Gå til innhold

Kan noen berolige meg? 7 uker gammel jente, trolig med RS virus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var nettopp på Barneklinikken med minstejenten. Hun har vært forkjølet en stund men har blitt en del verre de siste dagene. Det surkler godt i nesen hennes, spesielt om natten. I hele dag har hun ikke vært helt seg selv... Hun har nesten ikke spist, grått masse, sovnet i armene mine (det gjør hun ALDRI, kun v piuppen). Har tilbudt henne flaske, hun ville heller ikke ha den.

Legen sa vi skulle komme tilbake dersom hun fikk feber. Det har hun ikke nå men jeg er så bekymret...

Huff, ingen lett følelse dette her. Er redd jeg ikke får i henne mat, redd for at hun skal få feber, pustebesvær ol... Og synes det er forferdelig at universalmiddelet pupp ikke trøster henne lenger...

Noen som har erfaring med dette? Hvor lang tid tar det før det går over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av jentene mine hadde det. Var helt pyton. Var små dårlig i flere dager, før hun ble begynte å bli tettere og tettere.

Var innlagt nesten en uke på sykehus. Hun var 6 mnd. da hun hadde det. Syntes det var skikkelig ekkelt da hun var som verst, men gikk jo helt fint med henne.

God bedring til vesla di!

Skrevet

Jeg svarer gjerne igjen når det kommer til RS-virus. Jenta mi hadde det for en drøy mnd siden og det var fælt. Innlagt på sykehus i nesten ei uke. Skikkelig dårlig med skyhøy feber som ikke ville ned, måtte legge på a kalde omslag til slutt (ikke poppulært nei)

Mener ikke å urolige deg men de trenger slett ikke ha feber i forbindelse med RS virus. Tok de en nesefarynx prøve av barnet ditt? Dette er enste måte å teste for RS og hvis de hinter til at det er det lilletuppa di har så ville jeg insistert på at de tok en. RS trenger ikke bli alvorlig men det kan utvilkle seg til å bli ganske heftig for disse små.

Jeg er langt ifra noen lege og skriver kun basert på egne erfaringer... Hvis du merker at snuppa får tungt for å puste, bruker mye hjelpemusklatur som mage etc (innsynkninger under ribbeina og i kragebeinet er tegnt på det) så ta kontakt igjen. Ikke gi deg!

Vi ble sendt hjem fra legevakta søndag kveld, tirsdag ble vi akutt innlagt!

Håper allt ordner seg :)

Skrevet

Helt enig med LilleBanan!!! Gutten min er to mnd gammel, i forrige uke ble han innlagt på barneavd i to dager pga RS-virus. Han hadde ALDRI FEBER. Vi ble sendt rett fra fastlege til sykehuset, og der ble vi innlagt med en gang. Følg godt med at bleiene er våte, og at hun ikke puster tungt, slik LilleBanan skriver! Gutten min måtte sondemates fordi han ikke spiste ordentlig. Han får flaske, så det er lett å følge med på hvor mye (lite) han spiser. Han pustet også tungt (du ser at de "jobber" med magen på en annen måte enn de pleier), hostet mye etc.

Pass på, det er MANGE syke barn der ute nå pga RS-virus! Jeg hører dette fra mange landsdeler. De kan i verste fall bli skikkelig dårlige, og det kan gå fort nedover i verste fall.

Skrevet

Hei kjære deg! Ikke noe morsomt når disse små blir syke. Vet akkurat hvordan du har det. Min sønn på snart 7 mnd var innlagt i 3 dager på sykehus med RS-virus forrige uke. Vi hadde da hatt en runde med forkjølelse her i huset så var ingen bombe at også han ble forkjølet. Tok kontakt med legen da han begynte å få tung pust. Tenkte faktisk ikke på at det kunne være RS-virus, men syntes det lignet på astma. Som flere skriver her så pustet han veldig hurtig, hadde en pipende lyd på utpust og jobbet veldig med hele magen. Fikk raskt konstatert at det var RS-virus da vi kom på sykehuset ved å ta den "neseprøven".

Som jeg forstår ut av det du skriver så er din lille jente foreløpig bare neseforkjøla og har dårlig matlyst. Det kan jo være at hun har litt vondt i halsen f.eks. Hvis jeg var deg ville jeg gitt henne litt smertestillende for å se om hun da ville ta litt mat. Blir ihvertfall bedre å svelge om hun har vondt i halsen. Så lenge bleiene er våte så er det jo ikke noe farlig, men greit å være obs på det også.

Regner med at de lytta på henne da du var på barneklinikken. RS-virus arter seg ofte som en infeksjon i luftveiene, og så lenge de ikke hørte noe så må du bare stole på at det er greit.

Feber trenger ikke å være noe tegn på RS-virus. Min gutt hadde knapt nok feber. Rundt 38 på kveldstid, så i vårt tilfelle var ikke høy feber noe symptom.

Vet ikke om dette var noe til hjelp men ut i fra min erfaring synes jeg ikke det er noe som tilsier at jenta di har RS- viruset. du får bare følge med og ta kontakt med legen om du blir usikker. Men husk, en tett liten nese kan være nok til at de små ikke får i seg mat og blir forstyrret når de skal sove. Håper hun snart er på bedringens vei! Klem fra meg!

Skrevet

Hei.

Har nylig vært innlagt med mistemann, som var 3 uker da han fikk RS-virus. Vi var innlagt på sykehus i en uke, og han måtte ha oksygen og inhalasjoner, var ganske dårlig og slet med pusten. Han var ille av RS-virus.

Det vi ble fortalt da vi var innlagt var at de som blir dårligst blir lagt inn og får behandling for symptomer dersom de sliter med å puste. Ellers finnes det ingen behandlig mot RS-virus, det må bare gå sin gang. RS-virus er ho egentlig eg ganske ufarlig forkjølelse, men kan bli mer alvorlig for de aller minste fordi de kan få problemer med pusten.

Slik du beskriver det høres det ut som jenta di har en forkjølelse, og det er godt mulig det er RS-virus, men det høres foreløpig ikke ut som hun trenger noe behandling for symptomer siden du ikke skriver noe om at hun sliter med å puste. Bruk saltvannsdråper eller spray for å løse opp i nesa hennes, hev hodeenden på senga og følg med på at hun får i seg tilstrekkelig mat (våte bleier er en god indiaktor her).

Dersom hun skulle bli verre med pustebesvær så kontakter du lege/legevakt raskt, men ellers er nok det beste for henne å være hjemme i ro og fred å bli frisk igjen. Legen på sykehuset sa det kunne vare opptil 14 dager, men for de fleste varer det kortere. God bedring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...