Gå til innhold

Til dere som har erfaring med KS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Hvordan er det iht smerte o.l. etter et KS? Jeg har en hund (stor rottweiler) og den må jeg jo gå med etter et evt KS, er dette problematisk?

Fint hvis noen kan skrive sin erfaring med dagene/ukene etter et KS :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde satset på barnevakt til hunden i 7-9 dager etterpå. Jeg prøvde meg på tur 6 dager etter snittet, trodde jeg var i form, men ble veldig uvel. Etter dette gikk det bra med 10-15 min turer, men å bøye seg er en utfordring, så å ta opp bæsj er en utfordring. Etter 14 dager ok med 30-50 min. turer.

Nå hadde jeg en veldig lydig hund, så hvis h*n drar litt er det det værste fordi det umulig å holde igjen en hun uten å bruke magen. Skulle det skje noe uforutsett, er det utrolig fort for at såret kan gå opp, og ikke selve smertene som er problemet.

Det er litt derfor jeg har alliert meg med noen som kan ta med 2-åringen vår i barnehagen i 14 dager etter snittet jeg skal ha denne gangen. Hva hvis han plutselig løper ut i gata? Han kan jo klatre opp i vogna, siden jeg ikke kan jeg løfte, med frykt for at såret kan gå opp.

Skrevet

Du kommer til å få restiksjoner mot å gå tur med en så stor hund hvis du spør på sykehuset, så bare lurt å begynne og planlegge annerledes allerede nå. Grunnen til at du skal være forsiktig med denne type aktiviteter, er ikke bare at det gjør vondt, men fordi såret må få gro i fred. Du skal jo ikke løfte tyngre enn babyens vekt i 6 uker etter snittet....sier seg igrunn selv at et Rottweiler-rykk blir for mye belastning for magen.

Skrevet

Åja, du spurte etter erfaringer også ;)

Jeg husker ikke så mye fra nyfødttida etter keisersnitt for 2,5 år siden annet enn at jeg satt mye og amma og ynka meg over etterriene - de er helt grusomme etter keisersnitt. Da dette roa seg etter 14 dg ca, var jeg litt mer oppegående, men gikk ikke lange turer med vogn før etter en mnd ca.

Skrevet

Jeg har en mellomstor hund ( ca 20 kg) og rykker en del i båndet. Det var uaktuelt å gå tur med henne de første ukene etter ks. Smerter både ved rykking i bånd og ved bøying for å plukke opp bæsj. Husker ikke når jeg begynte å gå tur igjen, men mannen min tok ihvertfall morgenene en god stund sist.

Skrevet

Hei

Det er snart tre år siden mitt keisersnitt. Anbefaler å be om mer smertestillende etter operasjonen dersom en får smerter. Ingen informerte meg om at det var mulig før jeg var på vei hjem, og da var jo det værste over. Spesielt etterriene var grusomme. Men er man førstegangs er det jo ikke sikker at en får det... jeg visste ikke at man fikk de etter KS også. Hadde ikke tenkt på det. Var førstegangs.

Jeg følte meg temmelig hjelpeløs i flere uker etterpå, så greit å planlegge at andre lufter hunden iallfall den første måneden vil jeg si. Sikkert ikke noe gøy om såret skulle revne igjen, Man er jo kuttet i flere lag innover etter et KS og alt skal gro.

Personlig ville jeg ikke ha luftet hunden de 6 første ukene, til etter seksukerskontrollen hos lege. Hadde nok ikke klart det heller.

Ta med noen vide og gode bukser til etter operasjonen. Jeg brukte en gulpeklut for å dempe trykket akkurat over operasjonssåret de første ukene.

Etter første uken var det nok mest smerter om noe trykte på snittet, ved brå bevegelser osv. Etter hvert måtte jeg passe meg for ikke å gjøre for mye, være forsiktig nok.

Selve inngrepet var en flott opplevelse og jeg følte at jeg var i de beste hender, selv om det var et akutt keisersnitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...