Anonym bruker Skrevet 22. mars 2011 #1 Skrevet 22. mars 2011 Har ei jente, 14 mnd gammel, og har lite sammenligningsgrunnlag. Lurte derfor paa hva barna deres kan naa, naar det kommer til bevegelse, spising, leking, snakking, forstaaelse, ja alt egentlig:) vet jo det er mye de kan, men:)
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2011 #2 Skrevet 22. mars 2011 Min på snart 13 mnd kan: Si mamma, pappa, der, se, tante, baby. Gå (og krabbe så klart) Hun spiser selv det som ikke er med skje. Har begynt å øve på det nå og det går overraskende bra. Drikker selv av tutekopp og litt av glass Reiser seg opp uten å støtte seg i gulvet Når hun går kan hun bøye seg ned å hente noe for så å reise seg igjen. Kan bevegelsene til lille Petter edderkopp Vise hvor stor hun er, klappe, vinke. Har begynt å skjønne "puttekasser" Gir meg boka hver gang hun vil jeg skal lese. Tar telefonen opp til øret Peker på ting hun vil jeg skal se på Også har hun en veldig sterk vilje, viser tydelig hva hun vil. Sikkert mer også, men detter kom jeg på nå. Hun er vel helt etter skjema tenker jeg
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2011 #3 Skrevet 22. mars 2011 Gutten min er 1 mnd eldre, og synes han kan masse og at det er kjempegøy! Han spiser all mat selv, både med fingre og skje/gaffel. Søler en del, men, men... Drikker selv av tutekopp. Skjønner omtrent alle daglige beskjeder, som feks "nå må du gå badet for vi skal bytte bleie", "kan du finne vogna di?" osv Går både ute og inne. Kan omtrent 30-40 ord, men snakker ikke så veldig rent :-) ELSKER å lese bøker, spesielt pekebøker, og kan sikkert over 100 ord som jeg pleier å spørre etter i de ulike bøkene (mamma begynner å bli litt lei de samme bøkene...) Klatrer opp på bord og stoler, og som regel også ned igjen på egen hånd. Klatrer opp i tripp-trappen selv. Leker ikke så mye med lekene sine, det er visst kjedelig... Har masse vilje, og viser tydelig hva han vil/ikke vil. Sier "nei" når han ikke vil.
EgG Skrevet 22. mars 2011 #4 Skrevet 22. mars 2011 Jenta mi er snart 14mnd. -krabbe -går 3-4steg selv -går når vi holder henne i ene hånda -spiser selv, men ikke så bra med skje. -drikker selv -tisser/bæsjer på do når vi setter henne der -leker seg bra alene -klarer puttekaser og stabletårn -danser :-) -sier mamma, pappa, ja, nei, takk, hva hesten, sauen, hunden og grisen sier. -klapper, vinker, peker Det er det jeg kommer på nå. Hun forstår betydningen av takk, men har merkelignok ikke forstått nei enda...
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #5 Skrevet 23. mars 2011 spennende:) min er 14, men hun har egentlig vaert ganske treg naar det gjelder baade snakking og det aa gaa, men hun er tospraaklig, saa det forventa vi egentlig. Gaainga kommer naa, hun tok sitt aller forste skrtt alene igaar, men gaar naar hun holder i en haand. hun spiser og drikker selv, ogsaa med skje. kan skru paa tven med fjernkontrollen (vet ikke om det er saa positivt men:P) lager mange dyrelyder, som voff, mó, bae, og grynt. hun sier dad, mamma, puppy naa og da. Hun kan klatre ned fra sofaen og senga vaar, og ogsaa ned trappen (skummelt for oss:P) Tar av og paa seg selen i bilen og vogna Snakker i telefonen Sorterer diverse farger ''Rir" paa gyngehesten sin ja, det er sikkert mye mer hun "kan" men jeg synes naa hun er flink jeg, selv om hun ikke har mye spraak eller kan gaa enda:)
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #6 Skrevet 23. mars 2011 hmm...jeg husker ikke helt hva hun kunne når hun var 14 mnd siden hun er eldre, men hun er nå 18 mnd og dette kan hun: Klatre opp å ned av sofaen og tripp-trapp stolen, putte alle klossene i puttekassen riktig(har 6 forskjellige former), har 40-45 ord (men langt ifra rent), leker litt selv, kan gå/springe ute og inne, klarer snart å skjønne hvordan hun kommer seg utav sprinkelsenga(grøss...), klarer å drikke selv av vanlig glass uten noe særlig søl, spise selv med gaffel/skje (blir endel søl da:p),skjønner at får å få duploen til å "henge" sammen så må de oppå hverandre.... Det er det jeg kommer på nå...kan sikkert endel mer...
Mimmi84 Skrevet 23. mars 2011 #7 Skrevet 23. mars 2011 min gutt er 17 måneder. han går og løper inne og ute. klatrer opp på alt han ser. ikke ned trapper, og ikke ut av senga (heldigvis). Han sier lite forståelig. faktisk så prater han ganske lite sånn generelt. men han kan mao (majo), gakkgakk (til allt med neb) au (til varme ting) mamamamama, men ikke Mamma, han sa hade da han var ca 10 måneder, men det har han glemt. ellers går det mye i "se, oi og dæ!!" håper det kommer flere ord snart.. "nei" er heller ikke oppdaget bruken av faktisk.. men han skjønner mye av det vi sier til ham. han spiser selv det han kan plukke med henna, og synes det er veldig gøy med sje og gaffel, men det blir veldig lite effektiv spising av det.. han bygger tårn med klosser og kjører tog på skinner. elsker å lese bøker både alene og med oss. (når er det vanlig at barn snur boka konsekvent rett veg? og andre ting som er oppned. syntes han var tidelig, men kanskje det er helt vanlig?) han prøver ivrig å hoppe, men kommer jo ikke av flekken gyngehesten er den onde selv, men trillebilen er stas.
Mimmi84 Skrevet 23. mars 2011 #8 Skrevet 23. mars 2011 min gutt er 17 måneder. han går og løper inne og ute. klatrer opp på alt han ser. ikke ned trapper, og ikke ut av senga (heldigvis). Han sier lite forståelig. faktisk så prater han ganske lite sånn generelt. men han kan mao (majo), gakkgakk (til allt med neb) au (til varme ting) mamamamama, men ikke Mamma, han sa hade da han var ca 10 måneder, men det har han glemt. ellers går det mye i "se, oi og dæ!!" håper det kommer flere ord snart.. "nei" er heller ikke oppdaget bruken av faktisk.. men han skjønner mye av det vi sier til ham. han spiser selv det han kan plukke med henna, og synes det er veldig gøy med sje og gaffel, men det blir veldig lite effektiv spising av det.. han bygger tårn med klosser og kjører tog på skinner. elsker å lese bøker både alene og med oss. (når er det vanlig at barn snur boka konsekvent rett veg? og andre ting som er oppned. syntes han var tidelig, men kanskje det er helt vanlig?) han prøver ivrig å hoppe, men kommer jo ikke av flekken gyngehesten er den onde selv, men trillebilen er stas.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå