Gå til innhold

Hva skal til for å bli sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå 26 uker på vei, og har frem til ikke så lenge siden hele tiden sagt at jeg vil jobbe 100 % frem til permisjonen starter.

Jeg har egentlig, frem til nå, hatt et ganske fint svangerskap. Første trimester gikk kjempefint, var nesten ikke kvalm i det hele tatt. Kun hvis jeg ble veldig sulten. Har heller ikke hatt noe særlig ømme bryster, og absolutt ingen tegn til bekkenløsning. Var derfor kanskje lett å si at jeg absolutt kom til å jobbe 100 % for dette var da ikke så vanskelig.

De siste 2 ukene derimot har vært helt forferdelige. Jeg sover veldig dårlig, og våkner hver morgen med magevondt (eller ligamentsmerter på begge sidene...?) I tillegg er jeg bare helt UTSLITT. Det er en merkelig følelse. Det er ikke sånn at jeg vil sove, men jeg har bare ikke energi. Når jeg har dysjet og stelt meg om morgenen er jeg så sliten at jeg må legge meg nedpå i 15 min for å orke å gå opp for å spise frokost. Og når jeg kommer på jobb, er ALT et ork. Men jeg holder ut frem til i 2 tiden. Da kommer svimmelheten snikende, den er skikkelig ekkel. Og ikke lenge etterpå kommer hodepinen. Når jeg endelig får gå hjem i 4 tiden er jeg helt ødelagt. Hadde i tillegg trodd at jeg skulle være mye gladere på denne tiden. At jeg skulle glede meg over barnet som snart kommer og at jeg skulle nyyyyte å kjøpe babyutstyr. Ikke misforstå, jeg er veldig glad for at jeg skal få denne babyen (for vi har prøvd lenge for å få det til), men jeg klarer ikke å glede meg over det i hverdagen. Og det å kjøpe babyutstyr er bare et ork....

Skal på svangerskapskontroll i slutten av uken, og har lysst til å be legen om å få jobbe redusert, men jeg kvier meg for å spørre, for jeg har ikke lysst til å være "sutrete". Tenker at, jaja, det er vel slik det er å være gravid, og det er jo ikke akkurat en sykdom?!? Fortalte en venninne hvor sliten jeg var, og fikk til svar: "Å herregud, hvis du er sliten allerede nå, kommer du iallefall til å slite mot slutten!".

Så jeg spør: Er det slik alle har det? For hvis det er slik alle har det, så er det vel ikke akkurat grunn til å sykemelde seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er noe du må føle på selv! Kan du ikke diskutere en redusert sykemelding med legen din? Ofte kan det å bare gå ned litt hjelpe enormt på livskvaliteten! Jeg er av den oppfatning av det faktisk ikke er noe vits i å presse seg til det ytterste for å skulle jobbe 100% helt frem til permisjon. Hva har man igjen for det?

Er man frisk og pigg i formen så er det jo selvfølgelig en annen ting.

Lykke til :)

Skrevet

Si til legen hvordan du føler deg. Du kommer til å bli helt utslitt dersom det fortsetter slik.

Lykke til:)

Skrevet

Nei alle har det IKKE slik. Jeg jobbet hele svangerskapet med først, men dette svangerskapet er ikke slik.

Jeg er prøvd i svangerskapsdepresjoner og det er ikke godt og du er mere disponibelt for det om u blir utslitt:)

Ta hensyn til deg selv og fremtiden og snakk med legen om redusert jobbing.

