Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var i dag hos legen og ble rett og slett frustrert. Jeg hadde bestilt timen direkte hos legen selv og sa da at jeg ville begynne på Metformin på grunn av PCOS. Fikk da muntlig beskjed om at hun var helt enig og at det var den mest normale veien å ta på dette stadiet.

Var altså til timen i dag, men da var pipen plusselig en helt annen! Jeg er helt med på at hun skal gi kostanbefalninger, men måten hun gjorde det på var veldig frustrerende. Gav beskjed om at jeg hadde funnet et kosthold som var sunt og fungerte for meg (ketolyse/lowcarb), men hun var helt fokusert på at jeg skulle begynne på Grete Rode. Forklarte at jeg ikke var innstilt på dette, da jeg endelig hadde funne mitt "gode" kosthold. Hun nevnte Grete Rode ivertfall 5 ganger i løpet av 10 minutter og jeg måtte etter hvert stå nærmest skolerett fordi jeg ikke var enig med henne.

I tillegg begynte hun å snakke om at jeg sikkert spiste en del mellom måltidene, slik alle andre jenter pleide å gjøre. Når jeg forklarte at jeg faktisk ikke gjorde det, har knapt nok fått i meg sukker den siste mnd (1kakestykke i barnedåp + bittelitt mørk sjokolade), følte jeg at jeg fikk et blikk som klart sa " jada, du fortrenger sikkert mye du!!"

Noen Metfomin var hun ivertfall ikke med på, så mye forstod jeg fort...

Fikk til slutt klagde meg til blodprøver og glukosetest, men følte rett og slett jeg ble litt oversett.

Det må sies at hun syntes jeg var flink som hadde gått litt ned siden jeg fikk diagnosen, men 6 kilo på 7 mnd er jammen ikke mye når en tenker på hvor hardt jeg har arbeidet med kostholdet og trening på den tiden..

Er det barnsligt av meg å bli så irritert?

Langt innlegg, men såååå frustrert!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143051250-frustrert-p%C3%A5-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er provoserende! Det er ikke rart at så mange med PCOS sliter med å få barn, hvis ikke en gang legene har peiling på hva de snakker om. Jeg har prøvd både grete roede og lavkarbo. Gikk ned i vekt av grete rode (veldig sakte), men ble ikke kvitt noen PCOS plager. Men etter noen uker med lavkarbo (ketolyse) ble jeg faktisk gravid!!

Jeg har ingenting imot grete rode, syns maten var helt fantastisk og er helt enig i at det er et veldig sunt og bra kosthold, men det passer bare ikke for oss med PCOS!

Nei, du er ikke barnslig. Hadde blitt like iritert som deg! Finn deg en ny lege.

Lykke til;)

Jeg hadde blitt forbanna på legen og hadde skiftet med en eneste gang.

Du er på riktig vei med kostholdet ditt, Grethe Rode er rba for dem som ikke har pcos, for oss med pcos er det mer karbohydrater vi må passe oss for.

Nå vet jeg ikke hvor mye du veier og hvor høy du er, men det har tatt meg et halvt år å gå ned 9,5 kilo og jeg går ikke på metformin lengre. Med metformin kunne det kanskje gått fortere men jeg har ikke behov for det lengre.

Er nå 170cm høy og 64 kilo men selv om dette høres bra ut på papiret, har jeg fremdeles masse fett å ta av :)

Kan du finne deg en annen lege?

Jeg har i allefall lært at hvis det først klusser seg sånn med en lege, stoler ejg aldri på ham/henne deretter

Problemet er vel helst at jeg er veldig fornøyd med fastlegen min, men hun er ikke å få tak i for tiden pga sykdom. Så derfor blir d vikar/turnuslege..

jeg er 161 cm og nå 102 kg, så her er det MASSE å ta av.Begynte på 108 kg i høst og har siden da arbeidet karbohydrater ut av kostholdet mitt. Har også fått typisk pcos form, det meste ligger rundt magen.

