Gå til innhold

Hvor mange dager får man lov til å være på sykehuset etter et keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Jeg skal trolig ta keisersnitt i september på Ahus, men er redd for å bli sendt hjem tidligere enn jeg selv føler meg klar for. Er det vanlig å være på sykehuset i fire dager? Synes det er kort tid mht så kraftig operasjon... :(

Fortsetter under...

Er visst ganske forskjellig fra sykehus til sykehus og sikkert litt avhengig av hvor bra kapasitet de har på barselavdelingen også. Jeg lå 5 dager etter mitt hastesnitt sist. Fikk beskjed at 4 dager var normalt, men man kunne ligge 5 om man hadde behov for det (og det var sengeplass)

Jeg fødte tir kveld, og skulle egentlig vært skrevet ut fredag, men fikk av eget ønske bli til lørdag :) Dette var sykehuset Øsfold. Denne gangen har jeg avtale med morgenrøden (tilbud for de med fødselangst) at jeg kan bli til jeg føler meg klar ca. 4-6 dager.

Jeg har hatt hastekeisersnitt to ganger, og har ligget 5 og 6 dager. Første gangen måtte jeg skrive meg ut på eget ansvar, etter 5 dager, jeg ville ut til 17.mai:-) følte meg i fin form. Andre gangen ble jeg så lenge sykehuset anbefalte. Hvis du er flink til å bevege deg så snart du kan etter operasjonen vil du komme deg fortere. Det er vondt, men det går seg til. Ta det med ro, gå mange småturer rundt på rommet feks. Jo lenger man blir liggende jo værre er det. Venner seg til hvordan man håndterer magesmerte, ved latter, nys, reise seg opp osv. Lykke til:-)

Jeg har hatt ks to ganger. Første gang haste, andre gang var det planlagt. Begge gangene flyttet jeg på sykehushotellet dag 2. Var der til dag 6. Pga disse blodfortynnende sprøytene en skal ha 6 dager etter snittet så valgte vi heller å bli værene istedenfor å kjøre tilbake hver dag.

(noen steder kan en få disse sprøytene med hjem).

Annonse

Hjelpes! Jeg snakket med AHUS i dag og spurte de, og de svarte EN TIL TO DAGER! Jeg trodde hun hadde misforstått spørsmålet mitt, så jeg gjentok at jeg lurte på liggedøgn på sykehuset etter et keisersnitt før en blir sendt hjem. Og hun gjentok at det var 1-2 dager.

Jeg ble sjokkert, og sa at en pga smertestillende (morfin etc) så må jo en være der lengre enn 1 dag, vel? Og 2 dager er jo veldig kort. "Ja, men slik er det likevel vanligvis." Huff...

Vet jo at AHUS har kortest liggetid etter fødseler på landsgjennomsnittet, men dette overrasket meg virkelig. Hadde håpet på 4-6 dagter eller noe sånt, jeg... Minimum fire iallefall... :s

Hei. Jeg var på sykehuset i 4 dager etter KS, kunne nok sikkert ha vært lenger. Ønsket å vise raskest mulig at jeg kunne reise hjem, da jeg synest at man ved fødeavd ble overlatt til seg selv ganske så tidlig. Hjemme viste jeg jo at vi var 2 om ansvaret.

1 til 2 dager er jo bare helt syyyykt.... Jeg har hatt to keisersnitt på Flekkefjord sykehus... og der er det 10 dager man kan vær...

Jeg var 8 dager på sykehuset etter det første keisersnittet, hadde ikke klart å reise hjem før. Andre gangen var jeg 6 dager, men angret da jeg reiste hjem... kunne godt vært der et par dager til....

Skal ha ks nåi juli, og jeg har alerde bestemt meg for å vær der i 8 dager denne gangen også.... Det er jo en operasjon man går igjennom , jeg fikk blodfortynnende sprøyter i 8 dager også...

Hadde funnet meg et annet sykehus om det var mulighet for det......

Jeg hadde planlagt keisersnitt på Ullevål og dro hjem dag to. De ville gjerne at jeg skulle være lengre, men det brydde ikke jeg meg noe om;)

Hadde litt vondt, men det gikk bra med tabletter. Synes det var herlig å komme hjem til eget hus:) De blodfortynnende sprøytene glemte jeg, men det har ikke noe å si dersom man er i god aktivitet selv.

Skal ha nytt keisersnitt der i juli og har tenkt å kanskje være der til dag tre siden jeg nå har to travle barn hjemme. Satser på at jeg er i like god form etter neste snitt også!

Tror kanskje det er stor forskjell på mors form om det er hastesnitt eller planlagt snitt?

Jeg har fått brev fra St Olavs om at det vanlige er 3 dager på sykehus ved planlagt ks. Dette er i så fall 1 dag mindre enn da jeg hadde planlagt ks i 2007....

Hvis man føder før kl 12 den dagen man føder, så blir dette regnet som 1. dag, så det kan jo i prinsippet si at man kan bli der i 2 døgn.... Synes det høres lite ut, men det var det som stod nå i alle fall.

Jeg har tatt to ks - ett akutt søndag kveld, da dro jeg hjem torsdag. Da orket jeg rett og slett ikke mer av barsel, men da var jeg egentlig i ganske dårlig form, så jeg burde ha vært der lenger. Policyen på det sykehuset var at jeg kunne bli der så lenge jeg ville (et veldig lite sykehus).

Jeg tok planlagt ks nylig - ks tirsdag, dro hjem søndag. Det blir vel dag 5? Det var visst "det vanlige" ved ks ved det sykehuset. For min del kunne jeg godt dratt hjem lørdagen (dag 4, dagen fødselen skjer er dag null), men barnet gikk ned endel i vekt og vi hadde ammetrøbbel, så det var greit å være der litt til.

Fire dager tror jeg er ganske vanlig, og du vil (sannsynligvis) være overrasket over hvor pigg det er mulig å være så kort tid etter en så stor operasjon! Men - dette er veldig individuelt. Ved komplikasjoner kan du bli nødt til å være der lenger.

1-2 døgn, som det ble skrevet over her, synes jeg høres ganske vanvittig ut. Greit nok at noen er i stand til det og ønsker det selv, men å TVINGE kvinner som har tatt ks ut etter to døgn synes jeg høres ut som en helt umenneskelig sparetaktikk.

Annonse

Jeg hadde akuttsnitt ved min fødsel, og fikk beskjed om at jeg måtte regne med 5 liggedøgn etter dette (vestfold). Etter to døgn kom de og spurte hva jeg selv tenkte, de syns jeg var i fin form og jeg kunne reise hjem om jeg ville. Jeg valgte å bli en natt til, altså 3 døgn totalt, før jeg reiste hjem. Hvis du er i fin form er det ikke noe problem å reise tidligere hjem etter et KS, ikke sånn jeg ser det i alle fall.

• 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...