Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes eller bare stor baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Håper dere med erfaring kan hjelpe meg med dette.

Har vært på ultralyd der legen mener at babyen er såpass stor at hun mistenker svangerskapsdiabetes. Gutten vår er estimert til 1500 gram i dag, og jeg er 28 fullgåtte uker og dermed i 3 trimester fra i morgen. Hun sa videre at babyen vil ligge på ca 4500 gram ved fødsel. Jeg var selv 4300 g da jeg ble født og min mann det samme, så jeg har forsåvidt forventet en stor gutt.

Urinprøvene viser ingen tegn til sukker, så det er utelukkende legens bekymring for barnets størrelse som er årsaken til videre utredning. Så spørsmålet er, er gutten vår så unormalt stor at det er grunn til bekymring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Førstejenta mi ble estimert til 4500g men det var aldri noen diskusjon om svangerskapsdiabetes av den grunn. Er ganske vanlig med babyer i intervallet 4-4,5 kg også (selv om mange her inne stresser veldig når babyene nærmer seg 4kg...)

Skrevet

Jeg har fått 4 barn rundt 4,5 kg uten at det har vært snakk om sv diabetes. Er selv liten men har en veldig høy mann.... Har ikke vært noe problem med dette:)

Skrevet

Man vet jo aldri og det kan jo være veldig greit å ta en glukosebelastningstest for å utelukke svangerskapsdiabetes.

Jeg har selv født to store barn, 4410g og 4860g, og måtte ta denne testen selv i dette svangerskapet da nye rettningslinjer sier man må det dersom tidligere barn har vært over 4500g. Testen viste at alt var normalt :)

Både min mann og jeg er store/høye. Jeg er 172cm mens mannen er 193cm. Er i grunn ikke så rart at vi får store unger også. Vil tro det samme gjelder for dere :)

Skrevet

Hei på deg :)

Jeg ble for ett par uker siden henvist av JM til å ta en glukosebelastning , da SF-målene mine ligger helt øverst på skalaen og at baby nå er regnet ut til å være 21% større enn gjennomsnittet ( det har fødselslege funnet ut gjennom mål som er tatt under ul) .. Jeg har ingen sv. diabetes , bare en litt vel godt fungerende morkake :) Pluss at både jeg og min samboer var store bebbiser når vi kom med storken :)

Er enig med `flypapir` over her, det er bedre å ta en glukosebelastningtest og få det utelukket :)

Masse lykke til :) Det går nok fint skal du se.

Skrevet

eeh. min også ble estimert 1500 i uke 28+9. men min lege sa at det er helt normalt størrelse og han veier 3600 rundt termin. det var rart at hun skremte deg .

Skrevet

Jeg har 2 barn og begge hadde stor fødselsvekt.

Eldste var 4520g og minste 4770g. Gutt og jente.

Minste var 36% over normalen.

Jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes med noen av dem,men måtte likevel ta glukosetest denne gangen.

Måtte ta første gang i uke 14. Den såg helt flott ut,men skal inn igjen i uke 28 og ta ny glukosetest.

Tvillingene er estimert til 915g og 885g i uke 26+0.

Største er visst 5% over normalen for om der skulle vært 1 baby. Mens minste er 0,03% under normalen.

Skrevet

Jeg HAR svangerskapsdiabetes og min lille tulle er bare 4% over gjennomsnittet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...