Fikk også spørsmål om jeg hadde googlet diagnosen når jeg fikk den, og når jeg sa ja fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte høre på alt som stod skrevet. Det er jo en selvfølge for min del, er utdannet innen helse selv, men jeg klarer å dra ut det som er fornuftigt. Men tørr ikke si noe om dette rundt karbohydrater og pcos, jeg er sikker på at jeg hadde fått beskjed om å ikke tro på alt jeg leser.

Savner fastlegen min.. Rund liten dame som vet hvordan det er å streve med vekten...

Er kanskje en mulighet å ta direkte kontakt med gynekologen min.. Hun bør vel muligens være litt mer oppdatert?

Da burde du virkelig få metformin,da pcos ble oppdaget hos meg var jeg 99 kilo og jeg fikk metformin og la om kostholdet til slow carb og brukte litt over et år på å gå ned 30 kilo.

Fikk forresten råd av en ernæringsrådgiver for noen år siden (ekspert på diabetis) at havregryn kunne hjelpe. Hun foreslo 3 dager i uken 3 måltider pr dag kun med havregryn, du kan spsie bær/frukt til eller bruke søtstoff, hun mente også noen laget buljong og hadde havgregryn oppi (det var virkelig vemmelig hehehe)

Det gjorde trikset for meg fordi jeg hadde gått opp igjen ca 24 kilo i vekt, fått vekk igken 9 men de siste kiloene satt bom fast.

Jeg har ikke orket å gjøre det i denne omgang, jeg har kuttet ned på porsjonene mine og det funker, sakte men sikkert.

Kjenner meg veldig godt igjen for å si det sånn.

For snart 4 år siden fikk jeg min diagnose fra gyn på sykehuset, han satt da opp et løp som vi skulle følge for at jeg skulle bli gravid. Fikk min første pergo kur som etter hvert viss ikke lykke skulle være der bli til å ta lap.

Joda, det vi ikke tenkte på er at denne gyno var på tur å gå av med pensjon, så etter siste time med han der jeg fremdeles var på pergo like før jul for 3 år siden. Etter å ha gått i uvisshet om at gyno hadde gått av med pensjon hørte jeg ikke noe i fra kvinneklinikken, så jeg dro til fastlegen min for å få han til å sende ny henvisning til dem ( fastlegen min har ufattelig lite kunnskap om pcos ) . Etter å ha pratet om metformin med ei vennine som har samme diagnose pratet jeg med fastlegen om dette, å fikk dette med den mildeste dosen for at jeg skulle komme meg til kvinneklinikke for så å få vite mer om jeg skulle fortsette med metformin...

Når jeg da omsider kom meg på sykehuset fikk jeg beskjed fra en kvinnelig gyno at ja vi kan sette deg på metformin med økning på dosen for å komme ned i vekt etc.

Men hun var frøken negativ for å si det sånn, var helt knust når jeg kom der i fra. Hun sa at å ta lap var helt uaktuelt å min sjansje for å få bli gravid var lik 0...

Var ufattelig fortvila og knust , at min sjanse for å bære mitt eget barn skulle bare så dårlig

Så etter et halvt år kom jeg da til en vikar gyno, og da i 2 år ++ har jeg da blitt kastet fram og tilbake til vikarer

Men før jul kom jeg til til en fantastisk hyggelig mann som var forfær over at jeg hadde vært kastet fram og tilbake i over så lang tid, så han kastet seg rundt å fikk fart på sakene for å si det sånn. Hadde 2 timer etter det og plutselig fikk jeg lap med bare en uke vente tid. Og da legen kom når jeg var på tur hjem sa han at innen 6 mnd skal du være gravid, viss ikke fortsetter vi med det vi kan gjøre for dæ her :)

For å få en sånn melding e så deilig etter å få melding om det motsatte fra ei anna gyno.

Vi skal få d t alle samme :D sånn e det bare :)

Oi ble litt et langt svar det her

Ha en fantastisk fin kveld videre jenter :)

Annonse

Det er kasteballsyndromet jeg er redd for.. Har vært det før med migrenen min, og det var ikke noe kos for å si det sånn.

