10 mnd alder. Dvs ost på brødet, yoghurt, melk i sauser og i potetmos etc. Man bør imidlertid vente til 1 år med å drikke kumelk, samt måltider som hovedsaklig består av melk (eks grøt på kumelk).

Det at melken er kokt har ikke noe med saken å gjøre..

Skrevet

Og grunnen til denne anbefalingen er IKKE allergi, men at kumelk kan fortrenge mer jernrik mat (ungen spiser seg mett på yoghurt i stedet for på grøt), og at kalsiumet i melka hindrer opptaket av jern. Inntil 6 mnd har ungene jernlager med seg fra morkaka, etter dette må de få jern via kosten. Siden de fleste spiser ganske lite, er det desto viktigere at den maten de får i seg er så balansert som mulig og at så lite næringsstoffer som mulig "går tapt" (dvs ikke tas opp av kroppen).

Anbefalingene varierer fra land til land hovedsaklig av tre grunner: det er selvsagt litt sprikende forskning, og helsemyndighetene i ulike land kan ha litt ulik vurdering.

Det varierer også i hvilken grad mat er tilsatt ekstra næringsstoffer, i Norge er det ganske strenge regler, de eneste jeg kommer på er jern i brunost/prim for barn (nettopp for å sikre at barn får nok jern), D-vitamin i melk og omega-3(?) i enkelte typer yoghurt, mens feks i Tyskland er "alt" vitaminberiket.

Sist men ikke minst varierer kostholdet og klimaet fra land til land. I områder med mer dagslys er det feks ikke like nødvendig med tran, og i sør-europa generelt spiser de langt mer grønnsaker enn vi gjørt her, noe som også påvirker kostholdet til barn. (Jeg aner ingenting om Østerrike når det gjelder noe av dette.)

Skrevet

Tusen takk for svar begge to. Både jeg og min østeriske venninne bor i syd spania, dvs vi får mye sol og spiser masse grønt :)

Er ikke helt sikker på hva de anbefaler her nede, skal finne en spansk mamma jeg kan spørre.

Men jeg velger uansett å følge de norske rådene når det gjelder kumelk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...