Lykke til videre og det bør være litt kos den siste tiden ;)

Skrevet

Akkurat sånn har jeg det også.. Er i uke 27 og er i 100% jobb. Men nå kaster jeg inn handkleet,tør rett og slett ikke tyne meg lenger. Er som du dønn utslitt,å gå et par trappetrinn kjennes ut som å bestige Mount Everest,og har hatt noen episoder på jobb siste dagene hvor det rett og slett har kjentes ut som om jeg skal kollapse hvert øyeblikk.. Ikke morsomt! :( Vi gjør nok lurt i å sette oss selv og barnet i magen først,få noen % sykmelding så vi får tilbake litt energi! :) Og da kanskje vi kan klare å være i jobb helt fram til permisjon! :)

Skrevet

Hei! :)

Snakk med legen din og si at du vil ha gradert sm. Mine første svangerskap jobbet jeg enda da jeg hadde permisjon... Å slite seg ut før fødsel anbefales ikke!! Jeg har vært 20 % sm i 4 uker nå og det hjelper mye på kropp og humør, jeg øker med 20 til fra neste uke, jeg er i uke 27 nå. Ellers kan d u jo gå aktivt sm hvis du absolutt ønsker å jobbe.

Det er viktig å ha litt krefter igjen til fødsel og tiden etterpå.

Lykke til i morgen! :)

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldingene;-)

Jeg har bestemt meg for at jeg skal tørre å diskutere en sykemelding med legen min, håper han viser like mye forståelse som dere!!

Skrevet

Det høres akkurat ut som meg...

Jeg gikk nettopp og fikk 40% sykemelding i 14 dager, og hverdagen min er sååå mye enklere enn den var sist uke... Gleder meg til å gå på jobb også nå.... Å det er en stund siden jeg har følt det slik...

Jobber i barnehage, så nå går jeg annenhver dag .... Helt fantastisk...

Du burde absolutt fått deg en sykemelding om du føler deg slik du forklarer... Ser ingen grunn til at du skal presse deg lenger... selv pressset jeg meg i 7 uker og ble litt deprimert til tider.. ikke bra...

jeg er 23 uker nå og har to barn fra før og er alenemor i samme slengen... man skal ha litt overskudd når man kommer hjem også...

Skrevet

Majoriteten har det mye lettere i andre trimester. Du bør ikke presse deg når du er så sliten, du får virkelig ingenting igjen for det.

I første svangerskap jobbet jeg til dagen jeg fødte. Var ikke borte en dag, kom hjem kl 17 og vannet gikk 3 timer senere, poden kom 7 timer etter det.

Denne gangen har jeg vært sykmeldt siden uke 10 sånn ca. Har virkelig ikke lyst til å bare ligge hjemme, men spyr store deler av døgnet, svimer av i hytt og pine og er generelt i dårlig form.

Jeg tenkte som deg og gikk på jobb jeg, men en dag jeg ikke rakk toalettet og spøy på gulvet, fant jeg ut at dette virkelig ikke gikk lenger. Gråt mens jeg tørket opp spyet, og ringte legen, som ble helt forferdet over at jeg var på jobb. Jeg hadde visst ingenting der å gjøre når formen var som den var..

Lytt til signalene kroppen gir deg, kanskje kan det være en ide å være 50% sykmeldt og sammen med arbeidsgiver finne en dagsrytme som kan fungere for deg?

Lykke til hvertfall, håper du tar det opp med legen din (du er aldeles ikke sytete).

Skrevet

Jordmoren jeg går til skrev tidlig ut ett tilretteleggingsskjema til meg. Det innebærer blant annet at jeg skal ha reduserte arbeidsoppgaver og har 2 timer om dagen til rådighet som jeg selv kan bestemme over. Jeg kan komme litt senere på jobb, sove/ slappe av eller gå tidligere. VELDIG greit!!!!

I tillegg har jordmor anbefalt at jeg kan sykemelde meg senere når jeg blir større (er 13 uker på vei nå), i tillegg til tilretteleggingskjemaet. Jeg jobber alene i mitt yrke i kommunen, har stor pågang av henvendelser og massivt trykk fra brukere, pårørende og systemet rundt meg om å jobbe effektivt. Ved å kunne kombinere dette har etatslederen min søkt om midler fra Nav til å kunne sette inn vikar på ett tidlig tidspunkt. Det vil kunne avlaste meg og gjør at jeg kan jobbe mye lengre enn antatt.