Er det noen måte å finne ut hvem som er "eksperter" (lege/gyn) på dette i området en bor? For mitt vedkommende Haugesund/Stavanger.

Nei vet ikke helt, men han jeg hadde som var vikar som fikk fart på tingene jobbet egentlig på sykhuset i Stockholm. Hvem som er eksperter hmm blir vell kansje mer de private gyno som må være på hugget når det gjelder ny informasjon om div diagnoser etc men der er prisen der etter da. Her vet jeg at de private tar over 900 ,- for en helt vanlig time. Litt vell drøyt for min del, når jeg mener at sykehusene skal ha kunnskap om det d skulle være.

Men som jeg og svigersøstra mi pratet om i dag, var vi egentlig enig om de nye ferske legene tar kansje ting enda mer seriøst og tar infomasjonen mer til seg, eller som at den eldre garden er mere som den "gamle" skolen, viss du skjønner ?

Uff,så trist at legen din behandlet deg så dårlig..

Jeg har heldigvis en fantastisk kvinnelig fastlege som også er gynekolog.

Hun oppdaget at jeg har pcos i januar 2011,etter et legebesøk der jeg la frem alle symptomer,fikk innvendig ul + blodprøver.

Hadde da akkurat begynt på lavkarbo og det roste hun veldig! :)

Så det er visst riktig livsstil for oss med pcos:)

Men ang. metformin... det ville hun ikke gi meg enda.. hva kan jeg si for å få det? Har jo hørt at kiloene går lettere av da og at man kan bli lettere gravid?

Jeg er 160 cm og 81 kg nå (har gått ned 5 kg de første 8 ukene på lavk)

Håper du får tilbake legen din snart,ingen fortjener å bli behandlet slik..

Hei, gvm82! :)

Først så vil jeg bare si at det er uheldigvis veldig vanlig å møte slike holdninger hos legene...

Når jeg fikk min diagnose for 7 år siden, så ble jeg satt på metformin med en gang (det var Haugesund sykehus).

Men like etter flyttet jeg til Bergen, og skulle få oppfølging av lege der. Joda, det første jeg fikk beskjed om var at jeg var jo aaaaltfor tykk (takk for den, liksom), og så måtte jeg slutte med metforminen (!?). Fikk time til ernæringsfysiolog, og hun satt meg rett på Grethe Roede diett. Fikk med meg ukesplaner med hva jeg skulle spise, og jeg fulgte dette slavisk! Men når jeg kom tilbake og veide meg så hadde jeg lagt på meg nesten 2 kg (ikke så rart siden frokost, lunsj og kvelds var brød). Da kjeftet faktisk ernæringsfysiologen på meg, jeg ble helt satt ut. Hun brølte om at jeg måtte da vise mer viljestyrke og at jeg hadde tydeligvis bare spist kaker og sjokolade i 3 uker... Jeg dro aldri tilbake dit, for å si det slik :)

Heldigvis leste jeg meg frem på egenhånd til dette med ketolyse/lavkarbo. Og etter 8 mnd var 23 kg bortevekk :) Nå får jeg eggløsning på egenhånd og kunne ikke følt meg bedre :D

Har også fått en spesialist på Haukeland som jeg går til, og han satt meg tilbake på metformin, men denne gangen pga prøvingen (han mener at selv om man er normalvektig PCOS'er bør man gå på metformin, i litt lavere dose, for å øke sjangsene for graviditet + under svangerskap for å minske farene for spontanabort og svangerskapsdiabetes)

Og anbefaling av fastlege i Haugesund/Stavanger området kan jeg desverre ikke hjelpe deg med... Men jeg kan bare ikke få anbefalt deg nok å gå til Hausken :) Der har de et gynekolog-team som er helt utrolige, og som har mye kunnskap om PCOS :) De driver jo hovedsaklig med prøverør osv, men de tar også imot vanlige gynekologpasienter :) Men, det er jo en privatklinikk, så prisene er deretter... :/

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...