bitthen Skrevet 21. mars 2011 #1 Skrevet 21. mars 2011 Baaah, han griser slik når han eter, slår etter skjeen etc. I dag fant jeg matflekker øverst på stuegardinene mine - er det mulig?? Holdet handa hans og sier nei, men det virker ikke noe særlig... Gode råd noen?? Hva gjør dere?
lillenims Skrevet 21. mars 2011 #2 Skrevet 21. mars 2011 Ikke la han spise grøt og fruktmos selv. Gi han mat som ikke griser dersom han skal spise selv (dvs brød, grønnsaker, frukt). Alle unger lærer å spise selv før skolestart, så det er ikke nødvendig å gjøre det 9 mnd gamle, iallfall ikke mat som er mulig å spise for en så liten. Det er helt naturlig å grise litt, det er sånn de lærer hvordan grøt er i forhold til potet eller pølse, og det er nok bedre/lettere å ta bort det som er et problem enn å prøve å oppdra. (Selvsagt helt greit å si nei osv, men ikke forvent at det hjelper ;-))
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. mars 2011 #3 Skrevet 21. mars 2011 Synes denne oppsummerer greit; Barneoppdragelse Å oppdra barn er en utfordring. Her er gode råd som kan gjøre oppgaven litt enklere. SMÅBARN (1-6) Mat/bordmanerer Måltider kan være både frustrerende, tidkrevende og stressende når gullungen skal lære å spise selv. Hvor streng skal man være med tanke på bordmanerer hos de minste? Det er ikke til å unngå at tomatsausen havner alle andre steder enn i magen på den lille og at det blir en del grising som mor/far må rydde opp etterpå. Gris når man skal lære å spise, er greit. At mat faller på gulvet, må man forvente. Å kaste maten på gulvet med vilje, er derimot ikke ok. Barn vil kaste mat på gulvet for å se hva som skjer. Spretter erten opp igjen? Forsvinner den? Plukker mamma den opp? Eller pappa? Dette er en naturlig utforskertrang som lærer barnet om handling og konsekvenser. Det som er viktig å tenke på, er din reaksjon når barnet kaster maten på gulvet for n’te gang, eller setter pastaskålen på hodet. Blir du sint, blir kanskje barnet lei seg, eller begynner det å le. Da er det kanskje bedre bare å fjerne maten/skålen slik at barnet ikke kan grise mer. Grising er også ofte et tegn på at barnet er mett. Ikke tving et lite barn til å sitte ved bordet til alle er ferdige med å spise. Si takk for maten, og la barnet gå fra bordet. Grenser Enten kan du tilrettelegge huset for barnet slik at det ikke får gjort så mye galt. Eller du kan bruke veldig mye tid på å løpe etter barnet og rope NEI! Det beste er kanskje en mellomting. Gjem unna alle farlige ting barnet kan utsettes for, som vaskemidler, medisiner, etc. Sett opp trappegrinder og lås skuffer og skap som kan være skumle. La så barnet utforske i fred. Det betyr ikke at barnet skal få lov til alt, men prøv å tilby barnet alternativer. Gi det et eget kjøkkenskap fullt av plastbokser, så blir det kanskje ikke så opptatt av alle de andre, forbudte skapene. Gi barnet en egen, butt kniv til å ”kutte” grønnsaker med, så blir det kanskje mindre viktig å få din kniv. Og kanskje en lekemobil er et akseptabelt substitutt for din nye, dyre iPhone? Uansett er det mamma og pappa som bestemmer, og et nei er et nei. Når barnet blir sint vis forståelse for at hun er sint, men hold på ditt. Gi ikke etter – det er nå hun tester grensene dine! http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=15930&catid=0&Itemid=
bitthen Skrevet 22. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2011 Takk for gode råd Men altså han eter ikke selv, det er når jeg gir han han griser, slik ala "prrrrt" med munnen når jeg gir grøt, veiver med armene etter skjeen. Han har ikke tenner ennå så får bare most frukt og brød vil han ikke ha. Det er jo som regel i forbindelse med når han begynner bli mett men...
kinaputten Skrevet 22. mars 2011 #5 Skrevet 22. mars 2011 mini her har bare spist grøt og fruktmos i et par uker (smaksprøver), men jeg har allerede døpt han for grisen Tenker med gru på hvordan dette skal ende, kommer sikkert til å finne matrester i andre etasje. Han vil nemmelig også allerede holde skjeen og vifter i ekstase når eplemosen nærmer seg Gikk det forresten bra på ferien, fant du det du trengte i supermarkedene der over?
bitthen Skrevet 22. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 22. mars 2011 Gikk kjempebra Hadde med melk, grøt og middagsglass pluss litt bleier, men da jeg gikk tom fant jeg pampers På minimarkedet tilknyttet hotellet hadde de alt vi nordmenn "trenger tom". norsk kaffe, hehe Gikk mindre mat enn jeg trodde, matlysten var ikke tipptopp i varmen. Han var helt fantastisk hele ferien, det var ganske dårlig vær til å være GC akkurat den uka, men vi var fornøyde vi. Mini storkoste seg, hadde vanskelig for å sove nok da, men var trøtt og happy hele uken. Havnet i en leilighet med drittlukt og kakelakker - ikke så kos, men fikk skiftet og da ble alt så meget bedre. Kommer ikke til å bestille liligheter ved samme komplekset igjen dog. Uansett fristet det til gjentakelse, så vi har begynt å kikke på leiligheter til neste år, da nærmere stranden. Noe sted å anbefale kanskje? Hehe...
bitthen Skrevet 22. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 22. mars 2011 Gikk kjempebra Hadde med melk, grøt og middagsglass pluss litt bleier, men da jeg gikk tom fant jeg pampers På minimarkedet tilknyttet hotellet hadde de alt vi nordmenn "trenger tom". norsk kaffe, hehe Gikk mindre mat enn jeg trodde, matlysten var ikke tipptopp i varmen. Han var helt fantastisk hele ferien, det var ganske dårlig vær til å være GC akkurat den uka, men vi var fornøyde vi. Mini storkoste seg, hadde vanskelig for å sove nok da, men var trøtt og happy hele uken. Havnet i en leilighet med drittlukt og kakelakker - ikke så kos, men fikk skiftet og da ble alt så meget bedre. Kommer ikke til å bestille liligheter ved samme komplekset igjen dog. Uansett fristet det til gjentakelse, så vi har begynt å kikke på leiligheter til neste år, da nærmere stranden. Noe sted å anbefale kanskje? Hehe...
kinaputten Skrevet 22. mars 2011 #8 Skrevet 22. mars 2011 Så bra at alt gikk bra, synd med været, men regner med at bare det å slippe ullklær var bedre enn ingenting Hvis dere vil feriere i syd spania, så kan jeg anbefale både det ene og det andre, men gc kjenner jeg ikke så godt, kun vært der en gang. Beste tidspunkt for å feriere her med småbarn er i september/oktober, da er det ikke for varmt, men varmt nok til å bade Ha en fortsatt god kveld
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå