Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 22. mars 2011 #1 Skrevet 22. mars 2011 Fysioterapeuten min nevnte dette på 4 mnds-kontrollen, og her stod det ganske godt forklart synes jeg; Kvaliteten viktigst Ute Imhof, spesialist i barnefysioterapi ved Barnas fysioterapeut, er opptatt av at foreldre ikke må bli unødig urolige om de har en baby som bruker noe tid på å lære å sitte, krabbe og gå. Tvert i mot kan det faktisk være bedre for barnets utvikling at ting ikke skjer for fort, mener hun. Det er kvaliteten som teller. Lærer barnet å gå for tidlig, går det ut over denne. Et barn som løper av gårde med en Briovogn eller gåstol foran seg, går ofte bare på tå og har ikke en god nok fotavvikling, hun eller han beveger ikke foten ordentlig under et steg, sier fysioterapeuten. Gåstol er ikke til hjelp Gåstolen kompenserer nemlig for den balansetreningen, styrken og stabiliteten som babyen utvikler ved å lære å finne ut av det å gå, mener Imhof. – Det ser ut som om barnet kan gå, fordi de plutselig klarer det ved hjelp av støtte og fart, mens de i realiteten bare kompenserer for at de ikke har kommet langt nok i sin fysiske kontroll av kroppen. "Trening" kan gi motsatt effekt Det er ikke slik at babyen går tidligere hvis du går mye rundt og leier babyen i hendene og «øver». Det kan tvert i mot ha motsatt effekt, ifølge fysioterapeut Ute Imhof. – Det eneste du kan gjøre, er å tilrettelegge slik at barnet får trent balansemuskulaturen, sier hun. Øver du mye på å gå med barnet, går det glipp av den viktige balansetreningen. les mer her; http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article658486.ece
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 22. mars 2011 #2 Skrevet 22. mars 2011 Gåstol har jeg lenge hørt er litt fyfy.. Dvs,fikk også høre dette når gutten min på snart 4 år var baby. Fikk også vite dette igjen nå på 4 mnd kontroll med jenta mi. Men er vel litt smak og behag+at jeg vil tippe at moderat/lite i en gåstol ikke har så mye å si. Jeg synes barnet har best av å lære ting av seg selv:) Bla at barnet setter seg opp selv når det er sterkt nok enn at man lærer barnet å sitte:) Men selvfølgelig,av og til trenger også barnet hjelp/stimulering til å mestre ting. Jeg mener bare at det er galt å gjøre det når baby er for liten til å egentlig kunne klare det selv:)
kjersti83 Skrevet 22. mars 2011 #3 Skrevet 22. mars 2011 Så bra at det settes fokus på dette:) Er ennå en stund til tulla mi skal ut å gå men dette med gåstoler er noe jeg har vært engasjert i lenge før jeg ble gravid. Er selv ergoterapeut og vet hvor viktig det er med motorisk utvikling. Synes det er synd at det selges slike gåstoler. Blir småirritert hver gang jeg ser en og må bite det litt i meg å ikke si noe. Kjenner til barn med spissfot grunnet disse gåstolene grunnet feil fotavvikling. Så må de ha fysioterapi i etterkant. Litt ironisk siden foreldrene nok tenkte at de skulle unngå fysikalsk behandling med denne gåstolen. Jeg håper det kunne blitt satt mer fokus på dette ved kontakt med helsestasjon slik at foreldre ikke kjøper disse gåstolene. Det blir alltids nok gåing og barn som er overalt forstår jeg på andre foreldre;)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 22. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2011 Ja, gåstol har vel vært fy-fy ganske lenge nå, men at det samme gjelder til dels sånne gåvogner ala Briovogna er litt nytt for min del. Eller dvs, begge manuellterapeutene jeg har vært hos, både med eldste og yngste, har sagt det samme- at krabbing bare er bra styrke/ core-trening for baby, og at det derfor ikke er noe vits i å fremskynde gåing ved å "trene". Så ja, jeg er helt enig med deg- jeg lar babyen styre tempoet selv og ser ikke noe poeng i å aktivt "trene" med henne for å klare ting! Trente ikke noe med eldstejenta mi heller, bare lot henne få utfolde seg mye på gulvet og på lekematta si- og hun lærte seg alt helt av seg selv, akkurat passe tidlig, så vil nok gjøre det samme med yngste også=)
