Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på fire måneder. Han har aldri sovet lange lurer på dagtid, ca 30-45 minutter pr lur.

Han legges mellom åtte og halv ni på kvelden og våkner rundt klokka sju (med to amminger om natta).

Nå sover han 20-30 minutter på daglurene og jeg føler at jeg "tvinger" han til å sove en lur mellom hver mating. Han babler i vei og virker ikke trøtt, men sovner til slutt. Men siden han sover så kort har jeg begynt å tenke at han kanskje ikke er så trøtt.

Jeg trodde det var for tidlig å være våken over to matinger? Vi har alltid pleid å ha han våken i ca. en og en halv time mellom hver lur.

Hvordan er daglurene til deres fire månedersbabyer?

Idag og i går hadde han en minilur i nitida også sover han en lang lur fra elleve til ca ett. Når begynner babyer med en til to lange lurer istedenfor mange korte?

Alle erfaringer mottas med takk. Vil jo ikke tvinge han i søvn heller ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har en 4 mnd baby. Sover 3 dupper som dagen. Den første er gjerne opp mot 3 timer, den andre 1,5-2 timer og en 30-40 min ettermiddagsdupp.

Sover som regel alltid i vogn ute på verandaen eller på tur.

Tidligere måtte jeg smokke underveis i duppen, men hun sovnet alltid videre. Nå sover hun gjerne en dupp uten at jeg må hjelpe henne videre. Sover alltid mellom måltider.

Storebroren var akkurat likedan i soverutiner.

Er det sånn at når gutten din våkner etter 30-40 min, er han synlig trøtt da? Hvis ikke så powernapper han, og trenger ikke mer søvn. Babyer er forskjellige... Kjenner ei som hadde ei datter som powernappa til hun var 8-9 mnd, og da begynte å sove lengre dupper. Så det er ingen fasit.

Skrevet

Lille jenta her, 4,5 mnd gammel, sover lite i løpet av en dag egentlig, og har gjort det nesten hele tiden.

Først en dupp i 11-12 tiden som varer mellom 20 min og 1 time. Litt avhengig av når vi sto opp, om vi er på trilletur osv.

Andre dupp er 15-16 tiden og varer fra 30 min-2 timer.

Altså på de "dårligste" dagene sover hun knapt en time fordelt på 2 lurer.

Hun sover fra ca. 21 på kvelden, spiser 2-3 ganger og vi står opp rundt 09 på morgenen.

Skrevet

Hei,

Jeg har en gutt på 4,5 mnd gammel, slik ser dagen vår ut:

Våkner mellom kl.8.30 - 9.30 en gang.

Neste lur er om ca 2 t, da sover han som regel 1t, formiddagsluren 1,5t - 2t, siste lur alt fra 30min - 45 min, og til senest kl.17. Om han ikke våkner til da, vekker jeg han. Før han tar kvelds, blir det en del stimulering, amming og grøt spising. Legger han kl.20 og sover som regel til 6-7 om morgen, ammes igjen og sover til kl.8.30 - 9.30.

Merker at han sover mye bedre om natta når han sover mindre på dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...