Ved forrige svangerskap slet jeg meg helt ut flere ganger og endte opp med sykemelding. Hadde en annen leder den gangen (mannlig som ikke skjønte problemet) og min nåværende leder har heldigvis en helt annen forståelse! Jeg grudde meg faktisk til å bli gravid grunnet alt styret som var på jobb sist gang. Men nå ser alt ut til å ordne seg. :) Ble faktisk oppmuntret av lederen min denne gangen om å sykemelde meg for å rett å slett få mer overskudd i hverdagen. HERLIG! :)

Skrevet

Det er da ikke noe i veien for å snakke med legen om muligheten for sykemelding. Legen er den som avgjør om plagene dine er sånn at de utløser rett til sykemelding. Når det er sagt må de fleste forvente å være mer slitne under en graviditet enn når man ikke er gravid. Jeg synes ikke det er noe galt i å be om gradert sykemelding på grunn av slitenhet, men jeg mener at man selv også må ta grep for eksempel ved å ta bort aktiviteter utenom jobb som bidrar til totalbelastningen. Det betyr åpenbart at mannen må gjøre betydelig mer av husarbeidet :-) Jeg synes ikke det er rimelig å gå sykemeldt fra arbeid for å kunne holde det gående som før i fritiden (vet ikke om du gjør det, da!).

Skrevet

Jeg sakl be om sykemelding i morgen etter samtale med sykehuset i dag. Jordmor ba meg komme meg hjem fra jobb og legge meg rett ut. Sinnsykt kjipt å vente på sjefen fra møte for å fortelle den "gledelige" nyheten. Jobber 65 % stilling og har kuttet alt av sosialt liv på kvelden, allikevel kommer de hersens kynnerene og ødelegger alle planene og et fantastisk svangerskap.

G-r-u-e-r meg til legebesøk i morgen og til å sitte på kontoret hans og be om sykemelding. Jeg har vært så stolt over at jeg har klart meg så langt uten mer enn en uke i den værste kvalmeperioden. Sist var jeg sykemeldt nesten hele svangerskapet, det har vært så godt å slippe denne gangen.

Ellers er jeg enig ed den Glaceria, men jeg tror det er naturlig for de fleste å kutte andre aktiviteter fremfor jobb. Det gjør man vel naturlig når man er så utslitt at man må hvile etter en dusj:)

før jeg var gravid med førstemann trodde jeg at man bare gikk rundt med en kul på magen og følte seg som før. Så feil kan man ta:)

Skrevet

Sikkert et dumt spørsmål, men har du fått sjekket om du kanskje mangler jern? Jordmor nevnte for meg at det kunne være lurt å sjekke opp blodprosenten underveis. Jeg er i uke 14 nå, og vet at jeg har lavt nivå med jern, så hun sa jeg skulle be om å få sjekket blodprosenten ca rundt uke 20, og spesielt hvis jeg plutselig begynte å bli veldig trøtt og sliten.

Skrevet

Hei alle sammen,

Jeg har nå vært hos legen. Fikk sykemelding 40 %. Legen ville egentlig sykemelde meg 50%, men jeg syns det er for mye, så vi skulle prøve med 40 % først.

Han kom frem til at trettheten min skyldtes en reaktiv depresjon som skyldtes at jeg fikk en MS diagnose for ca 3 uker siden. Tanken har ikke streifet meg en gang.... men det kan nok stemme. Det var visst kroppens måte å reagere på, selv om jeg ikke var veldig klar over det selv. Og det var visst nesten uungåelig når jeg var gravid og i hormonell ubalanse i utgangspunktet.

Det var en lettelse å få sykemeldingen... håper det hjelper!

Skrevet

Var 30 % SM i 2 uker. Har prøvd å jobbe 2 uker 100% nå etter det men blir bare værre. Går over 30% igjen i noen uker for å se om svangerskapsplagene forsvinner. Er i uke 15+3. Er nok ikke like kvalm, men denne energien, slappheten etc er der ennå:( Jobber alle dagene men bare kortere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...