Mjølkekua Skrevet 22. mars 2011 #5 Skrevet 22. mars 2011 Det stemmer nok. Hadde bare min lille på 9 mnd hatt vett i hodet til å skjønne dette.. :-) Hun vil ut og gå HELE tiden, og gjerne med briovogna. Får hun ikke vilja si, reiser hun seg opp etter buksebeinet mitt og henger på slep til jeg rusler en liten tur med henne :-p Så er enig i teorien, men i praksis er jeg usikker på om snuppa synes det er en god plan.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 22. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 22. mars 2011 hehe, ja ikkesant! Her har vi ingen Briovogn tilgjengelig og har ikke planer om å kjøpe en heller, men det kan bli verre hvis hun begynner å mase for å leie hender etterhvert, jeg ser den ja;)
Gjest Skrevet 22. mars 2011 #7 Skrevet 22. mars 2011 Har egentlig aldri skjønt poenget med gåvogner og andre remedier som skal få babyer til å gjøre ting de egentlig ikke er klar for (snakker ikke om babyer/barn som er langt bak fysisk og som trenger stimulering).
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 22. mars 2011 #8 Skrevet 22. mars 2011 he he værre når de maser ja.. Skjønner heller ikke hvorfor noen er så ivrige til at barn skal være så tidlig ute.. Ene gutten min gikk før han var 10 mnd(ble ikke stimulert på noen som helst måte,aldri gått etter noe,kun vegger og møbler). Og han datt jo så mye og slo seg for han raste bare avgårde. He he Jeg håper minstejenta ikke går før hun er året+. Ikke hastverk med det gitt:) Har en å løpe etter og trenger ikke to i hver sin retning i sommer;)
AO3 Skrevet 22. mars 2011 #9 Skrevet 22. mars 2011 Synes det er rart at folk ikke har fått med seg dette med gåstoler, jeg... Vi har Briovogn, men har aldri stilt den inn "hardt", så han begynte aldri å gå med den før leeeenge etter at han gikk stødig selv. Den fungerte mest som herje-leke, og har kræsjet i mangt og mye i heimen.
Trultemor73 Skrevet 22. mars 2011 #10 Skrevet 22. mars 2011 Gutten min er 11 1/2 mnd og har bruker kontorstolen eller lekekassene som har hjul til å komme seg rundt med. Eller så tar han stolen sin. Han har faktis brio gåvogn også, men den er han veldig lite intr. i. Det er jo så vanskelig å komme seg opp, da den er så lett. Han har jo også tatt sine første små steg denne uka, så er nok ikke lenge før han går.
Gjest Skrevet 22. mars 2011 #11 Skrevet 22. mars 2011 Tuppa her på 9 mnd er en ivrig bruker av gåvognen. Og tar jeg den bort bruker hun lekekasser, stoler o.l. til å gå med. Ellers så drar hun meg i buksebeinet og skal ha meg til å gå med henne. Rådene er nok mer rettet mot de som bruker gåvognen til å trene barna til å gå, fremfor at det er en støtte til de som allerede stabber seg klønete omkring. Hun fikk den først når hun brukte omgivelsene til å gå med.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. mars 2011 Forfatter #12 Skrevet 23. mars 2011 haha, nei samme her- jeg håper hun blir liggende i ro en good stund til, har ikke noe hastverk med verken krabbing eller gåing enda gitt!! Men hun har begynt å trekke seg fremover et par små centimeter på gulvet i det siste, så det spørs vel om hun ikke begynner å åle snart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå